Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelletsfyring i lavvo og lavvo spørsmål, Bison Tundra


Phaser

Anbefalte innlegg

Sett på Heat pal. (rødsprit) men tror den blir i svakeste laget når gradestokken går under null, pluss liker ikke rødspritdunstingen.

Pelle pellets brenner er oppgitt til ca 3000w og pellets er billigere enn rødsprit. (www.gzon.no) Syns den er litt dyr men ser digg ut.

Noen som har prøvd en pelletskurv til vanlig peis/ovn alla denne http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-4559.aspx

Og er det noen som har lagd selv?

Er det mulig å finne stang til enstangslavvo som er variabel på høyen? Ser for meg at det blir mye enklere i noen tilfeller å få duken stram og fin om man kunne ha muligheten til å senke stangen noen cm?

Jeg kjøpte Bison tundra 4 til 2490kr Syns det var en hyggelig pris og førsteinntrykket er bra.

Er en ting jeg lurer litt på. Om man skal fyre med bål i teltet, hva gjør man med de tre nylonstroppene som møter hverandre på midten? og hva er de til? (mine 5kroner sier at de er til å forenkle oppsettingen men skjønner ikke hvorfor det blir enklere med de)

Edit: Omformulerte overskrift og spørsmål da det var mer jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pelle eller Jettepelle er sikkert gode begge. Jeg hadde tatt den største. Overkill tror jeg ikke er noe problem. Man må jo ikke fyre på full juling hver gang, men greit å ha muligheten... Kanskje ikke så dumt dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye enklere å holde varmen i min Tundra 8 når vi fyrer i noe som har pipe. Har gått fra å bruke en gammel støpejernsovn (Jøtul 602 tror jeg) til å bruke forsvarets multifuel nå. Er ikke noe særlig å bære på, men bruker uansett ikke lavvuen på bære-turer.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ovn.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Da har jeg lagd meg ovn selv. Søppelkurv fra pytt og pane til 100kr Reseten noe ræl jeg hadde selv. Ser ut til å brenne veldig fint og rolig på 6mm pellets. I midten av kurven har jeg satt inn en stubb med takrenne som er tettet i toppen og borret masse hull i. Den får luft fra hull borret i bunnen på søpplekurven. Plate under for å ta i mot det lille av glør som detter ned. Ser ut til å kunne brenne 4-5 timer. Men hvor varmt det blir i teltet når gradestokken synker er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor diameter og høyde er det på rommet du fyller pellets i på pelle? Sånn jeg skjønner det så er det diameteren som bestemmer effekten (sammen med hvor god trekk det er) og høyden som bestemmer tiden den brenner siden det brenner fra toppen og nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagd meg ovn selv. Søppelkurv fra pytt og pane til 100kr Reseten noe ræl jeg hadde selv. Ser ut til å brenne veldig fint og rolig på 6mm pellets. I midten av kurven har jeg satt inn en stubb med takrenne som er tettet i toppen og borret masse hull i. Den får luft fra hull borret i bunnen på søpplekurven. Plate under for å ta i mot det lille av glør som detter ned. Ser ut til å kunne brenne 4-5 timer. Men hvor varmt det blir i teltet når gradestokken synker er ikke godt å si.

Knallbra! Har en lignende løsning jeg laget av to sammensatte kakebokser som jeg boret en del hull i. Veier 300 gram og fungerer finfint. Har kun brukt ved i den foreløpig, men skal helt klart prøve med pellets også. Mindre røyk og enklere transport er jo gode argumenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvekjørt på tur i helga. Fylte den en del mer enn jeg gjorde hjemme og den brant veldig fint til halvparten var borte. Det begynte etterhvert å ryke mer og mer av den. Lurer på om grunnen er at pelletsen brenner ovenfra og ned. Og da legger det seg litt aske på toppen. Om laget som skal brenne ned blir for tykt så blir det for mye aske. Prøvde igjen i dag tidlig med litt mindre i og da brant den fint hele veien. Ganske effektiv å koke vann på også. og med grillristen fra en engangsgrill på toppen (de ligger strødd rundt i naturen så er lette å finne) så ble det en fin pølsegrill :) Nå må det sies at røyken aldri var værre enn at det gikk fint å sitte "oppreist" på bakken. Prøvde å justere topphatten i forhold til vinden og lagde ett par luftåpninger langs gulvet.

Men det hadde vært fint å vite målene til Pelle og hvor tykt lag man fyller i. Det er jo også ikke så mange hull i pelle som i søppelbøtta mi. Kanskje det har noe å si også? (at om det ikke brenner så fort så får det tid til å brenne skikkelig opp på toppen før varmen sprer seg nedover i pelletsen) Noen teorier?

Forøvrig ble ovnen videreutviklet litt før turen. Den har nå tre bein/holdere til plata i bunnen slik at den kan stå stødig på bakken.

Også laget et øye i toppen til å stikke en pinne i slik at den kan bæres selv om den er varm ved behov. og laget en enklere måte å feste den til midtstangen på. Bare borret et hull igjennom midtstanga og ovnen er festet med en spiker igjennom festet og stanga. Så da er det bare å dra ut spikeren så er ovnen løs.

Syntes det var litt skummelt at den var skrudd fast da det tar lang tid å få løs ovnen. Om den begynner å brenne ukontrolert nå så er det bare å slå over litt vann og kaste den ut av døra. (pga røyken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor diameter og høyde er det på rommet du fyller pellets i på pelle? Sånn jeg skjønner det så er det diameteren som bestemmer effekten (sammen med hvor god trekk det er) og høyden som bestemmer tiden den brenner siden det brenner fra toppen og nedover.

Mener diameteren er ca. 15 cm og høyden ca 25 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.