Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har prøvd en cherokee kano fra svingen plastindustri?


Imse

Anbefalte innlegg

Vi har ikke råd til kano nå, men jeg kikker litt på hva slags kanoer som finnes nå for tiden for å ha noe å se etter om vi finner noe brukt.

Egentlig trenger vi to kanoer, så jeg ser ikke etter lange kanoer, men OK kanoer med god lasteevne da mor selv en en smule tung, men en veldig ivrig padler.

Jeg vil gjerne ha en lettpadlet kano, selv om mannen gjerne vil bygge en trekano selv, så er jeg faktisk såpassrealistisk at jeg vet at det ikke bli med det første og jeg vil jo gjerne slippe å låne kanoene til foreldrene mine hele tiden, og hvordan skal de få vært med nå vi låner deres? Vi er altså 2 store og 3 små og to hunder( labrador og buhund/lundehund) og en ting er klart, jeg vil IKKE ha en hasle kano. Sier ja takk til den de bugget til pappa midt på 70, den er 4.5m og veier 25kg( ble strippet litt for å få ned vekta så han kunne bære den fra vann til vann), og den ligner ikke på de tunge drogene hasle lager nå. Jeg har testet ut hasle kano gjennom speideren og synes ikke de var noe, jo stabile speiderkanoer, men 10kg for tunge og jeg likte ikke å padle de.

Noen som har peiling på hva jeg er på jakt etter? De cherokee kanoene virket lette, men hvordan er padleegenskapene? Trenger ikke en elvekano eller til å padle femunden på tvers( som de fleste skjønner er en smule vindfult).

Kano uten seter foretrekkes også, da jeg liker en hjemmemekket kladd av isopor med plast rundt som kan flyttes frem og tilbake og settes der det passer meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke liker Hasle kanoene så kunne du jo prøve en kano i aluminium. De er lette å padle og lette å bære, men de tåler lite vind. Det er ofte en sammenheng mellom vekta på kanoen og stabiliteten og følsomheten overfor vind.

Kano uten seter kan være et problem siden mange produsenter bruker setene til å stive av kanoen med.

Jeg padler en del alene, og da kan jeg være enig i at setene ofte er litt i veien, særlig hvis du står på kne og padler. Når du er alene er det også ofte greit å sitte noe lenger fremme i kanoen slik at den ikke steiler så mye, eller så kan du jo legge bagasjen fremme. Det hjelper litt.

Brukte kanoer kan være veldig vanskelige å få tak i. Det er nesten aldri noen som selger en gammel kano. Bortsett fra Ally som det av og til er mulig å få kjøpt brukt. De andre ligger bare og "støver" ned i en eller annen hage, i vannkanten eller utenfor hytta. Det beste er nok å bruke øynene os hvis du ser en som ser litt forlatt ut så er det sikkert mulig å finne eieren.

Det lå en slik kano, gul og fin, delvi dekket av høyt gress og store hekkplanter i hagen til en av naboene mine. En dag klarte jeg ikke å holde meg lenger og gikk inn for å høre om den var til salgs. Da husket plutselig den gamle mannen alle de fine turene han hadde hatt med barna sine i denne kanoen, ringte sine voksne barn, og en to tre så var kanoen igjen på vannet med en liten familie og forhåpentligvis mange fine turer forran seg.

Men jeg fikk ingen ny kano. (Men jeg har jo to velbrukte Haslekanoer fra før, men de ligger i et naust i et vann nesten en halv times biltur borte. Jeg ville ha en kano i vannet der jeg bor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste faktisk ikke at setene var der for å stive av :) Jeg er vokst opp i en kano som var strippet for alt annet enn to tversoverstivere i glassfiber..

Nå kommer jeg nok ikke til å padle alenbe de neste 15årene eller så :) Med 3 små må ungene være med på tur og de SKAL være med på tur. Ungene skal få samme opplevelser som jeg er vokst opp med og som mannen dessverre ikke fikk før han var nesten voksen.

Men det blir nok to kanoer etterhvert, men en egen til å begynne med og kanskje vi får lånt en av foreldrene mine.

Tips til greie aluminiumskanoer? Jeg padler sjelden i vind, ikke mannen heller( han elsker å padle, men han vannskrekk i en viss grad), så veldig retningsstabile i vind trenger den ikke å være. Men jeg synes en kjøl i større eller mindre grad er greit.

Jeg prøvde aluminiumskano en gang for mange år siden på fedumd kano camp, noen som har peiling på hva slags merke det kan ha vært? De var veldig greie å padle og jeg husker jeg måtte rett på kanotur da vi kom hjem for å sammenligne med våre kanoer.. Og den var jammen ikke langt unna.

