Gå til innhold
  • Bli medlem

Uansvarlig?


mammapåtur

Anbefalte innlegg

Hei!

Så, vi hadde endelig en fin dag med litt sol og uten det endeløse regnværet her på sørlandet. Jeg pakker 2-åringen i bæremeisen og fyller sekken med et par vedkubber, litt avispapir, marshmallows, kakao på termos og et par appelsiner og tråkker ut i marka. Deilig! Etter et par timer er det tid for pause, og vi finner et fint sted ved et skogstjern og setter i gang med å lage bål. 2-åringen storkoser seg med å finne ved (våte pinner som tilfeldigvis blir byttet ut med tørre vedkubber :lol:) og ikke minst med å krølle avispapir. Han har selvfølgelig med sin egen spikkekniv (av tre) og spikker eget grillspyd - ikke at han vet hva det er, men mamma gjør det jo og enhver 2-årig gutt med litt selvrespekt må jo kunne beherske en kniv, he he. Så er det på tide å tenne opp bål, poden trygt plassert noen meter unna. Bålet brenner superfint og han sitter pent på fanget mitt mens vi griller marshmallows og han snakker om uglene i trærne.

Så kommer det en friluftsmann av den litt eldre garde, i Fjällreven fra topp til tå og blå og rød topplue. Vi sier selvfølgelig hei, hvorpå han stopper opp og spør hvor gammel poden er. "I'm TWO!!!!" svarer han kjekt og viser to fingre og en tommel. Denne velmenende herren sier så "Da burde vel din mor utvise litt mer ansvarlighet enn å la deg være i nærheten av et bål, eller hva lille venn."

Jeg ble ganske forfjamset og svarte "takk for omtanken, men vi har det ganske hyggelig her, ha en fin tur videre" - kanskje ren innbilning, men jeg hørte liksom et lite snøft i det han marsjerte videre.

Nå skal det sies at jeg ikke har noen barn fra før og at jeg dermed ikke har så mye å stille opp med i forhold til erfaring med barn i naturen, men jeg klarer liksom ikke helt å se det uansvarlige i denne situasjonen. 2-åringen er et ganske rolig, nysgjerrig barn som lærer ved å betrakte og spørre spørsmål, ikke ved å hoppe i bålet for å se om flammene kan lekes med, og han storkoser seg jo ute og synes det er kjempegøy å hjelpe til. Skal man vente til ungene er 10 år gamle før man tar dem ut?

Vel, jeg trengte bare å lufte litt frustrasjon her - beklager, og takk for muligheten - håper ikke jeg har fornærmet noen :)

Hilsen mamma og lykkelig 2-årig bålmester ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig !!!

Vi lever i et samfunn hvor det blir mer og mer fokus på BESKYTTELSE. Barn har ikke lenger lov til å klatre i trær, leke i sandkasse (p.g.a bakterifare fra katteavføring) osv. Alt av leker og utstyr må veritas-godkjennes, sertifiseres osv.

Og hva blir resultatet:

-nedsatt immunforsvar

-nedsatt kordinasjon og fysikk

-mindre kreativitet

-mindre selvstendighet

Dette er en uheldig utvikling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ble ganske forfjamset og svarte "takk for omtanken, men vi har det ganske hyggelig her, ha en fin tur videre"

Han klarte sannsynligvis å ødelegge dagen for deg. En blir gjerne så perpleks at en bruker resten av dagen på å tenke på hva en *egentlig* skulle svart. Kanskje dette var samme karen som kjeftet meg opp på Ulriken fordi jeg hadde hendene i bukselommen. I verste fall er det flere av dem...

Stå på videre. Toåringen har nok mange fine turer i vente.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renspikka tullete surretanker fra denne Fjällräven-mannen det der.

Ikke noe er så viktig som å ta med seg den yngre garde ut på tur, for blant annet å lære dem til å sette pris på frisk luft og mosjon. Bålfyring hører med i en slik sammenheng; det er både hyggelig og samlende. Dessuten lærer poden å vise respekt for åpen ild fra tidlig alder av.

