Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til skalljakke


Lykkeliten

Anbefalte innlegg

Skal gå til anskaffelse av ny skalljakke, og er veldig i tvil om hva jeg skal velge. Primært skal den brukes til klatring med hjelm, sele og sekk, type Hurrungane, Alpene, osv. Det vil si på steder hvor været kan være rufsete. Det som har vært problemet med jakken jeg har i dag, en Klattermusen Bifrost, er at hetten er for trang når man har lue og hjelm, og at jakken er noe kort og dermed har en tendens til å gli opp og danne en "bulb" over selen foran. Dette reduserer sikten ned til innbindingsløkkene og sentralløkka på selen, og gjør det mer kinkig å se hva man holder på med.

Så lenge jakken skal brukes med sekk og sele betyr det og at plasseringen på lommene må være slik at de ikke blir liggende rett innenfor sele eller beltet til sekken.

Ellers har jeg de samme "umulige" krav til vekt, lufting, vanntetthet, slitestyrke, osv som de fleste andre :)

Har sett på følgende jakker, og lurer på om det er noen som har erfaringer å dele ift. de punktene jeg har nevnt over. Og kanskje noen kjenner til en jakke som er bra, men billigere ?

Klattermusen Noatun

Norrøna Falketind GTX proshell

Mountain Equipment Tupilak

Mountain Equipment Kongur

Arc'teryxx Theta AR

Norrøna Trollveggen dri3

Noen som har erfaringer å dele her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Tips - ikke billigere, men tenker umidelbart at Arcteryx Alpha SV må være den riktige jakken for deg. Rendyrket klatrejakke, med fantastisk hette (hjelmkompatibel), lommer og snitt laget for klatresele og slitestyrke og funksjonalitet som regnes som refferanse for bruken du skisserer. Ikke noe dill og dall som trekker opp vekten, enkelt og greit en veldig ren jakke som er laget for klatring i tøffe forhold. Prisen trekker desverre ned.

ME Kongur har jeg selv. Det er en lang jakke laget for vinterforhold og ikke for bruk av sele. Dessuten delaminerer den og jeg har flere invendinger både angående stramminger, lommeløsning, hakefleece som hekter skjegg m.m. Av den grunn vil jeg også stille spm ved Tupilak uten at jeg nå vet mer om dens spesifikasjoner i forhold til klatring.

Arcteryx Theta AR er en lang vinterjakke som dermed ikke er ideell for sele. Den har ikke veldig stor hette (mulig du får inn hjelm likevel?) og et stoff som er lettere, men ikke like slitesterkt som SV modellene til Arcteryx. Alpha er for klatring, Theta er for vintertur (les ski etc).

Falkteind er en klatrejakke og kan dermed sikkert fungere fint, men denne er laget med tanke på å være lett og dette går nok noe utover slitestyrken på stoffet og jakken generelt som er ganske viktig ved klatring. Står at denne er anbefalt for isklatring, toppturer m.m., men ikke standard klatring, så kanskje litt "pinglete"?

Trollveggen har jo forsvart Norrønas ære som "verstingjakke" i mange år og har alltid vært et sikkert valg, men stiller meg skeptisk til bruk av Norrønas egen membran. Sikkert noen her som vet mer om dette... Ville personlig gått for Alpha SV foran denne, men det er jo en smaksak.

Noatun vet jeg lite om. Klättermusen har jo fantastiske jakker hvis de har fått bukt med delamineringen, men mye utprøving av nye stoffer kan slå begge veier. Dessuten har de en tendens til å være så bombesikre at det går utover vekten mer enn konkurrentene, men vet ikke om dette gjelder for denne.

Du bør uansett dra ut og prøve jakken på og se hva du liker. Pris er viktig, men har du mulighet bør du heller legge inn litt ekstra så blir du mer fornøyd og venter kanskje lenger før neste utskifting. Ser at du er missfornøyd med at din korte jakke glir opp og danner en bulb over innbindingsløkkene på selen. Tror likevel ikke at lang jakke er løsningen. Ville selv heller valgt en høy bukse og en kortere jakke laget for sele. Hvis du likevel vil ha lang jakke kommer Arcteryx med en ny Theta SV til høsten med samme hette som Alpha SV. Denne blir meget slitesterk og bombesikker, men usikker på om lommene er laget for sele, tror de vil forbli som dagens modell, så du kan jo titte på denne. Lykke til i jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfs Spitz er den beste jakken jeg har hatt noen gang. Jeg har brukt den til en altmulig-jakke, men reklameres først og fremst som en klatreinspirert jakke. Så den bør treffe mitt i blinken.

Jakka er lett, har en suveren (hjelmkompatibel) hette og holder meg tørr i all slags vær.

Min erfaring er at Hagløfs' dyrere produkter er helt fabelaktige.

Hagløfs Creva, som er en noe lengre modell enn Spitz, fikk terningkast 6 på Klikk.no:

http://www.klikk.no/helse/friluft/article557049.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Klättermusen Brede og det er ei veldig klam jakke.

Kanskje du burde vurdera Rab Latok som er laga i eVent? Etter mitt syn er eVent meir komfortabelt å gå i enn GT, men slitestyrken er litt dårlegare.

Marmot har eg óg sansen for og særskilt jakka Exum (har ikkje prøvd denne, men har anna Marmot-utstyr som er veldig solid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pt. har jeg en Mountain Hardwear Beryllium jakke. Den er designet til klatring, dvs. den er kort skåret og hætten er hjelm kompatibel.

