Gå til innhold
  • Bli medlem

Billige men ok ting som tar liten plass?


Miamaria

Anbefalte innlegg

Telting er ikke helt min greie, men nå må jeg likevel. Etter en liten testtur i helgen er konklusjonen at jeg må ha noe mer praktisk og fungerende utstyr. I og med at jeg ikke er fan av telting ligger det i kortene at utstyret neppe vil bli kjempemasse brukt (men forhåpentligvis NOE) etterpå, så jeg vil helst ikke investere en hel masse. Men det må jo funke!

Volum er viktig da det skal stappes i kajakk, vekt dermed mindre viktig.

Ting jeg antagelig burde skaffe:

Telt (Tomanns burde holde, men det MÅ være vanntett og helst greit å sette opp så jeg ikke herper det i forsøket.)

- Vil et sånt her telt kunne fungere (la oss nå si det blir regn hele uka, sånt skjer!), eller må man ha fleretusenkronerstelt?

Liggeunderlag Finnes det noen som funker greit, som tar liten plass? De vanlige "rullestørrelsene" har jeg ikke sjans å få med meg. Men det er jo ikke noe særlig å ligge uten.

- Det her står det har lavt pakkevolum, men ikke noe mål så hvem vet... Noen som kjenner til denne typen, eller har andre forslag?

Sovepose Min sovepose i dag holdt jeg på å fryse fordervet i selv om jeg lå med fullt ullundertøy, ved nærmere sjekk var komforttemperaturen som sto på lappen +9 grader. Det er ofte kaldere her nord om natten... Altså må jeg ha noe bedre - men som altså helst ikke tar så mye mer plass, sånn at jeg fortsatt får den med meg... - Hvor god er Helsport thermofjellduken? Er det like lurt å droppe sovepose og bare bruke fjellduken jeg har?

- Denne posen ser ut til å være bedre enn den jeg har, men den var mistenkelig billig så jeg er skeptisk. Den er kanskje gigantisk, om ikke annet... Noen forslag?

Kokesaker Hadde ikke plass til noe kokesaker på testturen min, så jeg hadde med sånn mat med alt fix ferdig i, varmegreier og alt. Det tok imidlertid mer plass med søppelet etterpå enn pakken tok før, så det er helt uaktuelt. Bør altså ha noe kokegreier. Sånn kasserollesett har jeg, men tenkte på sånn der jeg har sett en plass som tar litt mindre plass, bare for å koke vann - sånn man får gassboksen oppi. Noen billige som funker greit?

- Og ellers om det er noe annet som dere vet bør med på telttur men som jeg ikke har tenkt på... Hvis man har gode forslag. Jeg er ikke så god på å leite på internettbutikker, så forslag på bra plasser å handle på er også fint. (Men skal jeg handle på nettet haster det litt. Tips om ting sportskjedebutikkene har er derfor også veldig kjekt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes masse å velge i.

Teltet du ser på, er sikkert verd prisen. Det er for lite inni for meg.

Sovepose: Sjekk xxl. Kjøp en du ikke fryser rævva av deg i.

Liggeunderlag: Fungerer sikkert greit det du ser på. Har nå Downmat, og vil aldri bytte.

Ut over det, er Bamse (XXL) er godt underlag, men du liker ikke rull.

Kokeutstyr: Jetboil, eller et billig spritapparat.

God tur, og håper det gir mersmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to. :-D Nå er jo mitt fokus omvendt av vekt-tråden, for meg har vekt ikke noe å si men størrelsen på tingene er viktig - men det er helt sikkert noe nyttig for meg i den tråden likevel. :-) Skal se gjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha såpass billig utstyr?

Jeg synes slike produkter er en uting, da de oftest går raskt i stykker og holder ikke særlig lenge, derfor vil slike produkter på sikt utgjøre en stor del av massen på søppelhaugene våre.

En annen bieffekt er at man ikke tar vare på tingene, da de likevel er så billige. Bare se på festivalcampene til Hove, Roskilde etc. etter endt festival.

-Telt: Ringstind 2 er god kvalitet, grei størrelse, fin vekt, anerkjent norsk produsent, vanntett og lett å få med seg i sekken. (2700 ca.)

-Liggeunderlag: Hvorfor har du ikke sjans til å få med deg ett rulleunderlag? Det klipses raskt utenpå sekken. Jysk har noen fine til en svært grei pris.