Det virker som om de fleste andre enn meg synes hasle er greie kanoer, men jeg synes de er tunge, og 38kg for en kano er og blir tungt, når man kan få de under 30kg..

Kanskje jeg får overtale mannen til å bygge denne trekanoen sin alikevel? Er det noen her som faktisk har gjort det? Det ser utrolig spennende ut å bygge noe slikt selv da. Hadde det ikke vært for 3 barn på under 4 år, så hadde vi nok hatt denne kanoen ferdig, men ungene liksom stjal sin tid :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det med vekta på kanoen har litt å si av flere grunner, den skal nemlig løftes opp på taket på en ekstra lang caravelle... Så lett kano er et must for oss... Og henger er ikke mulig, da vi ofte kommer til ha med med campingvogna( ja, telt på hjul, liten sak på 3 meter som akkurat rommer 2store, 3små og to hunder..)... Vi er litt bundet til campinglivet da vi har en datter som får sondemat og den skal oppbevares kaldt.. Så vi tar heller dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det med vekta på kanoen har litt å si av flere grunner, den skal nemlig løftes opp på taket på en ekstra lang caravelle... Så lett kano er et must for oss... Og henger er ikke mulig, da vi ofte kommer til ha med med campingvogna( ja, telt på hjul, liten sak på 3 meter som akkurat rommer 2store, 3små og to hunder..)... Vi er litt bundet til campinglivet da vi har en datter som får sondemat og den skal oppbevares kaldt.. Så vi tar heller dagsturer.

Vi kjøpte oss vår første kano i vår en Pelican Colorado fra Turut på Hamar, den kosta oss 7000,00 med årer og to vester. De har kanoen i en størrelse større også. Vår veier 28 kg, mens den større - Touring veier 33. Vi løfter vår kano opp på bilen vår, en Chevrolet Tahoe som heller ikke er liten :) Når vi er på tur har vi med oss tilhenger.

http://www.turut.no/index.php?nr=90&case=4&id=243&idkategori=116&kat_name=&prod_name=Pelican Touring 530&startrow=

Forøvrig kjenner jeg 3 personer som har laget sin egen trekano (fliskano). Masse jobb, men for et flott resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte oss vår første kano i vår en Pelican Colorado fra Turut på Hamar, den kosta oss 7000,00 med årer og to vester. De har kanoen i en størrelse større også. Vår veier 28 kg, mens den større - Touring veier 33. Vi løfter vår kano opp på bilen vår, en Chevrolet Tahoe som heller ikke er liten :) Når vi er på tur har vi med oss tilhenger.

http://www.turut.no/index.php?nr=90&case=4&id=243&idkategori=116&kat_name=&prod_name=Pelican Touring 530&startrow=

Forøvrig kjenner jeg 3 personer som har laget sin egen trekano (fliskano). Masse jobb, men for et flott resultat!

Hvordan er den kanoen å padle? Vi må ha kanostativ til caravellen, det finnes, men jeg mistenker det koster litt.. Til uka kommer vi til å låne henger og låne med oss disse berømte hasle-kanoene til speideren( dte var visst vi som brukte de sist og..).. Så nå slipper vi å bekymre oss for å få kanoene opp på taket, men for siden hadde det vært kjekt med egne kanoer som kan løftes på taket.. Ungene har ikke noe imot telt kontra campingvogn( ja, det er en sånn sak fra slutten av 60 vi har..), bare de kommer på tur. Tur er tur, bare de får ligge i sovepose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi er en familie på 4 + 1 hund. Vi har en Ally 16,5DR og er kjempefornøyde med den. Den er lett, fin å padle, tåler mye, er stødig og har plass til alle oss for en helgetur.

Ungene er nå 5 og 10 år. Vi ser for oss en Ally til om ett år eller to. Da blir det en 15DR. Kan nevnes at når vi har pakket for helgetur så har vi hatt med to telt, ved, øl og vin pluss det vanlige, så plassen er god.

..og setene kan taes ut.

Vi er veldig godt fornøyd med Allyen vår :)

post-2552-133474705437_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dere skal padle på småelver der det er en fordel med en meget lettmanøvrert kano vil jeg fraråde 15dr. Meget lite retningsstabil og vinglete, samt vanskelig å styre i vind. Men på småelver er den konge.

Den på 15,5 er ganske annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder cherokee kano fra svingen plastindustri, så kjøpte jeg en brukt en for 3år siden og er kjempefornøyd, synes kanoen er lettpadlet og stabil, selv med 2voksene og 2 barn i.

