Gå til innhold
  • Bli medlem

Å tynne ut rødsprit med vann for å unngå for mye sot i stormkjøkkenet..


Imse

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør man det? 10% har jeg hørt, men skal man blande ut rett i rødspritflaska eller i selve brenneren?

Her i huset varierer det veldig hvor ofte stormkjøkkenet blir brukt. Og, ja, vi er nå engang fornøyd med stormkjøkken med spritbrenner, selv om vi i helgen har prøvd gasinnsats i trangia og var imponert over koketid, men ikke over susing. Vi er på tur for å nye stillhet og ikke koke mat kjappere enn hjemme( det tar nå engang tid å koke vann på el. plate også).

Sot er ikke større problem enn at det lett går av med litt fast grønnsåper når man kommer hjem, men litt mindre sot gjør jo ikke noe.

Om noen har tips og erfaring ved å blande ut rødspriten, så blir jeg veldig glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har vert diskutert før og noen mener at det reduserer soting mens andre er uenige. Det som derimot er sikkert er at effekten av rødspriten reduseres på grunn av at noe av enegien går med til å fordampe vannet. Du kan blande ut spriten på samme måte som du blander ut drinken, i brenneren eller rett i flaska, men det er sikker enklest å treffe rett blandingsforhold hvis du blander i flaska. Hvilken prosentandel du skal bruke vet jeg ikke sikkert siden jeg stort sett bare brenner rein rødsprit når jeg en skjelden gang bruker spritbrenner. Kanskje lurt å ta en test hjemme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også stormkjøkken med rødspritbrenner:-)

Og min erfaring er at litt vann i rødspriten gir (mye) mindre soting på kjelene. Jeg bruker ca. 10% (målt i vekt - ca. 7% i volum) vann i rødspriten, og blander opp på forhånd. Har hørt at 5-10% er passe. Kjelene er svært lite sota når jeg er ferdig med kokinga. Ofte gnir jeg bunnen av gryta mot bakken (helst på gress og ikke grus...) et par omdreininger før jeg pakker sammen, det holder.

Et tips for å gjøre kokinga litt kjappere er å ha litt rødsprit i en bit Glava eller en liten beholder, tenne på og ha under rødspritbrenneren. Slik blir den fortere varmet opp, og etter min erfaring sparer man ca. 2-3 minutt koketid ved dette (jeg bruker da i underkant av 5 minutt for å koke opp en halvliter vann). Det skal også hjelpe å ha en bit Glava nedi selve brenneren, men det har jeg ikke prøvd (ennå).

Jeg har laget en liten holder av aluminium (en brusboks kan f.eks brukes) hvor jeg har festet en bit Glava. Når jeg tenner opp rødspritbrenneren stikker jeg bare holderen nedi brenneren, den suger til seg rødsprit samtidig som den antennes. Så stikker jeg den inn i hullet i siden på Trangiaen, og snart er brenneren i full fyr:-) Rødspriten på Glavaen brenner ca. 1.5-2 minutt.

OBS: Vær litt forsiktig med bruk av dette trikset når det er varmt vær - man kan få koking av rødspriten i brenneren og da brenner det litt for godt... Og det er lett for at gress e.a under stormkjøkkenet kan ta fyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg skal prøve dette ved neste tur, ungene vil på telttur de også, så da får vi pakke telt og 3 unger i bilen og ta med rødsprit med litt vann i.

Søstra mi prøvde finfyr i forrige uke, men det sota det og, men ikke så mye. Nå brukte vi gassbrenner på stormkjøkkenet, så vi fikk jo ikke stått der og sammenlignet. Men jeg tente på med rødsprit i går, og det ble svart det, i forhold til kjelene søstra mi har brukt hele uka til å lage mat til seg og ungene på 1 og 10år..

Skal absolutt tipse henne om vann i rødsprit, hun skal på lavvotur de neste to ukene også, litt her og der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om t-sprit. Når jeg tenker etter er det t-sprit mamma og pappa alltid har med seg også.. Vår neste tur går jo til sverige, så da kjøper vi t-sprit når vi kommer dit, om vi får tak i. Ellers er nærmeste svenske alt-mulig-butikk nærmere enn Trysil sentrum er for oss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Bruk "Fin fyr". Den er beregnet for formålet!
Søstra mi og jeg prøvde begge deler i forrige uke, og det sota like mye med fin fyr som med rødsprit litt vann i. Men rødsprit med vann i og fin fyr sota litt mindre enn bare rødsprit. Nå husker jeg ikke i farta hva slags rødsprit vi har nå, den er fra statoil..

Rød t-sprit fant jeg ikke i Idre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.