-Sovepose: Ajungilak Kompakt 3 season er en glimrende, tettsittende pose til en behagelig pris (rundt 900 enkelte steder)

-Kokeutstyr: Her er jeg litt blank. Selv bruker jeg en toppmontert minibrenner på gassbokser, og velger du en av de minste (100gram) får dette plass oppi en kaffekjele med litt åpning i toppen, evt. en vanlig kjele av aluminium. Totalvekten bør da komme i underkant av 3-400 gram.

www.xxl.no (Tynt utvalg, men billigst pga prisgaranti (si ifra på mail så får du enda bedre pris m.a.o.) og fører i tillegg til kjente merkevarer mange billigprodukter av heller laber kvalitet.)

www.amfibi.no (Lave priser, meget god service)

www.sportsnett.no (Stort utvalgt, spesielt på utenlandske merker. Stive priser men gode rabattordninger for div. foreninger (f.eks. DNT))

www.oslosportslager.no (Bredt utvalg, stive priser, DNT rabatt, god service)

www.jaktogfriluft.no (Gratis frakt, gode priser, god service)

www.skittfiske.no (Gode priser, DNT rabatt på de gode prisene (!), god service)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha ting i/på en sekk, men oppi en kajakk. Og det jeg evt. skal ha oppå, skal i en pakksekk, jeg vil ikke ha ting "flagrende" oppå. :-D Så det er altså størrelse som er viktigst, ikke vekt. (Men det henger vel ofte litt ihop?)

Grunnen til at jeg ikke vil investere voldsomt er rett og slett at jeg egentlig hater å ligge i telt, men samtidig skal jeg nå gjøre det i en ukes tid og vil da gjør den uka greiest mulig. Her gjelder det å finne en middelvei - det er jo heller ikke vits å kjøpe så billig utstyr at uka blir totalt mislykket. Må jeg investere mer, så må jeg det. Men fins det helt billig utstyr som er greit nok så er det nok lurest - jeg kommer neppe til å telte særlig ellers - hvis jeg ikke virkelig "ser lyset" denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kajakk har du? Jeg har vært en del på overnattingstur med kajakk, og det er utrolig hva man får plass til:-)

Det teltet du linker til holder sikkert for ditt bruk. Sett det opp i hagen før du drar på tur, så vet du hvordan det gjøres, får sjekka om alle deler er der, og kan vanne det med hageslangen om du ikke er sikker på om det er tett.

Det liggeunderlaget du linker til ser helt greit ut. Men det tåler ikke all verden, så vær forsiktig ved bruk utenfor teltet. Noe som tar enda mindre plass er oppblåsbare (ikke selv-oppblåsbare) underlag. F.eks denne. Litt tung kanskje, men tar lite plass og er tykk og behagelig. Dog lite isolasjon for bruk på kalde underlag (høst/vinter/vår). Og en pumpe kan være kjekt siden denne er så tykk.

Det finnes også tynnere og lettere versjoner, som Ether Compact 6 (470g, kr. 300, tar veldig lite plass, grei å pumpe opp med munnen, bruk et vanlig skumunderlag om du trenger mer isolasjon f.eks på høsten). Lignende typer finnes med isolasjon i syntetisk eller dun, men de blir en del dyrere (og litt tyngre), de kan brukes hele året.

Den soveposen du linket til bør være fin for norske sommere:-) Ajungilak er et kjent merke, så posen bør være OK selv om prisen er lav. Betaler du mer får du en lettere pose som blir mer kompakt sammenpakket.

Det finnes mye bra kokeutstyr å få tak i. Det enkleste er nok gass. Coleman F1 Spirit fra XXL er billig (299,-) og det følger med 2 kjeler. Coleman er et kjent merke, så det funker sikkert bra. Du trenger nok større gryter for å koke til mer enn en person. Gassbokser er billigst på Biltema. Rødspritbrennere liker jeg godt, de er enkle i bruk men med lavere effekt enn gass. Trangia er et kjent merke. Brennere som bruker bensin eller parafin er suverene for helårsbruk og er billigst i drift, men veier noe mer og kan være noe mer kompliserte å bruke. For ditt bruk er nok gass eller rødsprit best.

