Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulsklokke og gps


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe pulsklokke og gps og lurer på om jeg hvordan jeg bør kombinere dette til ett eller flere produkter. Det er mye å velge mellom.

Jeg har mest lyst på pulsklokke for å måle distanse og se hvor turen har gått. Til dette er gps det beste. Ett alternativ er derfor en pulsklokke med gps. Har derfor sett på ulike modeller og man må ganske høyt i pris for å få en hvor man kan overføre data inn på kart (feks polar 800 CX med G3 gps-sensor). Har kikket innom garmin sine pulsklokker med innebygd gps, men disse har for dårlig batteritid.

Saken er at jeg også ønsker å benytte gps på fjellturer over flere dager. Til dette formålet vil jo en polar fungere i og med at man kan skifte batteriene. Men så tenker jeg at at når jeg først har med gps på slike turer, vil det jo være fint med mulighet for kart og navigering. Dette fikk meg til å kikke på garmin 60 cx eller 60 cxs.

Sprøsmålet mitt er da egentlig, hvordan bør dette kombineres. Vil en garmin 60 cx fungerer fint til løping for å måle fart, distanse og rute? Evt. sammen med en enkel pulsklokke? Eller vil det være best å kjøpe to gps-produkter, ett for løp og ett for tur? Hvilke produkter er i så fall å anbefale? Garmin forerunner og garmin 60 cx(s)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 60CSx er utmerket til navigering i fjellet, men hvordan den er i kombinasjon med en pulsklokke vet jeg ikke. Hvis du vil slå to fluer i en smekk kan du se på Oregon 450. Den har kart og i tillegg kan den kobles til egen pulsmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Oregon 550 og pulsbelte. Til fjellbruk er den glimrende, men til løping blir den gjerne litt tung. Kommer an på hvilket nivå du legger løpingen på selfølgelig. Den er på ingen måte en fullverdig trenings-GPS da den ikke har virtuell treningspartner, viser ikke pulssoner osv. Den viser pulsen mann har i øyeblikket. Når den kobles til PC får man self ut alle data og kan studere i detalj i ro og mak.

EDGE 705 er egentlig en sykkel-GPS, men den har komplette treningsfungsjoner, og jeg vil anta den også er grei å navigere med på turer, og den er vel blandt de minste som har kart OG fullverdige treningsfunksjoner...

60'serien har vel ikke mulighet for pulsbelte.

Garmin virker også mot Mac, noe Polar ikke gjør enda (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en polar rs800cx med gps-sensor. Som tracker for lange fjellturer vil ikke dette fungere, siden batteritid for gps med standard aa-batterier er ca 7 timer, og pulsklokkas lagringskapasitet ikke er allverdens heller... så med mindre du vil ta med et lager med batterier og pc til overføring fra klokka ville jeg heller gått for en tur-gps (feks Oregon 450 eller lignende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.