Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til små barn?


Imse

Anbefalte innlegg

Noe å anbefale på den fronten?

Minstejenta er 3 1/2 år, men bare såvidt 80cm ( hun er korvokst pga et syndrom og kommer til å ende opp påca 145cm voksen) og til nå har vi brukt voksi vognposen. Men den er klumpete og tar større plass sammenrullet enn en voksenpose.. Denne Dokka vår er på størrelse med en 1 1/2åring.

Hva bruker dere til knøttene deres? Trenger ingen ekstrem vinterpose, men en ok pose til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000800_v_140/Ajungilak+Little+Mammut.html

Denne er god og varm, og den har utbyttbar bunn så lengden kan være enten 105 cm eller 140.

Litt for varm til de varmeste sommernettene, men det er glidelås på begge sider (gjør at det blir lettvindt å legge seg i den for de små) så lufting er ikke noe problem.

Vår 3 åring gleder seg alltid til å sove i den når vi skal på tur og synes den er veldig stas med ett påtrykkt bilde av en mammutfamilie og greier :)

koster 700-800,- til vanlig. betalte vel rundt 500,- på noe salg på gsport. veier 1.2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne soveposen har vi hatt til begge våre barn, den er og anbefale på det sterkeste, det er en tykk og god sovepose og holder godt på varmen men kan bli i varmeste laget på sommeren, men selfølgelig er det varmt sover som regel barnet uten noe på seg, når tepraturen kryper litt nedover brukte våre barn tynt ulltøy og ikke minst et reinskinn som liggeunderlag, ellers en ypperlig sovepose som kan forlenges, det fulgte ikke kompresjonspose med da vi kjøpte våre men vi kjøpte en løs en og fikk koprimert den til veldig liten og tok lite plass i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, den så jo veldig smart ut! Den kan holde i maaange år på minsta, de jeg kjenner på 10-11 år med samme syndrom er ikke større enn 115-120cm :)

Da jeg var liten brukte vi bare vanlige store soveposer som vi brettet inn bunnen på.. Men det hjalp ikke på meg, jeg ble ofte funnet i vill panikk med hodet i fotenden på soveposen.. Det vil jeg ikke at våre unger skal oppleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden min er 3 1/2, og til nå har jeg brukt samme posen som i pulken. Den tar kanskje mer plass enn en dunpose som kan komprimeres, men den er billigere samt at jeg jo hadde den tilgjengelig. Min tanke var at om den holder pjokken varm i pulken i minusgrader, holder den nok også som sovepose sommerstid.

Min er ikke helt lik denne, men det er sikkert ganske likt:

http://www.xxl.no/barnas-xxl/friluftsliv-med-barna/soveposer/knoett-1002510?searchWord=pulk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en barnesovepose til tantebarnet mitt (3år), og så tok jeg å snørte sammen i fotenden slik at soveposen ble passe lang. Da har han en pose han kan vokse i, men samtidig behøver han ikke å bruke undøvendig mye varme på å varme opp hele posen. Gutten sov som en stein :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg brukte Ajungilak Knøtt fram til hun var 3 år og nærmere meteren. Deretter fikk hun en juniorpose som jeg har snørt igjen nederst med en hårstrikk. Nå sommerstid synes jeg posen hennes er veldig varm i lavlandet (og tung for meg å bære), så da får hun i stedet en voksen sommerpose (også snørt igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i det litt høyere prissjiktet har du Western Mountianeering Tamarak...

komfort ned til -2 grader, for opptil 150cm... 425 grams vekt! :)

Om den er dyrere enn ajngliak så er den nok utenfor vårt budsjett.. Er vi heldige kan vi kjøpe anjungliak knøtt i julegave til henne..

Tenkte å følge med og se om vi finner den.

Vekta er ikke så nøye, bare den er lettere enn voksipose orginal... Siden 4åringen ikke kan gå må det bli kanoturer/basecamp og eller mulighet for vognturer.

Agjunkliaken så fin ut siden den kan brukes i pulken også, kjekt å slippe flere poser enn nødvendig på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i en Nanok Comfort -5 i barnelengde (140cm) til datteren min (6 år), nedsatt 50% hos gsport i Oslo sentrum (brugata?).

