Gå til innhold
  • Bli medlem

River seg i håret over økende bruk av ATV


larka

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ingen har gjort det direkte, men det er jo det essensielle ved en ATV.

FEIL! ATV kan både være nyttekjøretøy og leketøy. De ble originalt utviklet som nyttekjøretøy, men det finnes nå også masse kross- og lekeversjoner av dem. Den bruken av ATV som er tillatt i Norge er til nytteforemål. De som bruker ATV som leketøy utenfor lukkede baner bryter loven. ATV er viktige nyttekjøretøy for landbruk, skogbruk, fangst o.l. En av de største fordelene med dem er at de lager lite skade i naturen i forhold til andre maskiner som man måtte brukt i stedet om man ikke hadde ATV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konsesjon for kjøp av ATV blir for drøyt. Det er generelt for vanskelig å få lov til å utøve noe som er gøy i norge som det er. Tro det eller ei men faktisk er det mange som mye heller kunne tenke seg å kjøre rundt på en ATV enn å labbe rundt i skog og mark. Mange kan sikkert tenke seg å gjøre begge deler. Inndraging av kjøretøy er nok en bedre løsning og i områder der dette er et stort problem burde det prioriteres. Si i fra til lokale myndigheter om dere observerer ulovlig kjøring, så kan de velge om de vil ta saken. Om mange nok klager burde det skje noe.

Ett annet godt virkemiddel mener jeg vil være å legge til rette for flere gode kjørefelt/løyper/skuterløyper som lovlig kan brukes. Norge er stort nok og spredt nok befolket til at det burde være mulig å få plass til de fleste typer aktiviteter.

Man bør ikke være så prippen at man mener at det man ikke syns noe om selv burde ingen syns noe om.

Nå mener jeg ikke at det er bra at det blir kjørt på kryss og tvers alle plasser men ikke døm alle atv eiere på grunn av dette.

Og en ting til. Litt utenom saken, men er for å få fram et poeng.

Det er for eksempel like ulovlig å kjøre en ATV over ett fjell eller igjennom skauen, som det er å tenne opp ett bål midt på sommern. Det siste vil jeg tro de fleste inne her har gjort. (jeg har) Skal vedde på at grunneieren ikke liker det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester er fine dyr, ikke skader de miljøet heller.

Hester er veldig fine dyr, jeg har brukt de i forskjellige formål (ingen ting så deilig som å ha en hest som kan kløve inn masse pils og god mat til deg :D), når jeg har hatt muligheten. Dessverre er de meget dyre mtp: tid, omsorg, penger, kunnskap og tid, og derfor ikke noe de fleste kan benytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gledelig at du viser evne til observasjon. Dette kan kanskje bidra til at du forstår hvorfor enkelte ATVer er registrert!

Håper du tar i bruk disse nytilegnede evnene i fremtidige forumposter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å argumentere i stedet for å holde på med dette nedlatende tullet. Jeg har ikke sett et eneste godt argument for at det skal innføres restriksjoner/konsesjon på kjøp/bruk. Hvis det skal være slik at enhver idiots lovbrudd/misbruk av et eller annet, skal medføre restriksjoner ovenfor et stort antall andre brukere... Ja, da er vi på ville veier. Det er litt for enkelt å rope etter forbud uten å tenke på de negative konsekvensene det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest som transportmiddel og lastbærer ble trukket fram som et miljøvennlig alternativ,jeg er ikke så sikker på dette.

Co2 utslipp fra forskjellige dyr har vært omtalt en del i det senere, og dere må huske at alle levende vesener forbruker energi og produserer avgasser også den tiden vi ikke produsrer noe arbeid.

Et fremkomtsmiddel drevet med forbrenningsmotor forbruker ingenting og avgir ingenting før vi starter motoren.

Essem liker å diskutere og det er slett ikke alltid jeg er enig med ham, men han har da rett i at en ATV i seg selv ikke gjør særlig skade.

Med en uvettig/uforstående fører kan den være et stygt og farlig redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skulle byttet ut alle ATV`er med hester, tror jeg det ville vært svært mye "behov" som plutselig forsvant ut i løse lufta gett.

Voila, man sparte inn CO2.

Hesten gjødsler sitt eget fòr og deltar dermed i syklusen. ATV`n kjører på ett dødt løp som bare kan ende med ett tomt oljefat til syvende og sist. Vil vi da ha fjell og skog som er helt oppkjørt på kryss og tvers?

Sånn før dette eskalerer, jeg slang ikke ut ett argument om hester fordi jeg har gjort en akademisk oppgave på emnet og sittet å regnet på tallene, men fordi jeg virkelig hadde satt pris på om noen byttet ut sin bråkete møkkamaskin med en tradisjonell fjording. Tror ikke tyskere kommer til Norge for å se på samer som kjører villmann etter reinsdyrene sine, og jeg tror heller ikke noen hadde akseptert John Wayne på en ATV ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten gjødsler sitt eget fòr og deltar dermed i syklusen. ATV`n kjører på ett dødt løp som bare kan ende med ett tomt oljefat til syvende og sist. Vil vi da ha fjell og skog som er helt oppkjørt på kryss og tvers?