Du gjorde helt rett i å gjøre opp et bål. Fortsett med turgåing og bålfyring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dengang jeg var småbarnsfar, ble jeg flere ganger kjeftet på av "ansvarlige " folk. Det gjalt både for at jeg bar småen i barnesete på ryggen når jeg kjørte ned Vettakollen på ski og fordi jeg hadde barnesete på stanga på sykkelen slik at småen ble sittende foran meg på sykkelturene. Jeg brydde meg aldri om kritikken og det bør du heller ikke gjøre. Det høres ut som dere har det veldig fint på tur. Fortsett med det. Om 20 - 30 år vil du huske turene med barna som de mest minnerike og fineste.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som mener at det er blitt altfor stort fokus på sikkerhet i samfunnet. Hvorfor ikke bare forby alt fra biler til sjokolade? Nå er det vanskelig for oss som leser innlegget ditt å vurdere hvordan situasjonen var. Det er klart at man må passe på et barn på to år i nærheten av et bål. Men dersom du er 100 % sikker på at dette ikke var noe farlig synes jeg det var en upassende kommentar fra "friluftsmannen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ikke lenger lov til å klatre i trær, leke i sandkasse (p.g.a bakterifare fra katteavføring) osv.

Merkelig

Hvor har du dette fra Lyngve ?

Jeg ser barn som klatrer i trær og leker i sandkasse daglig. Synes også skoleverket har langt mere fokus på uteaktiviteter enn for 10 og 20 år siden. Nå har jo mange skoler egen uteskoleordning med teltplass og greier. Da jeg gikk på skolen hadde vi bare skidag om vinteren og idrettsdag om sommeren, thats it.

Mange barnehager har også en bevisst strategi for bruk av utearealet i pedagogisk virksomhet. Det er blant annet mulig fordi de som jobber der har en utdannelse i hvordan dette skal tilrettelegges.

Begrensningen i bruk av utearealet er det ikke det offentlige som står for. Tvert imot er hinderet ofte reglene til de private forsikringsselskapene som skolene er nødt til å bruke. Disse selskapene tenker profitt og ønsker dermed så lav skaderisiko som mulig.

EU-regler er også et problem. Hjemmelagete lekeapparater er ikke lenger tillatt. Alt skal være fabrikkprodusert i henhold til relativt rigide regelsett. Slik går det når næringslivet får for mye å si. Trist at ungene rammes fordi de voksne bare tenker penger.

Synes du ikke Lyngve ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full støtte til mammapåtur og bålmester herfra også !!

En toåring vil ikke ha problemer med å komme seg unna dersom det skulle bli i varmeste laget. Bare et lite obs herfra, - bruk helst klær med naturfibre, - unngå flossete kunstfibre i klær som kan komme i kontakt med flammene !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes også skoleverket har langt mere fokus på uteaktiviteter enn for 10 og 20 år siden.

Helt enig, dette har forandret seg MYE de siste 10 åra, både i skoler og barnehager. Vi var så heldige å ha barna i (privat) barnehage der lederen var bevisst på å prioritere uteaktiviteter på "bekostning" av "pedagogiske inneaktiviteter" puh....

Nei ta med deg barna ut du "mammapåtur", bedre dess mer ulendt det er, tenn bål og kos dere, bli møkkete og FYSISK utslitte - barna har nytte av det resten av livet, både at de lærer å sette pris på natur/naturopplevelser og bedre fysikk/kroppsbeherskelse (obs! staver strengt forbudt!)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Knut en kjent turpyroman, da... :wink: (Heisan, her sneik Haldis seg i mellom, jo!)

Helt enig, bare så det er sagt. Små barn må selvsagt passes ved bål, vann og stup etc, men det er det ingen grunn til å legge seg på sinne det fyren sa. Og du satt jo t.o.m. med poden på fanget!

Et bra prinsipp er at det er bedre unger slår seg litt mens de er små og aktiviteten så rolig at det ikke er farlig og lærer at det finnes ting å passe seg for, enn at de venter til de er større med å lære en ferdighet som de så tror behersker så bra at de roter seg opp i farlige situasjoner og tryner skikkelig (og kanskje farlig).

(Eks. sykkel - la de lære det og ha noen velt mens de er små og det går sakte, heller enn å vente med sykkelen til de er 10-12 år og for får opp større fart enn de behersker, og så går det skikkelig galt. Men i trafikken slipper du dem selvsagt ikke aleine før i 12-årsalderen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men i trafikken slipper du dem selvsagt ikke aleine før i 12-årsalderen.)

