Gå til innhold
  • Bli medlem

Storjuvtind-Galdhøpiggen


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kamerat gikk Svelnosbreen rundt i helga, eller ikke helt.... Vi jukset nok litt,- tok en liten snarvei ned fra eggen mellom Storjuvtind og Galdhøpiggen, så Galdhøpiggen ble aldri besteget. Men rundt breen gikk vi hvertfall :)

Spørsmålet gjelder rutevalg fra første rapellfeste ned fra Storjuvtind og videre. Stemmer det at rapellen går ned sørsiden? Eller skal man følge eggen hele veien?

Vi tok turen ned mot sør. 2 stk rapeller. Her var det for det første veldig mange store løse steiner og stedvis ganske glassert, så vi ga oss her. Hvor går i såfall veien videre herfra? Skal man følge sørsida et stykke før en går tilbake opp på ryggen igjen? Skal det være greit å gå her?

PS: Hvis noen tilfeldigvis tenker å ta turen i nærmeste fremtid og tilfeldigvis har lyst å gjøre oss en tjeneste, henger det et nytt og fint 60 meters tau ned fra 2. rapell på Storjuvtind...... (Tauet kilte seg i toppen og vi turte ikke klatre opp opp igjen da vi hadde en sterk misstanke om at tauet hadde havnet rundt en stor og løs stein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk Svellnosbreen rundt i mars eller april for ca 10 år siden og husker ikke helt detaljert, men: Jeg mener vi hadde en til to rapeller ned fra Storjuvtind mot syd, muligens litt syd/øst. Deretter var det grei klyving et stykke opp langs ryggen (muligens litt på sydsiden) til vi sikret en kort passasje som kanskje var grad 3. Etter dette mener jeg vi ikke brukte tau, men at det tidvis var litt utsatt.

Dette ble kanskje litt mye "muligens" til å være av særlig nytte, men siden ingen andre har svart tenkte eg at muligens kan være svakt interessant. Fin tur forresten. Det jeg husker klart og tydelig er at vi fikk ordentlig drittvær på toppen av Piggen og måtte ploge/krype ned på kompasskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok turen ned mot sør. 2 stk rapeller. Her var det for det første veldig mange store løse steiner og stedvis ganske glassert, så vi ga oss her. Hvor går i såfall veien videre herfra? Skal man følge sørsida et stykke før en går tilbake opp på ryggen igjen? Skal det være greit å gå her?

Opp fra skaret mot Galdhøpiggen følger en ryggen hele veien. I føreren står det at det et sted er en passasje av grad 3, men denne har ikke vi oppdaget. Vi rapporterte dette til redaksjonen av føreren, men der fortalte de at personen som hadde gitt graderingen, sto på sitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.