Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel i Lofoten


Keren

Anbefalte innlegg

Annonse

Hybrid kan vera så mangt. Det same med terrengsykkel.

Kva slags sykling ser du for deg? Kva skal du bruka sykkelen til elles? Er du opptatt av å sykla fort, teknisk, med mykje bagasje, til og frå jobb, om vinteren, …? Mange spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil: Hybridsykkel hvis du skal på lengre turer. Større og tynnere dekk gjør at du ruller lettere og raskere. Jeg har en Giant Cypress X som jeg er kjempefornøyd med.

Var en uke i Lofoten i fjor ( uten sykkel, men med kajakk) - det er kjempeflott der. Håper dere er heldige med været!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At større diameter på hjulet gir betre rulleeigenskapar, stemmer nok ikkje. Dekkmønster betyr langt meir, og det er betre utval av dekk i 26". Små hjul er også meir solide enn store (dersom alt anna er likt). Men hybrid med 28"-hjul kan vera bra, det, om sykkelen passar syklisten. Problemet er at det finst så mange dårlege hybridsyklar.

– Til tursykling og skikkeleg terrengsykling (lange ritt og sti) ville eg ha kjøpt ein vanleg «hardtail» (med dempegaffel i front) og brukt dekk med lite mønster på sykkelferie.

– Til tursykling i siviliserte område ville eg ha kjøpt ein terrengsykkel med stiv gaffel eller ein lett og sporty hybrid (også med stiv gaffel). Dekkval etter behov.

– Til vintersykling og røff tursykling ville eg ha kjøpt ein terrengsykkel med stiv gaffel eller ein touringsykkel med 26"-hjul. Lett å finna gode dekk både sommar og vinter.

Alt har sine fordelar og ulemper. Det viktigaste er likevel å finna ein sykkel som passar deg – både i storleik og bruksområde. Snakk med ein skikkeleg sykkelbutikk, og ver sikker på at dei forstår behova dine.

Vidare er det ulike måtar å frakta bagasje med sykkel. Har du tenkt å bruka sidevesker eller hengar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "sykkelproff", men hvis jentene tenker på å sykle langs veien og evt. noen turritt/ langturer, så må de ikke finne på å kjøpe sykkel med dempegaffel! (?)

Og jo større diametere på dekka, jo mindre tråkk. Jeg har nå 28"., og er kun 1,65 på strømpelesten. Har prøvd meg på Nordsjørittet med og uten demping - mye lettere uten dempegaffel - etter min amatørmessige mening, da...

Så jenter, ikke nøl: Kjøp hybridsykkel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest truleg vil det vera tull med dempegaffel i dette tilfellet, ja, men store hjul er eg sanneleg ikkje sikker på. For min del (og eg er 178 cm) er det ingen tvil om at eg helst vil ha 26" til tursykkelen. Men eg har jo også eit par andre syklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! :) Det blei en hybrid sykkel.. Scott Sportser P3 Solution. den har låsbare dempegafler. Blir mest sykling på asfalt, men kan nok også bli litt på lett grus/litt hompete veier. Var ute første tur i dag. KJEMPE fornøyd! så nå gleder jeg meg til turen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten tenkt å bruke sidevesker. Aldri sykla med det før, så blir spennende. noen tips anngående pakking?:)

Du kommer til å oppleve at sykkelen blir ganske tung bak når du setter på veskene, så en eller annen form for veske framme (om så bare en på styret) hjelper litt med å balansere sykkelen bedre. Dessuten er styrevesker veldig praktiske fordi det er et kjekt sted å ha verdisaker (så du kan ta dem med og la resten av oppakningen stå igjen på sykkelen), greit for å ha fotoapparatet lett tilgjengelig, og typisk har de feste for kartmappe oppå.

Biltema solgte forresten noen gode (vanntette) sykkelvesker for noen år siden, vet ikke om de gjør det ennå. Ortlieb-vesker er nok bedre, men koster flere ganger så mye, så da tror jeg man skal dra en del på tur før de er verd pengene. Pakking tar man som det kommer, så lenge man får balansert det sånn noenlunde mellom høyre- og venstresiden. Ikke vits å stresse for mye, du merker om du har gjort noe feil. I sykkelvesker er det bedre å tenke mer på hva du først får bruk for enn å plassere ting ut fra vekt, synes jeg.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når drar dere til Lofoten? Var 9 dager selv i Lofoten i fjor sommer + fem dager i Vesterålen. Det er bare å glede seg til storslått natur, lettsyklede veier og strender som like gjerne kunne vært i Syden :wink:

Kan gjerne komme med tips hvis jeg får vite ruta :D

lofoten.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde telt og sovepose på hver sin side, stroppet lavt på en bagasjebærer på fremgaffelen (OBS sørg for at ikke noe står i fare for å komme inn i hjulet. Sykkelen var så stabil at det ble rart å sykle uten:)

Som tidliger nevnt støtter jeg forslaget med styrebag til verdisaker osv.

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.