Gå til innhold
  • Bli medlem

spørsmål ang inngåing av lærsko og stell av lærsko


baron

Anbefalte innlegg

Eg har kjøpt meg eit par crispi hunter som må gåast inn.Ønsker tips om dette skal gjerast på spesielle måter ??

Ønsker også tips til smøring av lærsko då Hunter er lær og eg har eit anna par som er snart eit år gamle og treng stell.Har aldri smørt sko før så er bare int i å gjera dette rett.

Når det gjeld inngåing av Crispi skoa må da vel smørast med ein gang oxo tippe eg...

Greit å gjra rett med ein gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Gratulerer med Crispi'ene, jeg har prøvd modellen og er ganske sikker på at du har fått støvler som vil glede dine føtter i årevis framover.

Bare ta de nye i bruk, men ikke velg for lange turer de første gangene.

Når det gjelder stell av lærstøvler;

ta ut innleggssålen samt lisser og tørk støvlene når du kommer hjem (ikke på gulv med varmekabler).

Når støvlene er tørre børster du av skitt og tørker det resterende av med en fuktig klut.

Vent til fuktigheten på yttersiden av støvelen er fordampet før du går til neste steg.

Smør inn læret med lærbehandling, jeg bruker KIWI Camp Dry Beeswax Waterproofer og smører dette inn med fingrene.

Arbeid produktet godt inn i læret og la støvlene stå litt før du tørker av det som ikke har trukket inn i læret.

Som etterbehandling kan du bruke et vanlig skopussesett og pusse støvlene med børste og skokrem.

Jeg pleier ikke å gjøre dette men tar heller å pusser i et raskt tempo over støvler med en børste/fille etter at jeg har satt in støvelen med lærbehandling.

Resultater er skal være skinnende slik at vann preller av på yttersiden av læret, Beeswax'n (e.l. produkt) sørger for at læret holder seg smidig og tett igjennom full-læret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår også et slag for Kiwi Beeswax. Den impregnerer bra og holder lenge i forhold til mye annet. Den gir også et litt beskyttende lag utenpå støvelen slik som skokrem gjør så du ikke sliter så mye på læret som om du bare hadde smurt den med rent fett. Fett er visstnok heller ikke anbefalt av skoprodusentene da det myker opp læret over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har som sagt svært gode erfaringer med beeswax. Skal også tilføyes at jeg bruker støvler uten membran, da min erfaring er at membraner stort sett ikke fungerer etter et års bruk. Pustende tekstiler i full-lærs støvler er etter min mening unødvendig.

Støvlene jeg bruker mest, av de 4 parene med lærstøvler jeg har, er varg Isogaisa. Har ingen betenkligheter med å tråkke ut i bekker/myrer med disse på bena.

Har ikke hatt noen problemer med å bli våt på bena grunnet vanngjennomtregning. Men grundig vedlikehold er nødvendig. etter turer på over 2 uker i varierende terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Kiwi Beeswax, på mine M-77 militærstøvler. Godt eksempel på sko som tar lang tid å gå inn, men dei er enkle og solide og som martin.m har eg ingen bekymringer med å gå i vått terreng.

Veit det er ein del som meiner lærsko skal dynkes i vatn mens du går dei inn, gjorde det sjølv i vinter mens eg skulle gå inn eit nytt par, men eg veit strengt tatt ikkje om det berre er BS (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt rykter om at beeswax ikke er å anbefale på membransko - kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Hei.

Sakset fra Sportslageret sine nettsider om behandling av forskjellige typer lær:

Fullær / glatt lær

Den ytterste delen av læret kalles fullær. Denne delen at læret er mest slitesterk, og mest vannavvisende. Det er også en kostbar lærtype. Dette læret brukes på sko som skal gi god støtte, høy slitestyrke og fungere bra mot fuktighet, for eksempel klassiske fjellsko og jaktstøvler. Tradisjonelt er mange sko uten Gore-Tex membran laget med glatt lær.

Glatt lær kan impregneres med spray - spesielt sko med Gore-Tex, men i lengden vil skoen vedlikeholdes best ved bruk av voks. Naturlig voks som vannbasert voks, eller bivoks er å anbefale.