Har padlet elv, stille vann og i tildels store bølger uten problemer.

litt info om den jeg fikk tak i:

CHEROKEE 470

Lengde: 470 cm

Bredde: 85 cm

Vekt: 28 kg

Lasteevne: 400 kg

Ant. tofter: 2 stk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder cherokee kano fra svingen plastindustri, så kjøpte jeg en brukt en for 3år siden og er kjempefornøyd, synes kanoen er lettpadlet og stabil, selv med 2voksene og 2 barn i.

Har padlet elv, stille vann og i tildels store bølger uten problemer.

litt info om den jeg fikk tak i:

CHEROKEE 470

Lengde: 470 cm

Bredde: 85 cm

Vekt: 28 kg

Lasteevne: 400 kg

Ant. tofter: 2 stk

Så flott å høre at du er fornøyd og at det går fint med 2 store og 2 små oppi!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally ser fin ut og slik, men jeg er en smule skeptisk til sammenleggbar..

Kan den fraktes hel? Jeg er ikke ås veldig interessert i å bygge lego på tur føler jeg :shock: Bygger nok lego og puslespill i hverdagen. Eller er det ikke så komplisert? Mener å ha hørt en time eller mere for å byggen sammen allyen, det er lenge synes jeg.. Spesielt om vi skal ha to stykker og skal bygge sammen to stykker OG se etter at ungene ikke hopper i vannet imens.

Men for all del, jeg har aldri prøvd en ally, så noen veldig sterke forhåndsmeninger har jeg ikke og bør ikek ha siden jeg ikke kjenner til den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ally kan fraktes hel. Hvis du har sånne barkrakk-seter så tar du de ut så de ikke detter av. Fraktes greit på biltaket, og er veldig lett (20 kg).

Første gangs sammensetning kan være vrien. Da MÅ du være to, og du må ha god tid. Etter hvert vil duken slakke seg litt og det blir mye enklere, samtidig som du blir flinkere. Veldig flinke folk rapporterer helt ned i 20 minutter. Selv regner jeg tre kvarter som rikelig.

Sammensetning med unger er kjempegøy, men lite effektivt. Ungene er kjempehappy over å få leke med duken, stenger o.s.v., men det går jo på bekostning av framdrift. De skal selvsagt være med å hjelpe, men å ta vare på de minste samtidig som det bygges kano er en utfordring.

Når du har gjort det et par ganger, trenger du i grunnen bare hjelp med to av tverrstagene (på gammel type). Resten går greit alene, så da kan jo en passe unger og en bygge kano.

Mange som har ally etter hvert, så jeg vil anbefale å låne og prøve. Passer midt i blinken for vår familie på 4 (ally 16.5DR), i hvert fall. Eneste ulempen jeg kommer på er pris og at farten er noe lavere enn med supre flattvannskanoer. Du padler ikke spesielt fort eller langt med unger i kanoen uansett, så farten betyr lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sjelden gang sett Ally til salgs på FINN.no, ta en titt der.

(Lurer forresten på om jeg ikke så tilbud på ALLY et eller annet sted i går - skal titte litt rundt på nettet.)

Det hjelper ikke med tilbud på ally nå, har ikke penger nå, men forhåpentligvis får vi igjen på skatten i oktober;) Så kanskje vi har egen kano til våren igjen :shock:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Frakter stadig kanoen hel når jeg skal på tur.

Som andre nevner tar det litt tid første gangen man setter den sammen, og man bør være nøyaktig. I dag bruker jeg under 30min aleine, og rundt 15min hvis man er to som kan det.

Mitt inntrykk er at den tåler mye.

Prisen på den som ligger på finn ser veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det så klart - man må ha penger :shock:

Jeg fant det jeg så etter, men det var på Finn og prisen er nesten så lav at det må være feil: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23388932

Huh? For lavt? Dette er vel rundt 2/3 av veiledende utsalgspris. Dette er brukt (meget pent brukt?) utstyr kjøpt av privatperson... tja, som alltid er det slik at ting er verdt det markedet er villig til å betale. Akkurat denne allyen (hvis den er bra) blir sikkert solgt til denne prisen, men ellers tror jeg du bør ned i det halve av veiledende utsalgspris for å få napp på brukt utstyr privat.

Jeg ville definitivt sjekket ut dette tilbudet hvis jeg var på jakt etter kano, og jeg vil tro den blir solgt relativt kjapt. Men råbillig er det ikke. Blir den solgt så var det riktig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? For lavt? Dette er vel rundt 2/3 av veiledende utsalgspris. Dette er brukt (meget pent brukt?) utstyr kjøpt av privatperson... tja, som alltid er det slik at ting er verdt det markedet er villig til å betale. Akkurat denne allyen (hvis den er bra) blir sikkert solgt til denne prisen, men ellers tror jeg du bør ned i det halve av veiledende utsalgspris for å få napp på brukt utstyr privat.

