Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski og sko til "flatere" fjellturer


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har tenkt å investere i fjellski og sko som er egnet til å gå på lengre fjellturer. Har allerede brede randoneeski med middels høye plastsko som jeg bruker til bratte toppturer, men dette blir for tungt dersom man må gå langt. Er likevel er fordel at også fjellskiene kan brukes til moderate nedfarter.

Er det noen av de nye bindingssystemene som lar seg kombinere med gamasjer uten av reima blir slitt ut ? (altså reim under skoene fra gamasjen)

(har postet samme innlegg under "Utstyr" men fikk aldri noen svar, så håper det er mer aktivitet her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Skaff deg en vaierbinding type Rottefella (f.eks.) og noen litt breie fjellski. Da blir det ikke noe problem i nedoverbakkene, og reimene på gamasjene slites ikke av. Litt tyngre å bruke enn turlangrenn-telemark-kombitypen, men det tjener du på hvis det blir endel nedoverbakke på turen.

Det er jo ikke noe å bruke altfor mye i preparert løype, men er man på fjelltur er det helt flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ski: åsnes nansen-combi combat, fischer 109

Binding: Super telemark, riva3

Sko: Scarpa T3 eller T4, Varg Skavl

Bruker selv combi combat, R8 og T3, fungerer supert til det bruket du nevner.... selvom bindingen kanksje blir litt i stiveste laget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats i alle fall på rottefella Telemark (Riva heter de vel nå?) - altså de med bøyle, ikke bakbinding, eller om du få tak i, gammaldagse kandahar. IKKE NNN BC. Liker du å tråkke løype er kandahar ikke så dumt - får med deg bakskia bedre. Også er de snillere med skoa enn rottefella. De moderne bakbindingene til kjøring blir for stive og tunge.

Og av de lettere skoene for 75 mm - lær. Prøv flere merker - lestene varierer, det som passer min fot passer ikke nødv.vis din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ski: åsnes nansen-combi combat, fischer 109

Binding: Super telemark, riva3

Sko: Scarpa T3 eller T4, Varg Skavl

Bruker selv combi combat, R8 og T3, fungerer supert til det bruket du nevner.... selvom bindingen kanksje blir litt i stiveste laget

Jeg har allerede Fischer Tour carbon randonee ski (se bilde) med R8 bindinger, og crispa CXA sko. Blir vel kanskje litt dumt å kjøpe et par plastsko til da ?

Jeg liker å gå litt fort og er derfor viktig at det ikke blir for tungt eller at at jeg får gnagsår (det er jo selvsagt vanskelig å forutsi..)

Skia skal vel for de meste brukes til fjellturer langt unna bilvei i trollheimen og dovrefjell. De skia jeg allerede har, har jeg kun brukt med feller (ikke nedover selvsagt :)

post--1-133474388506_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sats i alle fall på rottefella Telemark (Riva heter de vel nå?) - altså de med bøyle, ikke bakbinding, eller om du få tak i, gammaldagse kandahar. IKKE NNN BC. Liker du å tråkke løype er kandahar ikke så dumt - får med deg bakskia bedre. Også er de snillere med skoa enn rottefella. De moderne bakbindingene til kjøring blir for stive og tunge.

Og av de lettere skoene for 75 mm - lær. Prøv flere merker - lestene varierer, det som passer min fot passer ikke nødv.vis din.

Med bakbinding mener du wire eller stag som går rundt skoen bak ? Dvs R8, chilli o.l. ? Tror RIVA i så fall er bakbinding.

Og med bøyle er sånne du kun fester foran ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger ski til flatere fjellturer, er det ikke egentlig slik at det aller meste er bra nok ?

Så lenge man unngår blytungt randonneutstyr eller superlette konkurranseplanker funker det meste helt greit. Folk har tross alt gått påsketur på fjellet i 100 år omtrent uten andre ski enn de som de tilfeldigvis har stående i boden.

Skal man kjøpe ski fortrinnsvis til det formålet ville jeg valgt noe i retning av litt breie løypeski med stålkanter (men ikke så breie at man ikke kan gå i vanlige spor). BC binding og passende støvler. Personlig liker jeg "Alpina" støvler fordi de behagelige (strammer ikke over vristen) og varme. Mener å huske at de lager støvler til BC bindinger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt sliter vel produsentene av "innebygde bindinger" (type BC ol. )med at de iser og er nær umulige å få av utpå kvelden/natta etter mildvær. (hjelper litt med låsspray i forkant av turen) I tillegg er sålene glatte og derved lite egna til å gå med dersom det er bratt og isete.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bakbinding mener du wire eller stag som går rundt skoen bak ? Dvs R8, chilli o.l. ? Tror RIVA i så fall er bakbinding.

Og med bøyle er sånne du kun fester foran ?

Ja. Skjønner jeg begynner å bli prehistorisk i utstyrsomtalene...

