Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Rondane og Ringebufjellet - dagsturer med 4-åring


Mils

Anbefalte innlegg

Vi skal være en uke på en hytte ved Enden som ligger sørøst for Rondane, rett nord for Ringebufjellet. Vi er to voksne og tre barn på 4, 6 og 9 år.

Planen er å ta dagsturer ved å først kjøre bil (helst ikke over en time én vei) og deretter gå en fottur, helst opp på en topp. Vi hadde samme utgangspunkt i fjor, da ble det fine turer til Muen, Bølhøgda og Svartfjellet på Venabygdfjellet. I år tenkte vi å forsøke oss i Rondane, og trenger noen tips til turer i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har vært mye i området og tenker i første omgang å anbefale turen fra Rondetunet og opp mot Vola-toppene (søndre og midtre).

Rondetunet ligger i kjøreretning mot Atnsjøen fra Enden, ikke lange biten å kjøre.

Når man starter der går man på merket sti oppover i skogsterreng før man kommer opp over tregrensa. Man følger stien merket Bjørnhollia gjennom Voldalen. Når man har kommet overtregrense har man Vola'ene på høyre side. Søndre topp har en stor varde med toppbok som kan være artig for ungene å skrive seg inn i.

Jeg vil anbefale dere å ta turen innom søndre Vola på tilbaketuren og heller følge Bjørnholliastien videre da denne går i et variert terreng og er lettgått for barn. Den svinger også nedom noen idylliske vann samt innom noen gamle støler.

Man kan gå denne turen fra Enden også men etter min mening er turen fra Rondetunet finere da man raskere kommer opp i "fjellterreng" samt at man får et vakkert utsyn over Rondanemassivet.

Turen kan også bringe en opp på Geitsida, drøyt 1600 moh.

Den turen jeg deretter vil anbefale er å kjøre forbi Atnsjøen og videre til Straumbu hvor man parkerer.

Her krysser man elven over en bro (spennende for barna) samt noen mindre elver (også bro) før man bestiger en morenerygg som bringer en innover i nasjonalparken.

Moreneryggen kan være en fin utfordring for de eldste barna, mens minstemann nok kanhende må hjelpes her. Første del av turen (før moreneryggen går i et geologisk interessant område.

Denne turen kan gåes til Bjørnhollia men det er nok av spennende steder samt idylliske småvann å stoppe ved, eller man kan ta en topptur på f.eks. toppen som ligger på venstre hånd når man går inn (Musvolkampen, drøye 1300 moh.).

Atnsjø kafé er et utmerket sted å f.eks. kjøpe en is eller liknende på vei tilbake til hytta. Eller man kan stoppe på butikken ved sørenden av Atnsjøen (greit sted å handle for å støtte det lokale næringsliv)

Grunnen til at jeg anbefaler turene i denne rekkefølgen er at man under den første turen kan vise barna selve massivet og lokke/friste dem med at neste dag så skal man innover der.

Profilbildet mitt er for øvrig fra turforslag 1 etter hva jeg husker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott beskrivelse, begge turene ser virkelig spennende ut.

Vi får se litt mer på kart og beskrivelser, men det ser jo ut til at disse turene skal kunne dekke våre behov, ja.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Vi skal inn til Rondetunet om noen dager, og i jakten på turtips snublet jeg over denne tråden. Vi har med oss tre barn på 3, 7, og 9 år. De er ganske sterke til å gå, så vi vil ta noen turer i fjellet, men de har lagt ned krav om fiske med mark og dupp også. Er Atnsjøen fin til dette? Jeg ser av gamle tråder på andre fora at det har vært dårlig fiske der en periode. Hvordan er det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.