Gå til innhold
  • Bli medlem

Føtter til besvær, et spørsmål utenom det vanlige


rotehodet

Anbefalte innlegg

Hopp-sann!!

Jeg tenker tanken på å gå til innkjøp av nye fjellsko, og denne gangen har jeg bannet meg på at jeg skal finne et par som kommer til å sitte som støpt på foten. Det vil si, det må være et par breie sko!!

På gøyen har jeg målt bredden på foten, se bilde: jeg har målt fra det ytterste punktet på begge sider av foten, det vil si lilletåa sin knoke, og høyretåa sin knoke som bildet nedenfor viser.

Avstanden viste 11,5 centimeter.

Spørsmål 1: Hvor stor avstand har du?

Spørsmål 2: Hvis du har noenlunde samme bredde som meg, og skoene sitter som støpt - hvilken type fjellsko har du ?

Konkurranse: Hvem har breiest fot ? :)

post-5335-133474701238_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ca 11 cm, men stortåen litt potetformet og bygger sikker 2/3 cm i bredden slik at det ofte er vanskelig å finne sko som er brede nok i tåboksen.

Jeg har et par lette Kalylandstøvler som passer meg godt (husker ikke modellen og den er utgått nå uansett). Stort sett brukt i marka og på fjellet året rundt.

Membranen holdt et drøyt år og da den gikk lekker de endel. Skosmurning hjelper selv om deler av skoen er av stoff.

Jeg har så smått gått over til å bruke lettere sko inspirert av blant annet blogposter som dette

http://thunderinthenight.blogspot.com/2010/06/tripping-wet-fantastic.html

Foreløpig savner jeg ikke fjellstøvler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11cm, str. 45. Tror ikke dette er spesiellt bredt egentlig.

Jeg bruker Scarpa Ladakh og italienske sko skal jo være smale sies det. Har ingen problemer med disse,hadde Crispi før disse også de var uproblematiske.

Hvis du har en litt "komplisert" fot og er mye ute, vil jeg anbefale deg å få støpt deg et par såler eller to. Jeg har et par i alpinstøvlene , og et par jeg flytter rundt i sykkelsko,

fjellskisko, og fjellstøvlene.

Det koster litt , men du verden for en forskjell. Du blir ikke på langtnær så sliten i føttene så fort og du har en helt annet kontakt med underlaget.

Husk at om du kommer til å gjøre dette, støp såler først, SÅ tar du de med og prøver støvler med sålene oppi.

- Jeg går ned en hel str. med de sålene jeg har fordi foten ikke blir svisa utover i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11,3 cm.

Bruker nå en Meindl jaktstøvel som er veldig behagelig. Den har stemplet "wide" inni. De har altså modeller for brede føtter.

Ellers bruker jeg sålt med en "klump" under forfoten, som gir en bue på tvers av foten. Dette gjør foten smalere, og passer for folk som er tverrplattfot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca. 11,5 cm. Har prøvd forskjellige fjellsko som passet bra fremme, men ankelstøtten var for dårlig.

Fant ut at all slags tester av fjellsko var bare bogus, måtte ut å teste selv og fant raskt ut at testvinnerne ikke var de beste for meg.

Endte med Hanwag Tatra som ble et kompromiss mellom robusthet og vekt(alle Hanwag sko jeg prøvde passet meg bra faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.