En slik sak:

http://www.nanok.no/page0/page24/page25/page25.html

Ikke testet enda, men den virker veldig lovende. Kanskje litt lang til de minste, men går jo fint å stroppe av slik man ville gjort med en voksenpose, og burde gi litt rom til å vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

har du fått testa den her noe mere?

kunne godt tenkt meg og kjøpe den her til junor til vår/sommer/høst da han er 3 år og har litt uhel av og til (slutta med bleier men det skjer av og til att det ikke går bra på natta),kjedlig og bruke en dyr dunpose da jeg tenkte kanskje jeg kunne vaske den nanok saken selv (er store maskiner nede i kjeller i leiligheten) 479kr var ikke ille pris http://www.oslosport...barn-18995.aspx til vinterbruk så blir det kjøpt en bedre sovepos (isbjørn) men vurdere og kjøpe nanok til sommer bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Soveposen har blitt brukt en god del, rundt ti døgn i telt, og også ved noen andre anledninger (natttog blant annet).

Den har overgått selv høye forventninger, og både jeg og jenta er kjempefornøyd. Det går veldig fint å vaske den, uten at man nødvendigvis er nødt til å gjøre det i stor maskin. Selv har jeg vasket den i en vanlig 6kg vaskemaskin. Den blir lett ren, og tørker forholdsvis fort.

Vi har ikke brukt den om vinteren, men har vært ute noen døgn hvor det var nedover mot frysepunktet, og jenta har vært god og varm. Den er kanskje litt stor til en på 3, men neppe så stor at det er noe problem, ihvertfall ikke hvis dere bruker en annen pose til vinteren.

Jeg har egentlig bare positive ting å se om den. Eneste jeg er usikker på er om den vil skli litt lett på noen typer underlag, men den har vært stabil på skum-underlag (er vel Jerven hun har brukt, men vi bytter til bamse).

Jenta pleier å sove i ullundertøy, men jeg har likevel merket meg at innerstoffet ikke virker så kaldt som det kan være på noen poser.

Jeg har absolutt ingen reservasjoner med å anbefale den.

Sportsdeal har den til 399,- nå forresten: http://www.sportsdeal.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10355_10365_10367&products_id=9887

Gi gjerne lyd om det er noe spesielt du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får svar tld :)

Han har så langt sovet i dunsovepose på sommertid,den er 190cm har ikke vært noe problem den er til -4 (http://www.helsport....ler/Haukeli_dun) men siden den er så stor må jeg sende den på rens osv,tenkte og slippe det,så kan han eller bruke den når han blir større (sente vinter soveposen min til rens og det kostet 500kr frister ikke og bruke mere penger på rens enn soveposen skal sies att det var en veldig stor sovepose som var til meg og junior)

Blir lit "nerd" spørsmål men tar den stor plass? ser att Ajungilak Little Mammuttar ca 6 liter.

er ikke veldig viktig med størelsen/vekt men klok av skade fra tidligere turer er det greit om ting tar så liten plass som mulig :)

var jo veldig rimlig og 399 er ikke ille får en sovepose :)

edit:har du vaske den her flere ganger? tok "runden" i sentrum (oslo) i dag dvs flere butikker og var en som sa att det gikk fint og vaske men måtte huske att fiberene ble en del dårligare etterhvert,har du opplevd det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Minstemann (2 år) har brukt Ajungilak Knøtt som vogn og turpose siden han ble født, og sover ute i vogna i temperaturer ned til -10 grader, og er god og varm når vi tar han inn (ullbukse, genser og lue strikka av bestemor hjelper på)...Han har den i barnehagen nå. Snørte den sammen i bunnen tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min lille brukte Knøtt frem til i sommer. Da var den blitt for trang i vidden. Etter litt om og men kjøpte jeg Alta til ham tidligere i høst....og den sover han godt i. På vår første hyttetur etter det (kald hytte) sov han innmari godt. Til slutt måtte jeg faktisk vekke ham så han skulle rekke lunsj :) ...og mim lille er til vanlig ingen syvsover.

Eneste ulempen med Alta er at den er litt tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at barneposene er så tunge. Prisen er ikke så mye bedre enn voksenposer, så jeg har nå kjøpt en liten damepose (3-sesong) til min 4 åring. Så kan hun ha den til "evig" tid. Tar strikken til underlaget og forkorter posen med det.

Jeg er også (kanskje helt uten grunn?) skeptisk til glidelås-patentet på posene som skal kunne forlenges til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.