Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee


ThomasB

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan randonee bindinger oppfører seg under nedfarter? Har de samme egenskaper som "vanlige" bindinger, eller blir de "mykere"? Kan man bruke randonee bindinger i løyper uten å føle at man heller burde brukt pengene på "vanlige" bindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg har så stor peiling, men er ikke randonee-bindinger stivere og mer stabile under nedfarter? Men fast hæl kjører du jo alpint i nedoverbakken i steden for telemark, og det innebærer jo som kjent både raskere og kortere svinger.

Det kjekke med randonee er jo at du har hælen fri når du går, men fester den når du skal ned, så du kan vel trø i ei løype med dem, men det er vel ikke det som er hovedpoenget. Skal man i ei løype er det vel like greit å kjøpe noen billigere og lettere bindinger. Både bindingene og skoene blir vel fort veldig tunge med randonee.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ikke såååå stor forskjell mellom vanlige bindinger og randonee bindinger.

Kjører du på en slalombakke så merker du litt forskjell siden du står litt lavere enn på alpinbindinger. Men hvis du ikke kjører ekstreme carving svinger så merker du ikke mye.

Derimot er støvlene noe helt annet. Randonee støvler er nok greie (harde) nok i bakken men ikke sammenlingbare med alpinstøvler.

Kjører du off pist, så er forskjellene mellom randonee og vanlige ski ikke så store lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på de enkelte bindingene og skoene, ett oppsett med dynafit sko og bindinger og kanskje fischer Hans Kammerlander ski, der lite vekt er det som gjelder vil være helt forskjellig fra et par breiere, normale alpinski, dynastar legend oa. med feks fritschi freeride eller naxo bindinger og garmont freeride sko.

Hvis nedkjøringene er det som er målet med turen vil jo det siste eksemplet være det beste og dette vil jo også virke godt i bakke.

Forskjellen er jo først og fremst stivheten i sko og bindinger. En tung person som kjører hardt vil føle seg mye sikrere med utstyr som holder.

Trenden er jo at det dedikerte randonne utstyret som blir brukt til å nå toppen bare blir lettere og lettere og mer spesialisert. Mens det mer frikjørings rettede utstyret blir tyngre og stivere og mer allsidig.

Jeg mener at man enn så lenge MÅ inngå et kompromiss når man kjøper randonne utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nedkjøringene er det som er målet med turen vil jo det siste eksemplet være det beste og dette vil jo også virke godt i bakke.

Forskjellen er jo først og fremst stivheten i sko og bindinger. En tung person som kjører hardt vil føle seg mye sikrere med utstyr som holder.

Det er faktisk ikke så stor sammenheng mellom vekt og kvalitet - dynafit tlt er den bindingen som tåler mest. I en langtidstest som ble gjort av det franske bladet Montagne var det kun dynafit-bindingen som ikke hadde problem. Jeg har sett dette påpekt andre steder også (uten at jeg husker hvor).

Men, du offrer litt med dynafit bindingen: enkelhet (f.eks. å skifte fra kjøre til gå mode), utvalg av sko og muligens sikkerhet. Jeg sier muligens sikkerhet fordi utløsermekanismen er annerledes - men bindingene har alltid løst ut når de skal for meg.

Sko - ja, dette er et kompromiss. Dynafit-4 tlt skoene er ikke bra å kjøre med: de er for myke bakover, så det er vanskelig å ta seg inn etter et uhell, men de er veldig komfortable, og gode å gå med.

Jeg liker ikke å kjøre "hardt" når jeg er langt fra folk, og jeg har dårligere form enn turkameratene mine (bla. Coni), samtdig så er jeg god til å kjøre ned, så jeg har valgt Fisher Tour Extreme (greie ski - billige og passe brede), Dynafit tlt 4 (lette, myke og komfortable sko) og dynafit tlt (lette bindinger) bindinger.

Jeg har også et par "alpine trekkers" som jeg bruker på turer nær bakke eller sivilisasjon - (med stive sko, salamon 912s og ak-rocket (for bred - nesten kjedelig - men topp ved dårlige forhold)/crossmax (litt stiv i løssnø)). Jeg har hatt litt problem med at bakbindingen sklir bakover når det er bratt - men det er en drøm å kjøre ned (og jeg har tryggheten som ligger i gode bindinger).

For korte turer ville jeg ha kjøpt pocket-rocket (brede og lette), naxo og garmont randonee sko (bra vinkel, passer foten min). Riktig nok har naxo fått mye pepper for kvaliteten (se www.telemark-pyrenees.com), men jeg stoler mer på utløsermekanismen enn på diamir.

For alpine toppturer kunne jeg ikke tenke meg å bytte ut dynafit'ene - de er nemlig også fine å gå/klatre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Erlend hos Tendenzer (Vølkl, Marker, Tecnica +++) her om dagen. Han mente at det ikke var å anbefale å bruke randonee bindinger i alpinbakker. Han nevnte flere tilfeller hvor bindingene rett å slett knakk. Han sa også at hvis dette skjedde så var det ikke en garantisak ettersom bindingene ikke var lagd for denne typen bruk.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det går veldig greit å bruke alpine trekkers iallefall, og noen skikkelige breie ski og vanlige alpinstøvler. Må man traversere mye på isete føre har man jo alltids med seg stegjern likevel.

Da føler man seg iallefall trygg på at utstyret fungerer nedover igjen.

Må bare passe på å være i mye bedre form enn turkameratene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe deg et par lette ski, evt. noen feite noen hvis det er nedfarten som teller mest, noen stødige alpinbindinger, støvler og BCA Alpine Trekker gåadapter for alpinbindinger.

