Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av bensinbrenner


HFRols

Anbefalte innlegg

Har du kanskje muligheten til å bytte oringen på 625 pumpen med 111 sin lærpumpe?

Stoler liksom ikke på gummipumper når det blir skikkerlig kalt.

Phoebusen har lærpumpe, jeg mente pakningen der pumpa skrus til tanken. Hele puma med pumpehus skrus ut når man skal fylle, så det er veldig lett å komme til enveisventilen om det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Etter noen mailer frem og tilbake med Finn på finn.no så falt valget til slutt på en brukt 111 med bråkebrenner for parafin. Jeg får heller takle litt støy til fordel for en primus som er jevnt over bedre ute i felten enn en 111T. Jeg bruker kokeapparatet for det meste ute likevel så å ha noe som tåler vind vil være en fordel. Jeg regner med jeg ikke trenger å bruke den på full guffe inne i 3 manns-teltet likevel så da vil støynivået være mere overkommelig ifølge Finn.

Jeg hadde tenkt å pusse denne litt opp når jeg får den. Ikke bare for å få den til å se bedre ut, men også for å lære meg den å kjenne. Er det vanskelig å plukke en slik sak fra hverandre? Noe jeg burde kjøpe i tillegg?

Vil ikke anbefale å plukke den i biter. Funker den først som den skal, er det mye som skal til før den begynner å krangle.

Du har valgt deg noe av det beste og mest driftssikre som finnes, ingen grunn til å skru og slite på delene unødvendig.

Som nevnt funker min fra 50 tallet fortsatt som da den var ny, har overlevd mye bruk i to generasjoner før meg, og den har aldri vært skrudd på :).

Fyr med fritidsparafin eller tennvæske, legg litt glava i forvarmingsskåla, og forvarm med rødsprit. Skal du på tur når det er bikkjekaldt kan du vurdere bensin til forvarming istedetfor sprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til jeg får den og får se hvordan den ser ut. Drivtsmessig skal den være god som ny i følge Finn, men det spørs om jeg klarer å la være å rengjøre den litt :) Håper kassa er sånn nogenlunde ok.

Bare synd at de lengste fjellturene er unnagjort for i år. Kanskje jeg skal takke ja til tilbudet på å bli med på å gå over Saltfjellet i August :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ihvertfall burde gjøre er å rense selve brenneren med autosol og dypping i varmt vann med salo og sitronsyrepulver.

Hvis den er sotete så tar det lengre tid å forrvarme den, min var noe av det mest sotete jeg noen gang hadde sett når jeg fikk den.

Så nesten ut som om det kun var forrvarmet med parafin.

Selve casingen måtte syrebades litt og så bli lakket med brunox og så ordentlig lakk som tåler litt varme.

Hva du enn gjør så ikke fortvil om du får en som er ganske brukt, det skal ikke så mye til før den er god som ny igjen.

Sånn ellers så virker det som om den funker som ny.

Sjekk ut denne linken for info om hva som kan gjøres med 111, https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9619&postdays=0&postorder=asc&start=400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er det bare å kose seg, og litt gnikking skader jo ikke :). Greit å skru ut pumpa og gjøre seg kjent med hvordan den virker også.

Sier han den er i orden, så stemmer det. Om ikke, er det isåfall bare å ta kontakt igjen.

Legger ved bilder av min ubrukte 111 fra forsvaret med original spritkanne og bruksanvisning. Denne blir aldri fyrt, fungerer kun som støvsamler :D

post-8116-133474701964_thumb.jpg

post-8116-133474701985_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen nå gjør du jo bare situasjonen værre :D

den han kommer til å få fra finn er nok ganske mye mere brukt enn den du har der.

Men kan vel si at selv om den ser veldig brukt ut så fungerer den uansett like bra som en ny en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og her er de jeg bruker :D.

(bør gjøre det godt igjen)

Familieklenodiet til venstre. Den til høyre er 111T i samme forfatning som Finn sendte den i.

Slik vil den også forbli, her er det kun bruken som er i fokus :)

post-8116-133474701991_thumb.jpg

post-8116-1334747020_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med jeg ikke får noe som egner seg som stuepynt nei, men det er ikke så viktig. Bare den funker 100% så skal jeg være fornøyd. Sikkert litt koselig å sitte en kveld å fikle litt med denne. Jeg ser jeg må ha meg ei sånn lita kanne for å ha rødsprit på.

Men for 500 kroner må da vell dette være mye for pengene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til rødsprit så bruker jeg en gammel flaske som var til olje, har hørt om at linsevannflaske kan også funke bra.

For fuel kan vell flasken til trangia være det beste http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/trangia-brenselflaske-1-0-l-1009472?searchWord=trangia

Personlig så mener jeg at pussing og rensing av messingprimuser er halve gleden av å ha dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjempekjøp! Gratulerer :)

Det er bare å tenke på at man må betale 1500 for en gjennomsnittlig slangeprimus som er dårligere og krever masse vedlikehold.

Her har du et turfølge som om ønskelig varer livet ut for deg og generasjoner etter.

Legg gjerne inn et par bilder her når den har kommet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig med en sånn flaske? Hvis jeg kjøper tennveske på butikken for å fyre med kan jeg vel bare bruke den flaska tennveska er i? Noen tips til hvordan å fylle på fuel? Er det ikke viktig å ikke fylle tanken for full? Må jeg ha med et måleglass på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig bensin (blyfri 95) og Statoils miljøbensin har jeg benyttet en helt vanlig brusflaske i mange år. Har funket helt fint og jeg har ikke opplevd lekkasjer. Har brukt samme flaske kanskje i opptil 3 sesonger. (år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig med en sånn flaske? Hvis jeg kjøper tennveske på butikken for å fyre med kan jeg vel bare bruke den flaska tennveska er i? Noen tips til hvordan å fylle på fuel? Er det ikke viktig å ikke fylle tanken for full? Må jeg ha med et måleglass på tur?