Om antallet ATV'er ble tidoblet, ble det ikke noe mer lovlig å kjøre de i utmark av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt lovlig når man snylter til seg disp. Essem ;)

Mannen: Så all kjøring samene foretar seg er 100% nødvendig?

Er all bilkjøringen til norske familier 100% nødvendig?

Når jeg var sneip, gikk jeg to kilometer frem og tilbake til skolen hvèr dag fra første klasse. Det er det ikke mange unger som gjør i dag lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde forby alt som gjøres for moroskyld her i landet ATV, snøscooter, Vannscooter, Motorcross, Bilcross, Lystbåter osv. alt som har med motorsport å gjøre. Men vi behøver ikke å stoppe der, er masse mer som er gøy og unødvendig. Forby å gå tur i skog,mark og fjell, Bading/svømming, Hester, Skøyter, TV, Data, 90% av all bilkjøring, Sydenturer, Danskebåten, Varmt vann i krana og elektrisitet. La oss gå tilbake til før 1700 tallet og leve for og av det absolut mest nødvendige. Da blir det fint. Blir i allefall ikke ATV spor på vidda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa da helle ikke det. Jeg sa at de samene som gjetet reinen ikke var de som sto for villmarkskjøringen. Hva de samene som ikke gjeter rein gjør sa jeg ingenting om.

Når jeg var sneip gikk jeg 3,5km fram og tilbake fra skolen hver dag og det gjør ungene på hjemplassen min fortsatt. At dere søringer kjører ungene deres overalt og blir stadig mer pinglete betyr ikke at også vi nordlendinger gjør det ;)

Når det er sagt så gikk bestemora mi 10km hver vei til skolen hver dag, ofte grynnende til kness i snø om vinteren, men hun var bare glad til fordi venninen gikk 20km :P, så tidene forandrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde forby alt som gjøres for moroskyld her i landet ATV, snøscooter, Vannscooter, Motorcross, Bilcross, Lystbåter osv. alt som har med motorsport å gjøre. Men vi behøver ikke å stoppe der, er masse mer som er gøy og unødvendig. Forby å gå tur i skog,mark og fjell, Bading/svømming, Hester, Skøyter, TV, Data, 90% av all bilkjøring, Sydenturer, Danskebåten, Varmt vann i krana og elektrisitet. La oss gå tilbake til før 1700 tallet og leve for og av det absolut mest nødvendige. Da blir det fint. Blir i allefall ikke ATV spor på vidda ;)

Feil, fordi samene trenger ATV'er til gjeting på vidda, ikke kun for gøy. Så det blir uansett spor på vidda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde forby alt som gjøres for moroskyld her i landet ATV, snøscooter, Vannscooter, Motorcross, Bilcross, Lystbåter osv. alt som har med motorsport å gjøre. Men vi behøver ikke å stoppe der, er masse mer som er gøy og unødvendig. Forby å gå tur i skog,mark og fjell, Bading/svømming, Hester, Skøyter, TV, Data, 90% av all bilkjøring, Sydenturer, Danskebåten, Varmt vann i krana og elektrisitet. La oss gå tilbake til før 1700 tallet og leve for og av det absolut mest nødvendige. Da blir det fint. Blir i allefall ikke ATV spor på vidda :P

Her er en som ikke har skjønt det :)

Olje burde vært på rasjonering for lengst, for sivilisasjonens skyld.

Vår teknologi og sivilisasjon som vi kaller moderne, er tuftet på oljens eksistens. Det aller meste av moderne materialer og teknikker har, på en eller annen måte opphav fra olje på ett eller annet punkt, om ikke direkte.

Ungene våre kommer i fremtiden til å se ned på oss som brukte opp livsgrunnlaget vårt på fornøielsesyken, som Nansen advarte om for 100 år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, fordi samene trenger ATV'er til gjeting på vidda, ikke kun for gøy. Så det blir uansett spor på vidda :P

*Reindriftsamene argumenterer for livsgrunnlaget sitt med "tradisjon" over hele fjøla, så setter de seg på snescooteren og tenner sneipen.

Edit: Reindriftsamene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne diskusjonen har tatt mange bra vendinger med mye bra synspunkter.

Min mening er at det er tragisk hvor det utføres eksempler på at så lenge det er "lov" til å ødelegge så skal det gjøres til grensa er nådd.

Så lenge det ikke gjelder naturreservater og nasjonalparker så skal all vilt skytes, all fisk skal drives rovdrift på, all mark skal snus på huet og gjerdes inn, all skog skal hugges og alle topper skal ha en skiheis opp til toppen med en by av hytter ved bunnen.

Mulig mitt inslag sporer av når det gjelder ATV'er, men tror fortsatt at selve problemet ligger i en utnyttelse av naturen som ligger på nermest amerikansk nivå som å fiske med sprengstoff.