De gamle Kandaharbindingene som var å få kjøpt på 70-og 80-tallet var bakbindinger, men i vekt omtrent som Rottefella super telemark. Får du tak i slike, kan de være vel så bra til gåturer med litt kjøring som bindinger med frontfeste. De moderne bakbindingene blir alt for stive og tunge til gåturer. Først aktuelle på de turene der utforbakkene er det primære.

Kan bekrefte det Knut sier om BC, selv om de ikke er like ille som vanlige NNN-bindinger. Har måttet kjøre hjem fra tur med passasjerer i sokkelesten og støvlene fast i skiene på taket med slike... Om det hadde vært overnattingstur hadde de hatt et problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten Åsnes Nansen / Fischer E109 er fortsatt for brede eller kanskje bedre sagt for lite spenn i for lengre gåturer.

Morten har de ståendes, men han bruker de aldri når anmarsjen til toppen er langt fordi voksen slites ned alt for fort og det er alt for tungt å gå med.

Jeg ville tro at et hakk ned, og så havner du i klassen Fischer E99 / Åsnes Rago / Madshus Pellestova, da blir det bra. Og: de passer fortsatt inn i løypa (ikke med vaierbinding, derimot), hvis du skulle starte turen i "sivilisasjonen" som på Filefjell eller lignende...

Det går jo fortsatt med vaierbinding på de skiene der, dersom man ønsker det. Og det går an å kjøre ned på de også...

Jeg bare mener, hvis man allerede har et par ORDENTLIGE nedoverski og ønsker en ski til lengre fjellturer men mye bortover, da kjøper man ikke en ski midt i mellom som Åsnes Nansen, da kjøper man en fjellski som er for lengre turer bortover, men som tåler nedover også (bare en kan teknikken...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående BC-bindinger på fjellski. Jeg hørte et foredrag for noen år siden av tre som hadde gått Svalbard på langs. De hadde opplevd at bolten i skistøvelen røk. De mente dette var sjansene størst for i lave temperaturer.

Selv traff jeg en skiløper mellom Nørstedalseter og Sognefjellet som det samme hadde skjedd for. Fordi forholdene var gunstige klarte han å komme seg fram til Sognefjellhytta på et vis. Problemet er at dette ikke lett lar seg reparere underveis. Den enkleste bindingen som minst kan gå galt med, er vanlig Rottefella Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med på en turlagstur hvor en annen deltaker hadde samme problemet med bolten, og det kunne ikke være kulden, med ca. 0-føre.

Satt også fast i skia utenfor Krækkja i fjor etter en tur fra Finse i sterk vind (også da bare et par minus). Kom meg laus med hjelp av overskuddet fra termosen.

Ellers så har ikke BC'ene MINE bydd på problemer på noen måte, og de har nå etterhvert vært med på litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Panda ! Vi nordmenn er jo "født med ski på beina" !

Bruker du kabelbinding må du passe på at støvlene passer perfekt til tåjernet på bindingen. Smørefrie ski er ikke mitt førstevalg i høyfjellet og jeg vil ha stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Var med på en turlagstur hvor en annen deltaker hadde samme problemet med bolten, og det kunne ikke være kulden, med ca. 0-føre.

Satt også fast i skia utenfor Krækkja i fjor etter en tur fra Finse i sterk vind (også da bare et par minus). Kom meg laus med hjelp av overskuddet fra termosen.

Ellers så har ikke BC'ene MINE bydd på problemer på noen måte, og de har nå etterhvert vært med på litt av hvert.

Mine BC-bindinger funker også OK og bindingen kan ikke gis skylda for at støvelen ryker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg har ikke fått handlet skiutstyr enda, kanskje dere har noen nye tips å komme med ? Virker som om det største valget jeg må ta er om jeg skal ha tradisjonell telemarksbinding eller "klikkbindinger". Er også litt usikker på hvordan de ulike "klikkbindingene" er i forhold til hverandre.

Har ikke hatt anledning til å gå på ski enda, leter også etter gode tilbud, kanskje dere vet om noen ?

Er dette et godt tilbud ? Jeg bare lurer siden det står annonsert på hovedsida til www.xxl.no

http://www.xxl.no/product.asp?product_id=1029270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har ikke fått handlet skiutstyr enda, kanskje dere har noen nye tips å komme med ? Virker som om det største valget jeg må ta er om jeg skal ha tradisjonell telemarksbinding eller "klikkbindinger". Er også litt usikker på hvordan de ulike "klikkbindingene" er i forhold til hverandre.

Har ikke hatt anledning til å gå på ski enda, leter også etter gode tilbud, kanskje dere vet om noen ?

Er dette et godt tilbud ? Jeg bare lurer siden det står annonsert på hovedsida til www.xxl.no

http://www.xxl.no/product.asp?product_id=1029270

de skoa der ville jeg ikke tatt om jeg hadde fått dem. de går vel til nød på dagsturer, men ikke noe mer. Styr unna xxl når det gjelder ski. Skal du ha en ski som er kjapp på flat mark ville jeg vurdert en madshus ski feks. Pellestova ! Skaff deg en sko med lær evt plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.