Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur med skeptisk kone. Forslag?


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått trumfet gjennom kjøp av kano. Min ellers så hyggelige kone er nok ikke helt overbegeistret, men ungene på 5 og 8 jubler. Vi har såvidt prøvd kanoen på en liten dagstur på et lokalt vann. Kona var tapper, men synes kanoen var nokså ustabil, tross blikkstille vann :wink:

Nå har jeg (!) tenkt å ta med kone og unger på en 2-3 dagers tur et eller annet sted. Sove i telt eller gapahuk (sove ute er hun veldig komfortabel med). Kanoen er såpass tung - nesten 40kg - at det må bli en tur uten bæring.

Er det noen som har tips til tur? Bør helst være i overkommelig avstand fra Vestfold. Kjører gjerne 3-4 timer, men helst ikke veldig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farrisvannet kan være fint å padle på, og fra den ene gangen jeg padlet der husker jeg det var noen fine små øyer å overnatte på et sted nord i vannet.

En fin padletur er fra Hillestadvannet i Hof til Bergsvannet ved Eidfoss. Man padler her gjennom 4 vann og en smal idyllisk elv. Syns jeg har hørt at det kan være litt lite vann i elva noen ganger (det gikk helt fint den gangen jeg var der). Dette er en kortere tur som går fint på noen timer, og det passer bra å overnatte på Bjerkøya i Bergsvannet. Om du kjøper en kanotralle (de har en billig en på Biltema) kan du trille kanoen ned til Eikeren og fortsette til Drammen :-)

Hajern og Øksneren ved Hvittingfoss skal også være fine å padle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint triks det der! Er man litt øvd går det helt utmerket å snu den velta kanoen også når det bare er en kano til å redde. Fint å øve på en sommerdag! Det kan også gå selv om man kun er en person i redningskanoen, men da begynner det å bli verre!

Forøvrig er det i de fleste tilfeller at ganske unødvendig triks å kunne. Et greit utgangspunkt for kanopadling er at man holder seg nær land, og da svømmer man heller inn til land! Trikset fungerer også dårlig hvis man blir overrasket av kraftig vind og en kano velter av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å la kona sitter bakerst? Nå er jeg rimelig kanovant og har padlet alene siden lenge før jeg begynte på ungdomskolen, men jeg føler at å sitte foran gir en mere følelse av at kanoen er bikkal enn om man sitter bakerst. Jeg klarer ikke å forklare hvorfor, men ingen sette meg foran i en kano, i allefall ikke med unger. Dessuten synes jeg det er så himla slitsomt å sitte foran, jeg holder ut i timesvis bak, men bare minutter foran( mannen min ler av dette, men har ikke noe imot å sitte foran).

Ellers, hold dere nær land, skulle dere velteer det bare for kona å svømme i land eller til og med gå.

Med ungene på 5 og 7 år holder jeg meg så grunt vann at åren ikke tar i bunnen, men ikke dypere.

Ellers har jeg aldri klart å velte en kano, selv med to fiskestenger og to små hunder( vi hadde to små bichon frisèer som elsket to ting, kano og fjelltur) som tuslet rundt.Jeg aner virkelig ikke hvordan det er å velte.

Jeg er sikker på at kona di kommer til å elske kanolivet bare hun blir vandt med det. Mamma syntes også kano var skummelt da hun traff canadieren sin for 30år siden, hun var vandt med båt fra Hvaler, ikke en bitteliten båt som var helt rund i bunnen. Men jammen ble hun ikke fort omvendt bare hun ble vandt til å slappe av(er man anspent føles det jo ut som om man skal velte hele tiden) og den dag i dag tar de to seg en kanotur så fort muligheten byr seg og de har aldri veltet noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det oppleves radikalt mye tryggere å sitte bakerst - da ser du hva som skjer før det gir opphav til bevegelse i båten. For eksempel hvis makker må klø seg eller skifte stilling.

Jeg er rimelig trygg i kano, men selv jeg må ha en to minutters innkjøringsperiode før jeg slutter å skvette når jeg sitter foran. Sitter mest og helst bak (det er tross alt MIN kano! Jeg liker å styre), men når jeg skal lære opp andre så tar jeg ofte plass foran.

Mitt siste påfunn har jeg ikke fått testet ut - og det er å snu framsetet når jeg skal lære opp en spesielt skvetten venninne. Tror det vil funke svært bra, jeg klarer utmerket godt å padle baklengs ei lita stund og det blir en så mye hyggeligere opplæringssituasjon når vi sitter mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å la kona sitter bakerst?