Huff da, da har jeg nok vært en dårlig........ Godt fornøyd med at jeg har "oppnådd" avtale med 15-åringen om at i år SKAL hjelmen være på når han er "offpiste" med innlagte saltoer på selvbygd spretthopp med snøbrett.... Ikke enkelt dette!

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har tatt tid til å lese innlegget og takk for støtten! Til Tom - selvfølgelig er det vanskelig for dere å bedømme om situasjonen var uansvarlig eller ikke, men 2-åringen satt pent på fanget mitt da Fjällreven :wink: gikk forbi - og når poden tuslet rundt selv var det i trygg avstand fra bålet, som var plassert mellom steiner rett ved vannet så han måtte klatre over meg for å komme i nærheten.

Vil også si meg enig i at det er flott at skoler og barnehager har en mer friluftsvennlig profil og bevissthet nå, men personlig synes jeg jo at det er mitt ansvar å lære ham gleden ved å være ute og ikke minst hvordan man skal ferdes trygt og ansvarlig ute!

Legger ved et bilde av det berømte bålet :) og ønsker alle en god kveld!

post-539-133474388073_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, da har jeg nok vært en dårlig........

haldis

Kommer jo litt an på trafikken og da. Siden han er i live, var sikkert vurderingen din riktig.

Men kan noen forklare hvorfor jeg ikke ser en del av de bildene i innleggene som dere legger inn. Ser ikke bålet ditt, men ser solnedgangen (annen tråd). Avatarene ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"FJELLREVEN" ;)

Minner meg mye om mennesker jeg utrykker har hatt en dårlig oppvekst, disse får en viss trang til å hevne seg i ettertid.

Denne fjellreven er nok intet unntak. Trassig oppvekst, mye eller kanskje for lite gammeldags juling, god på skolen, overser andre, prøver å tenke selv, men klarer det slettes ikke, takler ikke andres kreativitet, mening og handling. Ja da får vi slike udugelige misunnelige avdrat med relativt god utdannelse som de ikke kan styre. Ja, da får man slike avarter som i dette tilfellet "Fjellreven" men det finnes flere da både innen det offentlige og det private. Se bare enkelte politifolk, helt naive og ubrukelige, dette gjelder også flere som ønsker å hevne seg for sin trassige oppvekst...

Hvorfor er det vi normalt lærde som skal få støyten for at vi gjør vårt beste, og bruker vår kreativitet for våre etterfølgere??

Nei dæken heller, jeg er sletttes ikke feilfri, men forsøker å oppføre meg til tross for lite skolegang. (Helt til jeg møter slike som "Fjellreven").

Nei, møter du mammapåtur "Fjellreven" igjen, så spørr han rett ut om han har hatt en trassig oppvekst!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Merkelig

Hvor har du dette fra Lyngve ?

Jeg ser barn som klatrer i trær og leker i sandkasse daglig. Synes også skoleverket har langt mere fokus på uteaktiviteter enn for 10 og 20 år siden. Nå har jo mange skoler egen uteskoleordning med teltplass og greier. Da jeg gikk på skolen hadde vi bare skidag om vinteren og idrettsdag om sommeren, thats it.

Litt kverrulant idag Panda ;-)

Du sier det egentlig selv. Skoleverket og det offentlige tar et stadig større ansvar for å aktivere barn. For 10-20 år siden var dette helt unødvendig, fordi barna i mye større grad aktiverte seg selv. Vi lever i et samfunn der det kollektive ansvaret øker, og det individuelle ansvaret reduseres. Det er endog kommet så langt at overvektige mennesker anklager det offentlige for sine problemer........(fordi ikke alle får tilbud om gratis slanke opphold i syden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vedr. ordvekslingen mellom Panda og Lyngve.

Flere som såg barnetv på lørdag som var? "Politisk" korrekt program, men det som var morsomt var hun moren (i vel etablert alder) som forlangte at poden skulle ha på hjelm når han var ute og lekte.. Og som vart hysterisk når hun såg han sitte på en sykkel...