En fordel med trangia-flaska er at den har helletut. På 111 er hullet i tanken til påfylling ganske lite (mye mindre enn en brusflaske, ca. 1 cm åpning) så det er litt vanskelig å helle rett på uten å søle. I forsvaret hadde vi en liten trakt med sil i til å fylle på med, men den pleide å bli borte i løpet av øvelsen...

Såvidt jeg husker er det ikke lurt å fylle tanken mer enn 2/3, husk at det er trykkluften du pumper inn i tanken som driver fuel ut. Da må det være plass til en del trykkluft. Med lite luft i tanken er det også større risiko for å ødelegge pumpe eller deler.

Måleglass er unødvendig. En enkel test er å løfte primusen på den ene siden, for eksempel tippe den mot venstre. Med halvfull tank renner det ut når du har den på høykant, er det mer renner det tidligere. Eventuelt kan du bruke en peilepinne av noe slag, for eksempel en fyrstikk du putter ned i hullet. (pass på at den ikke er tent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakt får du helt sikkert med. Kan bare ta med flaske med tennvæske som du sier. Det er det jeg alltid gjør, og de kan hives på bålet når de er tomme. 2/3 fullt som nevnt, og styr unna bensin, den er konstruert for parafin. Bensin går det også, men gir lavere effekt uten dyseskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal ikke peile drivstoffmengden med tent fyrstikk altså :D Alle har vell sin egen måte å gjøre dette på. Jeg finner vel en egen metode etter hvert som 111'en kommer i bruk. Kanskje ikke så dumt å ha en ordentlig drivstoff-flaske. Er ganske myke de tennveskeflaskene på den lokale matsjappa. Er det viktig å passe på at den ikke brenner seg helt tom? Altså at den går til den slukker pga tom drivstofftank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å prøve (utendørs). Oser og lukter litt på slutten, men ingen fare. Enkleste er å peile med en liten lommelykt, eks. med én led. Rugge litt på tanken, så ser man hvor nivået er. Tent fyrstikk går faktisk også helt fint så lenge det er parafin/tennvæske på tanken og ikke bensin. Og klart, går det hull på ei flaske med tennvæske i sekken, er nok turen over :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt med på denne tråden siden starten. Ser at valget falt til slutt på en brukt 111 bråk. Kjempeprimus! Du blir garantert fornøyd. Nå kommer brukerkurset. 1. Forvarm skikkelig med rødsprit, fyll skålen i bunnen av brenneren full!2. Pump trykk i tanken med reguleringsspindelen i close-posisjon. 3. Åpne for parafingassen med rattet når spriten nesten har brent ut.

"Primuskongen" har svært gode instruksjonsvideoer på Youtube. Anbefales! Bruk en olje til pumpa som ikke fryser eller klumper seg i streng kulde. Pass på at ikke rattet er festet til spindelen når du pumper. Bruk rensenålen, især ved bruk av vanlig fyringsparafin.

Maks blås er når spindelen står i "klokka 12". Pass på at du ikke fyrer med rensenålen halvveis oppe i dysehullet. Tren utendørs hjemme før feltbruk og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg har sett alle videoene på YT om denne brenneren. Synes spesiellt Primuskongen sin video var bra. Har lest side opp og side ned på nettet. Føler jeg har lært meg all teorien. Nå er det bare praksisen som mangler :D Er det viktig å bruke rensefunksjonen hvær gang den brukes. Jeg kommer kun til å fyre med parafin/tennveske.

En liten digresjon.....

Noen som kan anbefale et knakende godt og lett kjelesett. Kanskje noe som 111'en passer nedi? Har bestandig hatt lyst på et Optimus Terra kjelesett, men det er vel ikke stort nok til å få plass til en 111?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjele så tror jeg det kan være smart å gå for en type med de rillene under, optimus har nå laget en terrakjele som

http://www.oslosportslager.no/produkt/terra-he-cook-set-kjelesett-med-stekepanne-23939.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/optimus-terra-weekend-he-cook-set-mini-kjelesett-23961.aspx

Ellers så har du jo primus sin.

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kjeler-bestikk/etapower-kjele-1-7l-1055237

Når det gjelder bruk av rensenåla så skader det ihvertfall ikke å bruke den hver gang du fyrer, men vil vel ikke si at det

er absolutt nødvendig å måtte bruke den hver gang.

Edit- tror ikke du får plass til å ha primusen nedi noen av disse kjelene, det er også eventuelt en stor mulighet for at primuen vil ødelegge belegget på kjelene om den blir pakket sammen med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vurdert å oppbevare 111 i kjelesett. Den er beskyttet nok i seg selv, og det er andre (mykere) ting du da heller kan pakke inni kjelene. Parafinsøl i mat bør unngås, da selv små mengder kan laksere svært så bra. Bensin vil man heller ikke ha i kroppen, ei heller avskrapet teflonbelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verd det å betale ekstra for kjeler med en slik varmefordeler? Blir virkelig koketiden redusert med 20%? Noen som har arfaring med Trangia 24-tet settet? Fikk bra omtale i en test på klikk.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.