Det er mye viktigere at den som sitter bakerst behersker riktig padleteknikk enn at den som sitter forran gjør det. Et gammelt ordtak sier at "kroket ror gir lang fjord".

Lær deg riktig padleteknikk så slipper du å padle i sikk sakk, du slipper å skifte åra fra side til side og du sparer også mye energi. Mange tror at det bare er å sette seg ned i kanoen, stikke åra i vannet og padle i vei, men sånn er det bare ikke hvis du skal litt lenger enn en liten sving langs stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye viktigere at den som sitter bakerst behersker riktig padleteknikk enn at den som sitter forran gjør det. Et gammelt ordtak sier at "kroket ror gir lang fjord".

Joda, men å putte utrygge første gang bak i kano har flere gevinster:

- De blir trygge på kanoen mye fortere. Kanoen velter ikke selv om den tipper 4-5 grader hver gang noen klør seg. Dette SER man fra bakre posisjon, men ikke fra fremre, og er svært skremmende om man ikke er trygg i båt/kano.

- Det er en fin anledning til å lære grunnleggende teknikk ( = L-tak og J-tak).

... med denne erfaringen får den ukyndige en helt annen forståelse og trygghet når han/hun tar plass foran i kanoen. Den sterkeste, tyngste og mest erfarne bør naturlig sitte bakerst når man padler langt eller vanskelig. I en situasjon med utrygge personer vil jeg derimot ofre maksimal ytelse til fordel for en effektiv og skånsom pedagogikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble egentlig litt off-topic, men siden det nå ble diskutert dette med å la nybegynneren (i dette tilfellet kona) sitte bak i kanoen, i stedet for foran, så henger jeg meg litt på den. Dette er nemlig nå prøvd ut i praksis:

I dag padla vi en fin tur på Hallevannet i Larvik. Hun fikk tilbud om å sitte bak, og gjorde så. Hun satt trygt og greit, men sleit VOLDSOMT med styringa av kanoen. Det ble skikkelig sikk-sakk-padling, og til tross for mine oppmuntrende ord følte hun at dette ble veldig vanskelig. Da vi skulle padle tilbake på ettermiddagen ville hun helst sitte foran igjen, og synes det var mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke off-topic, etter mine begreper... :roll:

Etter min mening betyr det fint lite at hun ikke hadde suksess som bakpadler. Poengene med å sitte litt bak er

1) få en bedre forståelse av bakpadler sin jobb, og dermed en bedre totalforståelse av lagarbeidet det er å padle kano

2) Bli tryggere på kanoen og dens bevegelser. Det føles MYE tryggere å sitte bak (der du ser hele kanoen og alle i dem, og ser hver bevegelse før den skjer) enn å sitte foran (der hver minste bevegelse kommer totalt overraskende). Etter en stund blir man trygg på hvordan kanoen oppfører seg og vant med at den kan føles litt "skvetten". Da går det helt greit å sitte foran.

Når det er sagt så gjør du jobben som bakpadler mye enklere hvis du laster slik at bakparten ligger litt dypere enn forparten. Vind er også hatobjekt når du skal lære å padle beint.

Det er ikke spesielt vanskelig å lære seg å styre en kano, men som alt annet må man gjøre det en del ganger for å bli god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Helt enig.

Akkurat tilbake fra en to-dagers tur med kano og lavvo.

Fin fint vær sånn bortsett fra at det blåste ganske mye.

Er det fine steder å sette på lavvo/telt ved Vannsjø? Vi reiser som regel 2 - 3 familier sammen på tur og trenger litt leirplass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fine steder å sette på lavvo/telt ved Vannsjø? Vi reiser som regel 2 - 3 familier sammen på tur og trenger litt leirplass :D

Vi fant oss en plass på en øy som heter Store Kvernøya, der er det mulighet for å sette opp ett par store lavvoer skulle det være behov for det.

Vi prøvde oss også på et par av de andre øyene i nærheten men de var "okkupert" allerede. Forøvrig så var det masse kantareller på øya :D

Ellers så skulle det ikke by på noe problem å finne plass langs sjøen, den er jo forholdsvis stor.