Jeg ville definitivt sjekket ut dette tilbudet hvis jeg var på jakt etter kano, og jeg vil tro den blir solgt relativt kjapt. Men råbillig er det ikke. Blir den solgt så var det riktig pris.

Hvor har du lest at den er brukt, det har ikke jeg sett i annonsen, men det er jo mulig du har rett. Jeg vet ikke noe om selgeren. For meg ser det ut til at den er ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en grei nok pris på den allyen. Har sett adskillig verre prisforlangende, men også adskillig billigere! For noen år siden var det så vanskelig å få tak i ny ally at en pent brukt en kunne selges omtrent til nypris. "Alle" skulle jo ha ally etter all reklamen Monsen bidrog med. Nå begynner vel bruktprisen å bli mer normal, selv om det er noen som prøver seg.

Allyen er glimrende hvis du skal ha en kano som skal kunne pakkes bort, bæres langt eller være lett. Slitestyrken er imidlertid mye dårligere enn for kanoer i f.eks. royalex. når det er sagt vil man kunne ha en ally i mange år hvis man tar vare på den. Min funker fortsatt etter 15 år til tross for røff behandling.

Sjekket på finn nå og det er faktisk en god del brukte kanoer til salgs. Bl.a. Brukt ally til 11500... og en til 9500 (brukt på sjøen = rustfare i wirene som holder stengene sammen). Var også mange andre typer, så det er fullt mulig å få tak i bruktkano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at den er ny.

Bildet er rappa fra Bergans og viser ikke annet enn at slik ser 16.5 DR ut.

Står det ikke at den er splitter ny eller det for eksempel viser seg å være en forhandler som står bak (i så fall pleier det fremgå av annonsen!) så vil jeg anta den er brukt. Men for all del, masse utstyr som aldri brukes mer enn et par ganger før det støver ned. Litt merkelig at mengden bruk og tilstand ikke står, egentlig...

Eneste reale måten å finne ut av det er jo å kontakte selger, for den som vil kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det med vekta på kanoen har litt å si av flere grunner, den skal nemlig løftes opp på taket på en ekstra lang caravelle...

Dette er også et problem med mine Hsle kanoer og jeg holder derfor på med en liten "oppfinnelse". Jeg planlegger å konstruere et kanostativ som passer på vanlige lastebøyler og hvor man slipper å løfte kanoen opp på taket. Prinsippet er at kanoen festes på et par skinner nede ved bakken og skyves opp på taket hvor den festes med et enkelt låsesystem.

Med erfaring fra stålkonstruksjoner for plattformer i Nordsjøen så er det stort sett bare mangel på tid som gjør at konstruksjonen er ferdig, men tid er visst noe som kommer ikke noe som går i følge en gammel indianer. Så da er det kanskje håp om å få også dette prosjektet ferdig en dag.

Mitt fantastiske, sammenleggbare og terrenggående kanohjul ble til slutt en ganske vellykket prototype, men tiden stoppet også dette prosjektet, men kommer tid kommer rå heter det visst. Vi får bare håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å konstruere et kanostativ som passer på vanlige lastebøyler og hvor man slipper å løfte kanoen opp på taket. Prinsippet er at kanoen festes på et par skinner nede ved bakken og skyves opp på taket hvor den festes med et enkelt låsesystem.

Du kan godt lage en ekstra. Stiller meg på kjøpelista :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også et problem med mine Hsle kanoer og jeg holder derfor på med en liten "oppfinnelse". Jeg planlegger å konstruere et kanostativ som passer på vanlige lastebøyler og hvor man slipper å løfte kanoen opp på taket. Prinsippet er at kanoen festes på et par skinner nede ved bakken og skyves opp på taket hvor den festes med et enkelt låsesystem.

Akkurat noe slik er det mannen planlegger også.

Vi har vært på tur i en uke nå og heldigvis trengte vi bare å bære kanoene 30meter hver vei ned til vannet,. for vi hadde lånt fikk temmelig fort navnene badabalja( bred plastkano, veldig kort, umulig å velte og tung å padle, aner ikke merke) og den andre kalte vi krigsskipet( en kano mannens bror bygde på et kurs i militæret, tung, gladdfiber og med en plate innstøpt i bunnen, også tung å padle). Søstra mi hadde en av pappas kanoer, en lang smekker sak på over 5meter, som skled gjennom vann uten motstand..

Jeg vet iallefall hva vi IKKE skal ha 8) Men det gikk i allefall fint med 3 unger alene i kanoen, de satt stille og søstern var i nærheten med to barn i sin kano. Og alle ungene satt stille og de to eldtse på 7 og 10 padlet en del når de ikke fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.