Gå til innhold
  • Bli medlem

Leh Ladakh


Anbefalte innlegg

Hei - jeg har besøk fra India pt og har fått anbefalt en tur til Ladakh-området på det varmeste! De sier det forsatt er trygt å ferdes der og at det er forholdsvis lite besøkt (i forhold til de mer kjente fjellområdene)... Er det noen av dere som har reist i området og evt har noen reisetips? Jeg har god tid til å planlegge turen ... kanskje blir det neste sommer?

Glad for tilbakemeldinger :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Jeg var i Ladakh-området høsten 2006. Planen var da å bestige det 6666 meter høye fjellet Lungser Kangri som ligger ikke så langt ifra Tso Moriri (mot Kina). Vi brukte Leh som utgangspunkt. Leh er et sted som bare må oppleves, så sant du har vært litt andre steder i India også da (slik at du ikke tror at resten av India er som Leh).

Selv om det selvfølgelig er endel fjellturister der, så er det stort området og man kan være ganske alene. Egentlig rart ikke flere drar dit. Det voldsomt flott landskap og veldig mange høye fjell! Det er veldig få mennesker i Ladakh sammenliknet med resten av India, og det føles ut som man er i et annet land.

Når det er sagt så er det strenge regler for å hva som er "Climbing peak" og hva som er "Trekking peak", hvis du har tenkt til å bestige fjelltopper. Selv ble jeg matforgiftet og kom ikke lenger enn andre camp på vei inn mot fjellet. Deretter fulgte 3 ukers sykdom og diverse legebesøk, noe som løste seg da vi besøkte et sykehus i Mumbai. Men dette er noe som hører med det å reise i India, dessverre! Lungser Kangri var stengt (pga grenseuenigheter med Kina) noen år før jeg kom dit, og så vidt jeg har skjønt er det stengt igjen.

Fra Leh til Manali tok vi veien (søk på Leh Manali road på nettet) som er en opplevelse i seg selv og blant annet går over et pass på 5325 moh.

Jeg har nesten uendelig med informasjon om dette (både litteratur, nettsider og erfaringer), så si ifra dersom du lurer på mer!

Marius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar Tinde :D Dette området blir bare mer og mer spennende jo mer jeg leser og hører om det. Jeg har reist i India tidligere - sett hele New Dehli på kryss og tvers og besøkt Agra, Taj Mahal, den forlatte byen, osv der + dro videre til Nepal. Jeg var der under Dewali feiringen - så det var ekstremt mye mennesker over alt hele døgnet! En opplevelse, men ikke det jeg håper på når jeg besøker Ladakh området! Hvis du har spesielle nettsteder, bøker etc å anbefale hører jeg gjerne om det også. Jeg tror at trekking/kultur blir mitt fokus - og ikke opp de høyeste toppene... Trist å høre at du fikk mageproblemer - men det er dessverre et kjent fenomen (dellybelly) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, India er virkelig en opplevelse. Jeg har vært der to ganger, og har en sterk følelse av at det blir flere ganger.

Jeg kan virkelig anbefale www.indiamike.com som kilde til førstehåndsinformasjon om India. Både generelt, og om trekking/fjell. Det var veldig nyttig for meg da jeg ville prøve å bestige en topp som ikke er så ofte besøkt. De har en egen "Trekking and Mountaineering in India" seksjon.

Ellers synes jeg boken "Trekking and Climbing in The Indian Himalaya" av Harish Kapadia var veldig nyttig. Den tar for seg både historie og forslår 25 trekking-ruter. Jeg fant ikke mange liknende bøker den gang jeg dro dit, men jeg ser at det har dukket opp endel flere bøker de siste årene. Så du finner sikkert også mye annet bra nå!

Også anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på høydesyke. Selv om det sikkert er mange guider i India som kan masse om dette, så skjønte jeg at guiden min dessverre kunne svært lite (noe jeg også har opplevd andre steder i verden). Så jeg tror det er greit å lese litt selv, og deretter stole på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Takk for gode tips til lesing. Jeg skal kose meg med god tid til forberedelser før Ladakh-turen neste sommer.

Mitt høyeste fjell så langt er Kilimanjaro - lærte litt om høyden da, men jeg var heldig den gangen. Kjente bare et lite trykk i hodet etter 4.600 moh ellers fungerte kroppen OK. Men man vet jo aldri hvordan det blir på neste tur ... I India er jeg mest redd for mageproblemer! Jeg har også kikket litt på din bloggside - supre fotos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.