Når det gjelder støvler med annen type lær (nubuck, spaltlær og reversert lær) samt membran er fremgangsmåten annerledes.

Men i og med Crispi Hunter er med 3 mm fullær er fremgangsmåten som jeg beskrev over.

Noen hevder at f.eks. Hunter ikke skal settes inn med bivoks e.l. da membran og lær ikke får "puste" men jeg mener dette er tøys da slike støvler er så tette og solide at de i utgangspunktet "puster" minimalt.

Selv om jeg ofte altså har shiny støvler på meg på begynnelsen av turene mine får du altså stole på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjøpt Beeswax.har ikkje hatt beina oppoi skoa enda.bør eg gå dei litt inn før eg smøre dei eller smøre dei først??

Er det greit å gjera so nåken seie å fylle skoa med lunka vatn den første turen før eg trakka oppi dei ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjøpt Beeswax.har ikkje hatt beina oppoi skoa enda.bør eg gå dei litt inn før eg smøre dei eller smøre dei først??

Er det greit å gjera so nåken seie å fylle skoa med lunka vatn den første turen før eg trakka oppi dei ??

Hei.

Bare ta i bruk støvlene slik som de er.

Behandle dem med beeswax etter at du har brukt støvlene en tid.

Hva du enn gjør: Nei! Ikke fyll støvlene med vann, hverken lunkent eller annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bare ta i bruk støvlene slik som de er.

Behandle dem med beeswax etter at du har brukt støvlene en tid.

Hva du enn gjør: Nei! Ikke fyll støvlene med vann, hverken lunkent eller annet!

dette med ä fylle skoene med vann for dereter ä gä dem törre er et triks godt kjent fra forsvaret og deres marsjstövler.. Gjort dette noen ganger selv og det funker utmerket, skoene blir gätt inn og former seg etter foten perfekt pä ca en times tid...

Om dette er bra for skoen eller vet jeg ingenting om, men resultatet var ihvertfall upäklagelig de gangene jeg har gjort det..

BTW: jeg snakker om ä ta pä seg skoen, stappe hele foten i vann slik at vann kommer inn over kanten for sä ä gä dem törre... ikke om ä fylle skoene med vann og la dem stä eller noe i den retningen

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg hatt første tur med skoa.Eg smørte dei med beeswax før eg tok dei ibruk.lot dei stå natta over og gjekk ein trim tur som eg pleie gå.550 m stigning på 1/2 time med vekt i sekk.

No har eg bare gått i vanlege fjellsko.ikkje slike høge.Så etter forholda var skoa var gode å gå i.litt tung i forhold til vanleg.men det er bare extra trim :) Dei er jo nye so sjølvsagt stive men eg merka at eg må ha meg høge sokker.Men ellers så gjekk alt fint :) Trur dei blir knaaaaal gode etter kvart

Skal gå over folgefonna i september så eg håpe å gått dei bra inn til den turen :)

Vil takke for flotte svar og ønske alle ein kjempe flott fjell sommar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har et innspill å komme med her.

Jeg har Crispi Hunter selv, snart 2 sesonger i dem. Aldri behandlet dem p ånoen som helst måte. Ser at læret over gummipakningen mellom såle og lær har begynt å bli rimelig grått og slitt - men det har hittil ikke vært noe problem.

Skoen er tett som bare juling, samtidig så synes jeg skoene tørker veldig fort innvendig.

Fra denne testen ser vi at et par som ble testet var lekk:

http://www.jobbogfritid.no/file/100569.pdf

Hadde det ikke vært for lekkasjen så hadde denne skoen vært førstevalg.

Det er en utrolig god sko dersom du ikke lar deg skremme av vekta og vil ha noe som gir mye støtte, høy/vanntett og er ekstremt solide.

Vurderer nå å behandle skoparet slik at det varer litt lenger, men i og med at skoen fungerer perfekt fortsatt så tror jeg det kan gjøre mer skade enn nytte...?

Noen tanker? "If it`s not broken, don`t fix it"??

PS.

Skulle jeg ha noe å påpeke på skoen så må det være at surringene har lett for å hekte seg fast i andre skoen om surringen ikke er helt snurpet. Men trikset her er å slenge lissa et par ganger rundt skoen og deretter knyte skoknuten på yttersiden av skoen. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.