Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt, seam sealer?


kork

Anbefalte innlegg

Hei

For ikke lange tida siden kjøpte jeg meg mitt første skikkelige telt, nemlig ett exped sirius 2 extreme, som jeg planlegger å dra med meg på hardangervidda en uke eller to fra mandag. Iom att det regner ganske greit om dagen lurer jeg rett og slett på om det er behov for seam sealer og isåfall åssen i granskauen fårn tak i detta? Det ser ikke ut til att noen av de mer populære nettbutikkene fører det, iallefall ikke under det navnet eller under "tilbehør til telt" kategorien. Postordre utgår vel uansett nå som det bare er en virkedag igjen til avreise. Er detta noe jeg kan regne med å få tak i i eiker/drammen området? Tips til hvordan man går fram?

Apropo, jeg har nå satt opp og tatt ned teltet en to-tre ganger for å lære meg hvordan, og du og du hvor fantastisk mye enklere detta var å setta opp enn de gamle svervelitelta vi brukte med presenning over i speidern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet ditt er sydd med ekspanderende tråd, og tåler i tillegg høyere vannsøyle enn mange andre telt.

Jeg ville reist på tur uten seamsealer og uten bekymringer.

Sportsnett har dog sånt hvis du absolutt føler at du må ha det, hehe.

http://www.sportsnett.no/products.shtml?REL29

Dessuten så er det et rikholdig repsett med i pakken og det meste kan fikses greit.

Husk også at de små plasttubene til luftelukene kan brukes som stangkopp, og de korte stengene

i fotenden kan brukes ved stangbrudd.

God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil definitivt anbefale Seam-sealer. På mine to Hillebergtelt med såkalt "ekspanderende" tråd er det et must med Seam-seal for at det skal holde tett i kraftig regn. Importøren hevder hardnakket at dette ikke er nødvendig, men mine erfaringer er motsatt. På Sportsnett har de anbefalt Seam-sealer på det sterkeste når jeg har spurt. Sømmer fåes kun tette ved taping og Hilleberg (og sikkert Exped) vil ikke gjøre dette pga det vil korte levetiden på sømmene. Et annet telt jeg har (North Face) med tapede sømmer krever ikke sealer for å holde regnet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømmer fåes kun tette ved taping og Hilleberg (og sikkert Exped) vil ikke gjøre dette pga det vil korte levetiden på sømmene. Et annet telt jeg har (North Face) med tapede sømmer krever ikke sealer for å holde regnet ute.

En annen grunn til at de ikke er tapet, er at de istedenfor taping er silikonbelagt, og det biter ikke teip på.

Exped bruker ifølge sin egen hjemmeside begge løsninger, men det er gjerne silikonbelegg og svulmetråd på "alle" dyre telt,

uansett produsent.

Se forøvrig denne tråden https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=164799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at dsk sitt innlegg ble betraktet som en spøk, mens jeg opfatter det som alvorlig ment. Uansett - dsk har rett, alle smidige, ikkestivnende silikoner vil funke godt.

Mitt Warmlite telt skal behandles: Leverandøren tror ikke på svulmetråd, men vil ikke seale selv av frykt for å slå opp en gammel løsemiddelskade. Det følger med en tube GE ll silikon (meget vanlig allroundsilikon i USA) som anbefales tynnet ut 50/50 (husker ikke helt, tror det var tynner eller white-spirit) for lettere påføring. Funker så det griner. Det funker uten tynning også, har gjort det på andre ting.

Seam - Grip er et glimrende produkt som etter min mening ikke primært er en sealer, men et lappe- og reparasjonslim. Selvsagt vil det tette også. Problemet er etter min erfaring at du bare får brukt tuba en gang. Jeg har aldri fått åpnet den flere ganger etter noe tid, uansett hvor nøye jeg har prøvd å være med lukking. Dette gjelder de fleste av denne typen produkter jeg har prøvd.

Andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har både Exped Orion Extreme og Hilleberg Jannu.

Jannu har jeg har i mange år og har aldri hatt problemer med vanngjennomtregning i sømmer og jeg har ikke gjort noe som helst med sømmene.

Orionteltet har jeg ikke hatt så lenge men på de turene jeg hittil har brukt det (ca 20 netter) har det ei heller vært noe problem med sømmer, halvparten av nettene har vært med regnvær et par også med kuling i høyfjellsområder.

Så mitt råd vil bli å foreløpig å la være å sette teltsømmene inn med seam-sealer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at dsk sitt innlegg ble betraktet som en spøk, mens jeg opfatter det som alvorlig ment. Uansett - dsk har rett, alle smidige, ikkestivnende silikoner vil funke godt.

Har aldri betvilt et sekund at det vil fungere, er stor fan av slike løsninger, og har noen triks i ermet selv også :roll:.

Ser det fortsatt som en kreativ løsning, og det var positivt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det i hvert fall tre av oss som er enige, toresc :D

Martin.m: Noen ganger holder det tett, andre ganger ikke. Noen av oss har opplevd at det begynner å lekke på en lengre tur, selv om det ikke har lekket før.

Ser du noen ulemper med å seale, etter som du anbefaler å vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.m: Noen ganger holder det tett, andre ganger ikke. Noen av oss har opplevd at det begynner å lekke på en lengre tur, selv om det ikke har lekket før.

Ser du noen ulemper med å seale, etter som du anbefaler å vente?

Hei.

Nei, ser ingen ulemper med å bruke seam sealer, men i og med at teltene mine har holdt tett ser jeg ingen grunn til å gjøre dette.

Jeg har brukt seam sealer på et gammelt Helsport telt for en god del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.