For kajakktur er det viktig å pakke vanntett syns jeg. Vanntette pakkposer er kjekt, men det kan også holde med en søppelsekk eller to godt sammenknyttet. Myggmiddel er kjekt å ha, og fyrstikker:-) Litt gaffatape/tekstiltape er greit for reparasjoner mm.

Har man litt for lite plass inni kajakken kan man ha noe bagasje (med lettere ting) i en pakkpose man stropper fast på dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er et lite menneske har jeg liten kajakk (Reval mini), og dermed lite plass. :-D Jeg hadde faktisk dekksbag på testturen, hvor jeg måtte dra uten både kokeustyr og liggeunderlag. Tørrfisken og fancy drikke måtte også bli heime. (Men hadde med fjellduken som ble brukt til underlag - isolerte nok litt, men var ubehagelig.)

Absolutt en ide med den type liggeunderlag, så kreativt hadde jeg ikke tenkt!

Takk for all hjelp! Kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan korte ned underlag til 3/4 lengde og ha en jakke eller lignende i fotenden. Har du et gammelt celleplastunderlag er det bare å ta fram kniven. Du kan sikkert og trimme det en del smalere, avhengig av hvor urolig du sover. Trolig kan du hente en del liter og forenkle pakkingen ganske mye med dette trickset, underlag er noe herk å stue i trange rom. Du vil sikkert synes det er en flott bonus at jo mindre du er jo mer kan du kutte vekk... :-D

Det selges oppblåsbare underlag av denne typen (f.eks. har Helsport et) som brettes på langs før de rulles sammen, disse blir potensielt ganske små. Men da er du over på kjøp av dyrt utstyr igjen.

LÅN utstyr! Du gidder jo ikke dra på telttur annet enn når du er nødt! Det er alt for mye død kapital som samler støv i boder, loft og kjellere rundt forbi. Spre ordet på litt uventede steder og LÅN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har til disposisjon 112 liter pakkevolum i følge produsenten plus dekk :-) Det er mye større volum en de fleste turgåere har i sekken :-)) Det går helt greit å padle med 40 liters sekk bak ryggen, hvis det er lette ting som liggeunderlag. Den trenger ikke å være inpakka, hvis den trekker ikke vann.

Du kan ha med mange ting, hvis du utnytter plass fornuftig :-D

Vakuumposer for reserveklær hjeleper til å spare mye plass.

Tørrmat tar liten plass - real turmat - godt, men dyr.

Poser med suppe, risengrøt, pasta first price :-) Mindre smaksoplevelse, mye næring for billig peng :-))

Det går fint å dra på ukestur med kajak :-))

Du trenger ikke alt, hvis dere blir flere på tur, det hold med en kokeaparat og en kjeleset for to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser du har plass i kajakken kan det være kos å ha med en pressenning. 3x4 meter glassfiberpressenning fra biltema, statoil eller hvorsomhelst koster rundt en femtilapp og holder garantert teltet tørt (siden du ser på et billig telt med bare 1500mm vannsøyle). I tilfelle skybrudd kan du legge den over teltduken og bardunere i hjørnene med litt snøre, eller du kan spenne den opp ved siden av teltet for å få en tørr plass ute, med mer luft og mindre klaustrofobisk følelse enn inne i teltet. Du er jo ikke på tur for å se på en kjip teltvegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hater å sove i telt, er det ikke umulig at det har noe å gjøre med at du ikke har hatt godt nok utstyr. Teltlivet blir noe helt annet når man har god sovepose, behagelig liggeunderlag og en skikkelig brenner. Ikke minst har alle rutiner som kommer med erfaring utrolig mye og si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn som underlag. Støtter den med 3 sesongs Ajungilak pose, evt Helsport. Fryser du lett så velg en med lavere komforttemp enn du synes du burde. Enklere å åpne glidelåsen og lufte enn å kle på seg og så legge seg ned i en pose. Har selv Helsport termoduk ekstrem, men den er mest for vinterbruk, som f.eks. på lengre isfisketurer. Skal også kunne fungere som både underlag og sovepose, men den er ikke dens hovedbruksområde, og jeg tror ikke turopplevelsen blir bedre av å bruke den utelukkende. Kanskje hvis vekt var avgjørende, men det er det jo ikke. XXL har endel Helsport telt som burde være aktuelle. Du blir ikke flådd, og får utstyr som fungerer (du skal jo ikke på ekstremtur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hater å sove i telt, er det ikke umulig at det har noe å gjøre med at du ikke har hatt godt nok utstyr. Teltlivet blir noe helt annet når man har god sovepose, behagelig liggeunderlag og en skikkelig brenner. Ikke minst har alle rutiner som kommer med erfaring utrolig mye og si!

