Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano eller Kajakk ?


beech

Anbefalte innlegg

Hei.

Er inne på tanken å kjøpe enten kano eller kajakk.

Hvordan er lastekapasiteten i en kajakk i forhold til en kano?

Hvordan er det å bære en kajakk fra vann til vann, evt dra den langs myra/skogen.

Noen som har noen erfaring med padling i vann med oppakning med kajakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med kajakk, så der kan jeg ikke si annet enn at du må se på skottene - på hvor store de er og hvor stor åpninga er, og se om du tror du får med utstyret ditt. Kajakk er mye raskere i vannet enn kano da..

Mange forskjellige kanoer på markedet. Jeg bruker, som mange, Ally 16,5DR. En av fordelene er at man enkelt kan laste opp en kano. Den er også mer stabil i roll-direction. Husker jeg rett nå så veier min rett under 20kg og laster 380kg. Dvs 3 folk med oppakning og en hund. Men da er det fullt også ;)

Hvor har du tenkt å padle hovedsaklig? Mange som har tur-kajakker. Kanskje det er en ide å finne en forretning som fører begge deler, og spørre deg fram der?

BTW, hvor flyr du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor du skal padle og hva du skal ha med.

Det er plass til ganske mange liter oppakning i en del kajakker. Dog må du pakke i flere bager kontra en stor sekk som er vanligst i kano.

En kajakk er jo lettere å bære enn en kano. Men det forutsetter at du tar ut oppakning da.

Med sekk i kano er det bare ett kolli å ta ut. Den er jo og fin å bære på ryggen.

Med flere poser i en kajakk blir det kanskje med mas å bære.

Kajakk er jo mest vanlig å padle alene mens kano padles oftest av 2 pers.

En kajakk forlytter seg jo klart raskere en en kano.

Kano er vel vesentlig bedre å fiske fra.

Ville vel valgt kajakk skulle jeg på tuer med mange og lange padlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så enkelt å sette de to farkostene opp mot hverandre - en kajakk har stor lagringsplass stort sett. Så klart ikke fullt så stor som en kano men du har ingen problemer med å få utstyr for 2-3 uker til en person i en normal størrelse kajakk.

Om du kjøper en kajakk i plast så tåler de utrolig mye så det er ikke noe problem under bæring. Men kajakkene er stort sett opp mot 25-30kg.

Men det avhenger jo helt av hvilken kajakk du velger - utrolig mye rart på markedet. Mye bra men også mye ubrukelig...

Syns tipset om å ta kontakt med en padlebutikk er en bra start - så får du se hvor mye plass det er i en kajakk.

Har ikke padlet så mye kano men regner med at en havkajakk er tregere å manøvrere enn en kano - men ved padling rett fram så er kajakken mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp padlet i "lånt" kano på femunden.

Gikk alldeles strålende, var og ute i grov sjø.

No problems, men ser fordel ved kajakk om man drar på tur aleine.

Leste vel at Helge Ingstad padla hele "great slave lake" aleine i en kano.. Men, folk var bygd annerledes i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg mener å ha sett på TV så har også Lars Monsen padlet i kano i Femunden og andre vann i området. Jeg kjenner også noen som har padlet der i kano, det går kjempebra. Men man skal være obs. for vind, det gjelder der som på andre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å padle midt utpå Femunden, eller andre større sjøer forøvrig, er potensielt livsfarlig. Vinden kommer fort og brått, det samme gjør regn- og tordenbyger, og i beste fall kan man få seg en støkk. Mye bedre å holde seg nærmere land, slik at man raskt kan vende nese innover uten for mye dramatikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du alene og primært vil padle, ikke bære, er nok kajak tingen. Spesielt hvis padling i skjærgården er et alternativ. Men det krever innsats i valg av kajak pluss trolig litt tilvenning i hvordan du pakker og bruker den.

Er du alene og vil reise på turer med mere gåing med lettest mulig sekk pluss mulighet for litt actionpreget padling kan du jo titte på alpackaraft.

Reiser du flere så gir kanoen fleksibilitet mhp. hvor mange som er med, avhengig av størrelse og type kan det gå fra to til fire personer. Med riktig lasting går det for det meste greit å padle kano alene, men det er selvsagt mye treigere enn kajak, og du er mer sårbar for vind.

Satt på spissen vil nok en ally 16.5 DR være det alternativet som kan brukes til flest ulike ting (kan padles alene eller med opp til 3 pluss utstyr, av de letteste kanoene, tåler mye bølger pluss at den kan pakkes sammen). Likefullt kan en kajak, packraft eller annen kano være et bedre valg - avhengig av bruksområde, og spesielt hvis du primært skal bruke den alene.

