Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens bilde, med muligheter for bildekritikk/tips


aleks

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse
  • 2 måneder senere...

Fra turen i Skjækerfjella sist helg. Bildet er tatt like ved Skjækerosstua og Skjækerdammen. Var folk på Skjækerosstua, men foruten disse møtte vi ikke på ett eneste menneske denne helga.

post-4604-13347475459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov i bilen på en avsidesvei på Dovre forrige uke. Ble vekt av heftig knurring som viste seg å være en gjeng fjellrever som lekte 5m fra bilen. Telte 6-8 hvalper og to voksne. Ble tatt mange bilder!

2qsnrtf.jpg

Flott, for all del, men spesifiser gjerne at fjellreven er født i photoshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du dette er photoshoppet? Jeg ser ikke noe galt

Pixeliseringsgrenser fra revene ifht bakgrunnen, str. på hodene til tross for at de ikke står i samme avstand til kamera, men fremfor alt: man ser enkelt at det er falskt, rett og slett fordi det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixeliseringsgrenser fra revene ifht bakgrunnen, str. på hodene til tross for at de ikke står i samme avstand til kamera, men fremfor alt: man ser enkelt at det er falskt, rett og slett fordi det er det.

Jeg klarer ikke å se noe av det du nevner.

Pixelgrensene dine ser ut til å være finpelsen ytters. Dette har jeg sett på alle fjellrever så langt.

Hodet til den høyre reven titter en annen vei enn de to andre. Det er også mønsterforskjeller i pelsen rundt snuten på de to andre som til forveksling kan se like ut om du ikke ser nøyere etter.

For all del, det kan godt være falskt, men jeg ser det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.........Det som ikke ser helt naturlig ut er at det er en annen klarhet i farger på revene enn bakgrunn. De lysere liksom litt opp i bildet. I tillegg er den bak i største laget(kan jo være forskjell på indiviser så klart).

Men jeg kan ikke si 100 at det ikke er ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal alltid være forsiktig med å si at det er klipp og lim hvis det er godt gjort, blir fort artefakter pga komprimering. Men her er et par tegn som jeg mener er så klare at det må være fikset på. F.eks på reven framme til venstre som har en veldig rett kant langs halsen på revens venstre side og helt ned til steinen. Et klart tegn på beskjæring iom pelsen skal ha en myk overgang mot bakgrunnen, kontrastforskjellen burde gi utslag i piksler som smitter på hverandre. På revens høyre side ser en både piksler som flyter mer i hverandre og piksler som ikke flyter i hverandre. Slik skal det ikke være i et originalbilde :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo heller ikke noe originalbilde. Det er en bitteliten fil på 122kb. At det har vært innom PS ser man av exif men om dette er klipp og lim vil jeg påstå det er godt gjennomført. Fotografen er jo absolutt av det ivrige slaget og kan ikke skjønne at han har noe glede av å skulle klippe inn noen rever i ett bilde. Kikk nederst på denne siden så ser dere at han har flere bilder av revene. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=601057&page=18 Eller her http://chr-nesset.blogspot.com/2010/07/fjellrev-pa-dovre.html Bedøm selv men jeg skylder på komprimeringa .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo heller ikke noe originalbilde. Det er en bitteliten fil på 122kb. At det har vært innom PS ser man av exif men om dette er klipp og lim vil jeg påstå det er godt gjennomført. Fotografen er jo absolutt av det ivrige slaget og kan ikke skjønne at han har noe glede av å skulle klippe inn noen rever i ett bilde. Kikk nederst på denne siden så ser dere at han har flere bilder av revene. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=601057&page=18 Eller her http://chr-nesset.blogspot.com/2010/07/fjellrev-pa-dovre.html Bedøm selv men jeg skylder på komprimeringa .

Enig! Var på hjemmesidene og så mange fine bilder fra hele verden. Jeg får meg ikke til å tro det er juks. Håper og tror det er utålmodig billedbehandling eller noe i den retning. Kan være litt som jeg har prøvd å få fram på andre tråder, det er ikke alt som er slik det tilsynelatende er...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo heller ikke noe originalbilde. Det er en bitteliten fil på 122kb. At det har vært innom PS ser man av exif men om dette er klipp og lim vil jeg påstå det er godt gjennomført. Fotografen er jo absolutt av det ivrige slaget og kan ikke skjønne at han har noe glede av å skulle klippe inn noen rever i ett bilde. Kikk nederst på denne siden så ser dere at han har flere bilder av revene. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=601057&page=18 Eller her http://chr-nesset.blogspot.com/2010/07/fjellrev-pa-dovre.html Bedøm selv men jeg skylder på komprimeringa .

Enig når jeg ser hele serien, komprimeringen har nok som jeg nevnte skylden i de kantete overgangene mellom kontraster :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Flott, for all del, men spesifiser gjerne at fjellreven er født i photoshop.

Dette er ikke photoshop.

Må presisere dette. Bildene jeg orginalt lå ut gjennom bildehostene Photobucket og Tinypic i relativt god kvalitet ble i November 2010 plutselig redusert betraktelig i kvalitet. De har i ettertid ikke klart og gi meg en forklaring på dette men det skal vist nok ha hent med flere tusen flere brukere. Så dette er verken dårlig photoshop-arbeid, eller dårlig lagring av meg. Har siden ikke brukt photobucket/tinypic så alle nyere bilder er i god kvalitet. Desverre er alle bilder fra tiden før det som er lastet opp på Skyscrapercity og bloggen min av dårlig kvelitet. :arrow:

Oppdaterte bilder for å overbevise deg.

innerdalstrnet31a.jpg

Bildene ble tatt sent på kvelden etter solnedgang, derfor er de 'grainy' og ikke av spesielt bra kvalitet.

innerdalstrnet31b.jpg

innerdalstrnet31c.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

To fine bilder med mange gode linjer i. Jeg ønsker meg en beskjæring for å bli kvitt treet i høyre bildekant på begge to. Syns det blir forstyrrende og ikke bidrar noe positivt til bildet. Mulig det bare er meg da :D Vintern er på farten ja ikke noe tvil om det. Hadde med kone og barn på skogstur i dag og det var litt is i vannkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fine bilder med mange gode linjer i. Jeg ønsker meg en beskjæring for å bli kvitt treet i høyre bildekant på begge to. Syns det blir forstyrrende og ikke bidrar noe positivt til bildet. Mulig det bare er meg da :) Vintern er på farten ja ikke noe tvil om det. Hadde med kone og barn på skogstur i dag og det var litt is i vannkanten.

Sikkert ikke bare deg. Det er nok meg :D

Jeg knipser bare i vei på tur og tenker ikke linjer og slikt. Er mest for min egen skyld jeg tar bildene, men innimellom legger jeg ut noen her siden jeg er så elendig til å skrive turrapporter. Men takk for tilbakemelding uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.