Edit- Det er ikke bare samer som kjører ATV'er, tar jeg ikke helt feil så gjør grensejegerne i forsvaret det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har vi ett godt stykke igjen til amerikanske tendenser vedr. tnt fiske :)

Men hvordan vi skjøtter naturen er i sin helhet opp til individet.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg og min familie selvrasjonerer vårt forbruk av f.eks olje og det gjøres ved å bruke føttene og sykkelen så ofte som mulig, slik at vi får spart opp olje, målt i km kjørt til langturer. Vi reiser aldri langt for å gå \ sykle \ ski dagsturer. Vi kjøper lokalprodusert mat, gjerne økologisk som i tillegg til å være miljøvennlig og sunt for kroppen, attpåtil smaker laaangt bedre enn maten til Tine Gilde Prior. Mote har vi for lengst lagt bak oss pga. det økte forbruket og frakten av produktene dette medfører (man trenger ikke tresko, strikkegenser, bart, sneip og mullet for å boikotte mote :) ). Når jeg drar på jakt, drar jeg 50 50 for opplevelsen og matauken, da tenker jeg like mye på neste års høsting som på jaktminnene og slakter ikke ned hele skogen. Å sette seg inn i viltet er viktig for å lære skånsomme høstingsmetoder. Og ikke minst, vi benyttter oss ikke av motorisert moro, som ATV, crossere, båter etc. Disse ovennevnte metodene gjør at bedrifter som driver på måter vi ikke liker, heller ikke tjener penger på oss og derfor må legge om driften til forsvarlige metoder slik at de også kan tjene penger.

Ved familiehytta vår ror vi hver sommer over vannet for å hugge ved, deretter ror vi den tilbake igjen. Siden det er vedhugst har vi jo behov for en motor på båten, men lar være. Motorer har for oss ingenting i fjellet å gjøre så sant det ikke er ett reèlt behov for det, som f.eks bygging og vedlikehold av viktig infrastruktur som vannkraftverkene våre. Poenget mitt med hestehold var at man kan låne naboens hest, og ikke bare få gjort jobben på en mindre stressende måte som gir en mer tilbake enn resultatet av selve jobben, men man skaper også grunnlag for turisme fra både lokalt og internasjonalt. Bonderomantikken er i vekst og flere nordmenn benytter seg av lokaltilbud innenlands, da er det ofte tradisjon og kultur som står i søkelyset.

Når man diskuterer motorisert ferdsel er det viktig å skille mellom total frihet, eller forbud. Essem hadde ett kort, men svært godt innlegg i denne tråden.

Håndheving av eksisterende lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår teknologi og sivilisasjon som vi kaller moderne, er tuftet på oljens eksistens. Det aller meste av moderne materialer og teknikker har, på en eller annen måte opphav fra olje på ett eller annet punkt, om ikke direkte.

Ungene våre kommer i fremtiden til å se ned på oss som brukte opp livsgrunnlaget vårt på fornøielsesyken, som Nansen advarte om for 100 år siden :)

Framtidens energikilde er ikke fossile kilder. Selv utnyttelse av fossil energi har hatt en rivende utvikling over de siste 100 årene. Og den gir oss energigrunnlaget til å utvikle nye energikilder. Eksempelvis innen medisin har tilgjengelig energi vært nødvendig for å komme dit vi er i dag. Og det kan de kommende generasjoner takke oss for. Nå kommer også nanoteknologi, og utviklingen skyter fart videre... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje blir brukt til så vanvittig mye mer enn bare energi Essem, men når jeg nevner fossile kilder og fremtiden så tenker jeg på mer enn bare klær, medisiner og produkter for ymse formål. Jeg tenker på sikkerheten en bensinmotor gir i kulde og stygt vær, portabiliteten til energien. Du kan være på ekspedisjon i 2 år og fremdeles vil bilen kunne kjøre etterpå. Vi har minimale behover for oljedrivstoff i byene, men ute på landet er behovet større. Som en slags tidligere yrkesjåfør vet jeg forskjellen mellom å gå tom for bensin og å gå tom for strøm. Sistnevnte stenger ned arbeidet resten av dagen.

Jeg ønsker å være positiv mtp. at energi om 30 år fremdeles er like billig som den er i dag, men jeg har mine tvil basert på de enorme mengdene energi som skal erstattes med fornybar energi, og kostnaden for å drifte bølgemøller, vindmøller, tidevannsdemninger og kostnaden vedr. verditap for tomter med slike innretninger på eller i nærheten som er en av hovedbøygene ved nyetablering av vindmølleparker i dag, f.eks. både blant miljøvernere og kapitalister.

Derfor mener jeg at sparing som går på bekostning av sløsende moro er veien å gå. Hva er poenget med å åpne for kjøring i hytt og pinevær når det senere vil være stengt igjen? ATV spor vil da bare være ett grellt vitne om fortidens stormannsgalskap. På samme tid er det viktig å ikke være for hard mot yrkeslivet, så lenge vi har ett økonomisk system som krever kontinuerlig vekst. Det er systemets feil og ikke brukerne, derfor mener jeg at så lenge dagens system, dog ikke perfekt, er godt nok så lenge vi uansett ikke klarer å håndheve dagens lover. Jeg ser ikke noe poeng med strengere regler nå. Det blir som å sette 70 grense på en tidligere 80 strekning og aldri ha fartskontroller der, folk kommer til å gi faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.