Da kan du med god samvittighet ta med de feiteste ski på topptur;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen randonee bindinger knekker. På Fritschi Diamir (vet ikke på freeride) og Naxo kan "stangen" knekke. På haute routen jeg gikk i fjor brakk bakbindingen til en av de som hadde fritschi. Dynafit knekker ikke, men har kanskje ikke den samme sikkerheten mht utløsning - så ikke noe å kjøre veldig hardt med av den grunn?

Alpine trekkers. Fungerer rimelig greit, men jeg har lest at denne også kan knekke. Problemet mitt er at jeg har Salamon bindinger. Bakbindingen til salamon sklir bakover for å forhindre beinbrudd hvis man lander bakpå. Den skli også bakover hvis det blir litt bratt (jeg løste ut en gang jeg tråkket opp alpinbakken på norefjell (heisen sto)). Jeg mener at jeg også løste ut på vei opp til høgevarde fra tempelseter (dvs ikke spes bratt). Det er noe dritt å foreta kick-turn/lapp-kast. Ikke stabilt nok på is. Nedover er det jo selvsagt helt topp. Det er mulig at jeg kan forlenge bindingen slik at bakbindingen alltid er skjøvet maks bakover og dermed løse problemt.

Gikk opp på Rasletind på Lørdag. Der var det skiftende snøforhold: is, pakk, løssnø. Alpine trekkers hadde ikke vært gøy den hardeste isen - det var ikke telemark eller dynafit heller...men det gikk greit. Med skarejern hadde det vært null problem. Skarejernene til AT er fast-montert, dvs de svinger ikke med støvelen opp, og er dermed ganske ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en leser gjenomm denne tråden skulle man jo tro at Randonnè er noe skikkelig dårlige greier..

Dette er stikk i strid med mine egne erfaringer. Har kjørt telemark siden -89, Randonnè siden 2000, og det har blitt mest Randonnè siste 3-4 sesongene.

Har aldri hatt noen problem med bindingene, heller ikke noen av de jeg kjenner som også bruker sitt utstyr ofte har hatt nevneverdige problemer!

Selvfølgelig kan stangen på Naxo eller Fritschi ryke, men dette skjer også¨til stadighet med tåjerna på Rottefella også, for ikke og si stagene. Så mitt inntrykk er at telemark og randonee er omtrent like robust, men om man driver med ekstrem klippedropping osv, er det kun vanlige alpinbindiger som gjelder!

Det eneste produktet jeg har prøvd på bindingsfronten som jeg har vært skikkelig misfornøyd med er Trekkers, har prøvde 2-3 forskjellige typer, og ingen av det har fungert noe særlig. Om det ikke er for bratt, si opptill 25 grader, er det ok, må man krysse eller traversere på noen måte er Trekkerene helt hjelpeløse. Trekkern løser ut av alpinbindingen veldig lett, noe som fort kan bli farlig om du står i en bratt side på hardt føre.

En kompis av meg brukte trekkers på en overgang i alpene, der var endog spor av tråkkemasking opptill ene passet på grensa mellom Sveits og Østerrike. Men likevel løste trekkeren ut hele tida. Han var på mine ski med Tyrolia Freeflex 10+ bindinger, som går opp til din17, som tilsvarer mer enn 170kg. Selv da vi hadde stilt bindingen på 15 løste de ut, selv i oppoverbakke på rundt 20-25 grader, og i opptråkket spor, da fikk han nok og leide ski med randobinding resten av uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jo, jeg ser at det blir litt for negativ fokus her. Jeg har selv kun brukt Dynafit bindinger - og har ikke hatt noen problemer med bindingene. Alle langtidstester viser at dynafit er de sterkeste bindingene - jeg blir litt lei av spes. butikkansatte som tror at Diamir bindiger er sterkere.

På sikkerhet er nok kanskje diamir bedre enn dynafit. Dynafits front-binding kan også løse ut, men det er ingen instilling. Hovedforskjellen er at rotasjonen skjer på bakbindingen. Mine bindinger har løst ut når de skal. Uansett er de langt bedre enn telemark-bindinger.

Tur kameraten min bruker Silvretta og har heller ikke hatt problem.

Jeg har aldri sett at stangen har røket på noen binding - kun lest om det. Jeg har sett at bakbindingen på en fritshi har røket - men det var en leibinding som fikk en ski i seg bakfra (min ski ;-) - men ikke hardt) . Jeg har sett mange telemarkbindinger som har problem.

Når det gjelder trekkers, så tror jeg det avhenger av bindingene. Jeg har hatt problemer med mine trekkers, men har lånt dem ut til andre som ikke har hatt problem. Har man en binding der bakbindingen sklir bakover tror jeg fort at det kan bli problem.

Jeg går forøvrig og sikler etter et par stive rando-sko med naxo bindinger og brede ski - for turene der nedkjøringen er viktigst - så jeg tror ikke at problemene er så veldig alvorlige! (Som par nummer 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei!

Har ikke funnet ett emne med mitt "problem" men ser at her er det mange duganes folk som har peiling på ski og ulike bindinger og sko.

Kjører selv telemark, men har nå gått over og kjøpt meg ski og nye G3 Onyx bindinger til alpin. Jeg er nå på jakt etter gode dynafit alpinstøvler.

Kom i prat med en selger som hadde samme "problem", dvs vil både kjøre telemark og alpin. Ble vist til ett par Scarpa Termintaor x pro sko, og de var meget gode.

Selgeren mente at de kunne lett kombineres til både alpint og telemark, så sant man hadde ett ekstra par ski med ntn binding på.

Hva tror dere? Går det å bruke samme sko til begge deler? Skoen virka god og stiv og satt godt på foten.

Må ut med ca 7 500 NOK for både sko og nye ntn bindinger....

Hilsen Møyfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.