Jeg synes heller ikke kano har noe i saltvann å gjøre, med mindre vi snakker om svært lukkede områder (f.eks. skal det være svært flott i Lindås nord for Bergen). Tilsvarende synes jeg kajak vil være et svært dårlig valg hvis du har en del bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Å padle midt utpå Femunden, eller andre større sjøer forøvrig, er potensielt livsfarlig. Vinden kommer fort og brått, det samme gjør regn- og tordenbyger, og i beste fall kan man få seg en støkk. Mye bedre å holde seg nærmere land, slik at man raskt kan vende nese innover uten for mye dramatikk :D

Femunden er farlig i sterk vind med kano, også nær land. Det er stort sett langgrunt og steinete, noe som skaper svært krappe bølger som slår opp i kanoen og eventuelt velter den. På fine dager er Femunden flott med kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at bare du selv kan finne ut av dette ved å prøve begge deler. Selv har jeg padlet i over 40 år både på hav, skjærgård, elv og vann og har en del fartøy av begge slag + hybrider, men tidvis har jeg problemer med å velge hvilken jeg skal ta med på tur.

Selvsagt er det endel forhold som gjør valget enklere, men de gir seg egentlig selv.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kano når jeg har med barn eller trenger god lastekapasitet og kajakk når jeg er ute i åpne farvann med vind og bølger. Kajakk går dessuten mye fortere om man skulle ønske å tilbakelegge flere sjømil i løpet av turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kano når jeg har med barn eller trenger god lastekapasitet og kajakk når jeg er ute i åpne farvann med vind og bølger. Kajakk går dessuten mye fortere om man skulle ønske å tilbakelegge flere sjømil i løpet av turen...

Største fordel med kajakk er som "peik" sier, fart og energiøkonomisering, du kommer mye lenger med kajakk og med mindre strev. Du skal ha spesielle behov, eller være en dårlig pakker, dersom du ikke får med deg det du trenger i en moderne kajakk med lasterom både foran og bak. Utgangspunktet her er da at hver deltager pakker sin kajakk. Så mitt valgkriterie ville være; kajakk dersom du skal langt med begrenset tid, kano på innsjø med en roligere fremdriftsplan.

Var i Finland for noen år siden,og der brukte de kano med kajakkårer, kanskje en får både i pose og sekk med en slik løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano med kajakkåre fungerer glimrende, men man må regne med å bli litt våt pga av drypping fra åren. Brukte kano med kajakkåre på Femunden i fjor. Har man et barn som ikke padler noe særlig foran, er det greit å bruke kajakkåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano med kajakkåre fungerer glimrende, men man må regne med å bli litt våt pga av drypping fra åren. Brukte kano med kajakkåre på Femunden i fjor. Har man et barn som ikke padler noe særlig foran, er det greit å bruke kajakkåre.

Viss en bruker kajakkåre skal den være uvanlig lang, da setet sitter mye høyere i en kano :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss en bruker kajakkåre skal den være uvanlig lang, da setet sitter mye høyere i en kano :)

Kan opplyse om at de kajakkårene de brukte i kanoene i Finland, var en del lengre enn vanlige kajakkårer. Mitt inntrykk var at dette ikke var helt uvanlig, jeg såg i allefall flere kanoer ved forskjellige anledninger hvor de brukte kajakkårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad kajakkåre/ikke kajakkåre i kano:

Brukte lang kajakkåre type Hasle til bruk i kano når jeg padlet Forra i sommer. Da satt jeg alene med bikkje i en kano, og de to andre i følget i den andre. Den kom veldig godt til nytte i raskere vann og stryk, men jeg brukte mest vanlig kanoåre på de stillere partiene. Det renner noe vann fra åra når man skifter melom sidene, men med lårings holdt jeg meg godt tørr. Bikkja som lå mellom føttene mine derimot, minnet mer om en våt katt. Fjellduk funker også fint som provisorisk sprut-trekk. Kajakkåra er delbar, og vinkelen mellom bladene kan justeres i to hakk. Den dobler også som reserveåre x2.

Konklusjonen min er: lang kajakkåre i rask vann når man trenger å justere retning og fart kvikt. Vanlig kanoåre når man skal forflytte seg på stille vann. Legger ved to bilder til almenn forlystelse :)

post-6557-133474712952_thumb.jpg

post-6557-133474712958_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.