Vi tok utgangspunkt i Vaskeberget/speiderhytta siden jeg var speider der i min barndom.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :D

Regner med at dere plukket med dere/koste dere med kantarellene :D

Leste på Moss kommune sine sider om Vannsjø også etter at jeg la inn forrige kommentar. Har vært der en gang for maaange år siden, men lå da i hytte og utforsket området lite på grunn av renvær og dårlige klær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dere plukket med dere/koste dere med kantarellene

En fin ide å bruke kano hvis du er som meg og liker kantareller.

Jeg har to kanoer som ligger fast i et naust ved et stort vann/vassdrag og i fjor høst hadde jeg meg en liten sving, ca. 2 timer, inom noen holmer og nes som kan være vanskelige å nå for folk som er ute og går på beina. Det ble like over 5kg kantareller. For to uker siden var jeg en tur på ny og da ble det ca. 3kg. Sesongen er ikke slutt enda, så jeg må nok snart ha meg en tur til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padla med kajakk for noen år siden fra Hillestadvannet i Hof og til Drammen...

Over Hillestadvannet og gjennom kanal/elv til vikevannet (?). Derifra liten rolig elv/bekk i noen kilometer til man ankommer Bergsvannet...

På Bergsvannet er det en øy man kan overnatte på...

(Skal man videre fra Bergsvannet så er det bæring gjennom Eidsfoss og Eikern på langs før man padler inn i Fiskumvannet og ny bæring i Vestfossen før man padler Vestfossenelva (veldig rolig vann) til Drammenselva ved Hokksund..)

Ikke helt en 2-3 dagerstur fra Hillestadvannet til Bergsvannet, men det kan være et alternativ som dagstur og kanskje er det mindre skremmende å flyte nedover en bekk og å padle på små vann enn å padle på store vann...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har endelig fått trumfet gjennom kjøp av kano. Min ellers så hyggelige kone er nok ikke helt overbegeistret, men ungene på 5 og 8 jubler. Vi har såvidt prøvd kanoen på en liten dagstur på et lokalt vann. Kona var tapper, men synes kanoen var nokså ustabil, tross blikkstille vann 8)

Nå har jeg (!) tenkt å ta med kone og unger på en 2-3 dagers tur et eller annet sted. Sove i telt eller gapahuk (sove ute er hun veldig komfortabel med). Kanoen er såpass tung - nesten 40kg - at det må bli en tur uten bæring.

Er det noen som har tips til tur? Bør helst være i overkommelig avstand fra Vestfold. Kjører gjerne 3-4 timer, men helst ikke veldig mye lenger.

Hei Du, jeg kan anbefale deg Dalsland, det er et veldig vennlig område for barn. Din kone kommer til å elske det selv. Har jobbet der som guide for noen år siden. Der har du alle muligheter...Dalslandkanalen.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også padlet rundt i kanoen vår i sommer, har vært på tur både i Gausdal Vestfjell - lå ved Dokkvatnet og ved Fjorda i Gran kommune.

I Vesfjellet kjørte vi bilen frem til leirplassen vår og tok fisketurer/dagsturer rundt om på vannet. Gubben fikk 3 pene ørretter på flytwobler. På Fjorda fylte vi opp kanoen med telt, campingstoler og et lite bord, kjølebag og godt drikke :P Hadde 3 flotte dager sammen med flere fra familien min.

Fjorda i Gran kommune er egentlig flere små vann med mange øyer og holmer. Kjempefint område å padle i mange mindre og større opparbeidede plasser med utedo til å slå opp telt. Anbefaler området veldig for familier.

Jeg kunne også ha tenkt meg å sittet bak bare for å prøve å styre kanoen, men mannen min er vel ca 40 kg tyngre om 3 ganger som sterk i kroppen som meg :D så det tror jeg vil fungere dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ide å bruke kano hvis du er som meg og liker kantareller.

Jeg har to kanoer som ligger fast i et naust ved et stort vann/vassdrag og i fjor høst hadde jeg meg en liten sving, ca. 2 timer, inom noen holmer og nes som kan være vanskelige å nå for folk som er ute og går på beina. Det ble like over 5kg kantareller. For to uker siden var jeg en tur på ny og da ble det ca. 3kg. Sesongen er ikke slutt enda, så jeg må nok snart ha meg en tur til.

Leste ikke innlegget ditt før nå, det var MYE kantareller, beste soppens om finnes. Aller best stekt i stekepanna med en god slump smør oppi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.