Dette illustrerer vel problemet i dag? Nemlig foreldrene som setter begrensinger for barna. Har hørt fra folk som jobber i barnehage og skole, at de får beskjed fra flere foreldre om at ungene deres f.eks ikke får lov til å klatre i trær. Eller får kjæft for at ungene har skitnet til klærne. En kompis fortalte om en kollega som skulle saksøke kommunen fordi barneskolen hadde latt ungen klatre i tre. Og ikke hadde de lagt ut madrasser under engang... Døtra mi var ikke fire engang da vi fant henne knisende i toppen av en 5-6 meter høy furu.

Om det har noen sammenhenger med at alderen på småbarnsforeldrene har blir høyere, skal jeg ikke spekulere i. Nei, la ungene få utfolde seg, la de få bli skitne, slå seg.

Enig med dere om at skoleverket har tatt et større ansvar for å aktivere barna. Skolen har dessverre tatt over for flere på dette området. Har nok av eksempler i nærmiljøet, på foreldre som aldri er ute med barna. Synd.

mammapåtur, forsett med god samvittighet å ta med poden på tur og lær han å sette pris på friluftslivet! :)

Avslutter med et utklipp fra en kjede-mail som verserte for noen år siden. Muligens glorifisering av tidene før, men noen sannheter er der vel?

-----------------------------------------------------------------------------

Folk over 30 skulle vært døde !"

(Antar vi vant over dårlige odds.....;-) )

I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer.

Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru !

Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektig fordi vi alltid var ute og lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det.

Vi brukte timer på å bygge Ola-kjærrer av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig !!

Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde venner ! Vi gikk ut og fant dem !

Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell ? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.

Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig !!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen. Og du er en av dem.

Gratulerer !!

Vær så snill og send denne videre til andre som opplevde den store lykke vokse opp som barn, før lovgivere og myndigheter regulerte våre liv til vårt eget beste....

Det gode liv var vårt !!

---------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og innsiktsfullt skrevet, Karl E! Som du antyder er det foreldrene som ofte er begrensningen, ikke skoleverket.

Jeg tror også mulighetene til barn for å drive egenaktivitet har blitt veldig redusert de siste årene fordi man har bygget veier, kontorer osv på mange av de arealene hvor barn pleide å leke. Særlig i drabantbyene hvor hver kvadratcentimeter er i privat eie er det egentlig ikke plass til barn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleverket og det offentlige tar et stadig større ansvar for å aktivere barn. For 10-20 år siden var dette helt unødvendig, fordi barna i mye større grad aktiverte seg selv. Vi lever i et samfunn der det kollektive ansvaret øker, og det individuelle ansvaret reduseres.

Eller sagt på en annen måte: Fellesskapsgodene diskriminerer de rike barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en gymnastikklærer for en tid siden. Han klaget over at han måtte stille mye mindre krav til barna nå enn før. Til og med ganske lette øvelser klarte ikke barna mer. For liten bevegelse, for mye TV og videospill var hans teori.

Overbeskyttelse hjelper ikke heller, tror jeg. Dessverre blir alt nå for tiden målt i penger, så muligheten til å bli saksøkt gjør at myndigheter, barnehager og skoler prøver å dekke seg så godt som mulig.

Hvordan skal det gå med fremtidens tinderanglere hvis denne trenden fortsetter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal det gå med fremtidens tinderanglere hvis denne trenden fortsetter....

Det er mye opp til oss foreldre. Jeg har en pode under "utdanning" :) Vår 3-åring blir gjerne med på "Fjelltoppen", men det er viktig at det er et å annet å se på underveis. Gode eventyr og fantasihistorier fortalt i felleskap er også motiverende. Innendørs er "buldring" på vaskemaskin og kjøkkenbenk populært. Han var ikke lite stolt første gangen han frisoloerte til topps på vaskemaskinen uten bruk av eksterne møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal det gå med fremtidens tinderanglere hvis denne trenden fortsetter....

2-åringen min har akkurat oppdaget sin egen klatrevegg (gardintrapp) som han kan bruke for å bestige 2000-toppen i gangen (det vil si 2000 millimeters hylla jeg før har brukt til å gjemme bort halvparten av togsettene hans, he he) :D

Jeg sier som jeg har sagt før, det er ikke skolen, barnehagene og SFO som skal oppdra barna våre - i hvert fall ikke min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.