Hætten er faktisk alt for stor hvis ikke man har hjelm på!

Ellers et godt design og en jakke der sidder godt.

Jeg har også en Mountain Equipment Ogre jakke. Det er en suveren jakke, med den bedste hætte jeg nogensinde har prøvet! Jakken er rimelig lang, men der er plads til at du kan montere klatresele udenpå jakken så.

Desverre har Ogre jakken ikke udluftning under armene, hvilket er en stor fejl da jakken ellers er suveren mht. pasform osv.

Haglöfs jakker har generelt en god pasform og et godt design, men kvaliteten på deres produkter er meget dårlig til tider. Det er efterhånden mere et modefirma end et firma med tøj til friluftsliv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Jeg tror at jakkene i det segmentet vi her snakker om nok er ganske like i utgangspunktet (dvs. når man står i butikken), og derfor blir det brukererfaringer og tekniske løsninger som blir viktig å ta hensyn til (i tillegg til hvordan jakken passer til meg).

Basert på de tilbakemeldinger som her er gitt tror jeg at jeg foreløpig ser vekk fra Klattermusen, da også min Bifrost er noe for klam. Dersom Brede-jakken som er nevnt også oppleves slik er det vel stor sjanse for at også Noatun er det.

Delaminering av Kongur-jakken til ME er ikke bra, og derfor settes den og på vent. Det samme gjelder Norrøna's jakke med dri3. Mulig at Falketind blir litt for puslete som det nevnes.

Og slik kan jeg jo fortsette :D

Mange gode forslag, men har sjekket litt hva de har inne i butikkene i området her, og skal gå og prøve Arc'teryx Alpha SV og Hagløfs Spitz. To seriøse sportsbutikker i området har disse som sine toppmodeller. Skiller 1.500 kroner i pris i Hagløfs favør (tilbud akkurat nå), så Aplhajakken bør være vesentlig bedre for at jeg skal gå for den, men det er den kanskje og (1.500 kroner er jo tross alt 150 flasker pils :-) )

Noen som har dårlige erfaringer med disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare nevne at det stort sett er ganske greit å få inntil 15 % rabatt på sportsutstyr når du handler for mer enn 1500,-. Særlig enkeltstående sportsbutikker i de store byene har gjerne avtaler med diverse foreninger/organisasjoner som kan gi denne rabatten. Man kommer også ofte langt med å spørre etter rabatt selv om dette er flaut. Det virker som de har såpass gode marginer at terskelen for å slå av opp til 20 % er lav. På en jakke til 5500,- kan dette fort bety 750,- til 1000,- i rabatt. Gjelder i og for seg uansett hva du ender opp med å velge og så lenge det ikke allerede er salg.

Ta gjerne opp at du synes jakken er fin, men at du har sett en annen som ser nesten like fin og er ganske mye billigere i en annen butikk, så får de ofte fart på kalkulatoren... Så blir det nok også igjen en slant til pils :D

Ser at Marmots jakker nevnes. Ikke prøvd disse selv, men er meget fornøyd med det jeg har prøvd av Marmot så kanskje den er verdt å se på? Ellers er jo Mountain Hardware som nevnt også kjent for å være meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Arc'teryx Alpha SV og det er en god jakke, men....

Den er forholdsvis tung, teipingen har løsnet innvendig rund armåpningene og den er j@vlig dyr.

Kjøpte i fjor en Patagonia Ascensionist som absolutt kan anbefales.

Lett, puster MYE bedre enn GTX, holder fuktigheten ute bedre enn jeg turde håpe på, og ikke minst er den under halv pris av noen av de jakkene som er nevnt tidligere i tråden. Dette har blitt jakken jeg alltid putter i sekken på tur. Lommene er ikke optimale mht klatresele, men jeg liker ikke å ha ting i lommene når jeg klatrer uansett. Putter lue, handsker el. inni jakka hvis jeg står slik til at jeg ikke kan ta av sekken.

my $0.02 worth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen har hatt problemer med delaminering med ME Kongur. Har selv hatt jakken i 2 år og den er blitt mye brukt, både sommer og vinter. Ingen antydning til delaminering så langt. Fantastisk hette, bra krageløsning (selv for meg med skjegg), gode luftemuligheter. Det eneste jeg er misfornøyd med er at glidelåsene til frontlommene ikke er 100% vanntette. Nøler likevel ikke med å anbefale jakken som du også kan kjøpe relativt rimelig om du skulle være på tur i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk for noen uker siden TNF sin mammatus jakke... det beste jeg har prövd til nä. men alle gore-tex pro shell jakker med stretch bör duge.. jeg kan ihvertfall ikke gä tilbake til stive membranjakker etter ä ha prövd denne.. den vant forövrig ogsä testen pä klikk.no eller dagbladet eller hvor det var.. höye lommer og en höy krage som beskytter mot vind og vär...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haglöfs jakker har generelt en god pasform og et godt design, men kvaliteten på deres produkter er meget dårlig til tider. Det er efterhånden mere et modefirma end et firma med tøj til friluftsliv.....

Deler ikke ditt synspunkt ang. kvalitet. Har hatt en god del Hagløfs-produkter, og er svært fornøyd med kvaliteten. Min Spitz og Jaw-jakke ser fortsatt helt ubrukt ut etter 2 års variert bruk.

Min erfaring er dog at de rimeligere jakkene (f.eks. de med Hagløfs' egen membran Proof) ikke kan sammenlignes med de dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.