Dette er et usedvanlig godt innspill å ta med seg. Hvor stor fan man er av telting har mye med søvnkvalitet å gjøre. For egen del ble søvnkvaliteten fantastisk mye bedre da jeg kjøpte meg en Exped Downmat. Downmat/Synmat-underlagene er en mellomting mellom luftmadrass og selvoppblåsbart liggeunderlag med soveposefyll. De koster litt, men den enkleste varianten av Synmat (som passer bra til deg som er kort) får du til godt under tusenlappen: http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=5.9001.

Og hvis du skulle finne ut at telting ikke er noe du vil drive med senere, kan du enten selge den (noe du i motsetning neppe kan gjøre med mye av det billigste rælet) eller innse at du har fått deg en litt dyr men veldig komfortabel luftmadrass som kan brukes når du har flere overnattingsgjester enn senger hjemme. Pakkstørrelsen er veldig kajakk-vennlig.

Ellers lurer jeg jo litt på hva du hadde med deg på test-turen din og hvordan dette ble pakket. Kan du ramse opp alt du hadde med deg? (Jeg registrerer også at du burde ha plass bøtter og spann i kajakken din.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor fan man er av telting har mye med søvnkvalitet å gjøre. For egen del ble søvnkvaliteten fantastisk mye bedre da jeg kjøpte meg en Exped Downmat. Downmat/Synmat-underlagene er en mellomting mellom luftmadrass og selvoppblåsbart liggeunderlag med soveposefyll. De koster litt, men den enkleste varianten av Synmat (som passer bra til deg som er kort) får du til godt under tusenlappen: http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=5.9001.

Jeg er akkurat i samme situasjon. Exped Downmat gjorde teltlivet og utesoving til en helt ny opplevelse. Er det Én ting man skal bruke litt mye penger på, så bør det være Exped Downmat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvor godt man sover har mye å si for turopplevelsen.

Husk at en luftmadrass uten fyll vil gi tilsvarende komfort som en Downmat eller Synmat, til en mye rimeligere pris. Dog kun i den varmere årstid, pga. manglende isolasjon. Jeg nevnte i et innlegg ovenfor Ether Compact 6, som har ganske like mål som Downmat (7) men koster kr. 300 (og en vanlig luftmadrass koster omtrent en hundrelapp). Det er fint (og gøy...) med bra utstyr, men man trenger ikke nødvendigvis det beste alltid (spesielt ikke om det blir sjeldent brukt).

Gi oss gjerne tilbakemelding etter turen om hva slags utstyr du endte opp med og om du ble frelst på teltlivet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med en luftmadrass er at luft vil sirkulere og stadig avkjøles mot bakken. Undersiden av soveposen gir minimal isolasjon pga den ligges flat og tynn. Men legger man et liggeunderlag mellom luftmadrassen og soveposen unngår en kuldeoverføringen luftmadrass til kropp, men samtidig beholder en liggekomforten til luftmadrassen. Du vil ikke få samme gunstige effekt hvis liggeunderlaget legges mellom bakken og luftmadrassen. Dette er en billig løsning for god liggekomfort, men tung for de som skal bære dette rundt i sekk på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg fjellkaren når det gjelder luftmadrass og manglende isolasjon, men om sommeren funker luftmadrass uten noe ekstra stort sett fint. Den luftmadrassen jeg refererer til veier forøvrig 470g, det er jo temmelig lett:-) Selv med et ekstra lag tynt skumunderlag.

Thermarest Neoair er ennå lettere enn Ether Compact og har noen ekstra luftbaffler som skal gjøre den noe isolerende selv uten fyll. Men da er prisen en helt annen igjen (som for Downmat omtrent tror jeg).

Selv bruker jeg stort sett Thermarest Prolite 4 med et tynt skumunderlag under (som jeg har med mest for å bruke utenfor teltet), men kanskje jeg bør teste luftmadrass igjen? Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.