Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartkjele som rommer Omnifuel


Fluehue

Anbefalte innlegg

Ser spørsmålet har blitt spurt på forumet før uten svar, men jeg prøver likevel.

Ser etter ei svartkjele/bålkjele med plass til Primus Omnifuel. Kjela må være av moderat størrelse, max rundt 1.5 liter.

Var på XXL og prøvde omnifuelen ned i kjeler, og hverken Eagle's 1.5liter bålkjele eller Trangias 1.4liter kaffekjele var mulig å få omnifuelen ned i. Problemet er diameteren på toppåpningen, ikke volumet nedi kjelen. Noen forslag?

M.v.h. Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brennern selv. Etter hva jeg husker av størrelse på den er det vel kanskje mulig å få den ned i 4 liters versjonen. Men den blir jo altfor stor da.

SLike kaffekjeler vil jo ikke ha så stort hull uten av de blir altfor store.

Jeg legger min Omni oppi et vanlig kjelesett. Så har jeg 0,7 bålkjele i tillegg.

Alternativ putte bålkjelen i kjelesettet og ha brennern løs. Ikke pose og sekk her heller :)

Alt putter du noe annet i kjelen og har brennern utenom.

Vet noen stuffer klær i den.

Kan muligens være det nærmeste man kommer uten at kjelen blir for stor.

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=EVE002&var_1=&categorynu=P0&categorytxt=Kjeler%2Fpanner&produkt=Evernew%20Titan%20Teapot%200%2C8L

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MSR53&var_1=&categorynu=P0&categorytxt=Kjeler%2Fpanner&produkt=MSR%20Titan%20Tea%20Kettle

Kan kanskje finnes noe mer slikt på utenlandske nettsider. Har ikke lett etter det noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei gammal bålkjele som minner om Eagle-kjelene men er i aluminium og på ca 1l. For tiden ligger det en pose tørrnever+bøss og en tøypose tyrifliser der, pluss tennstål... Lukter jo knallgodt av tyri når man åpner kjela da, litt kos det og. Men skulle gjerne hatt plass til Omnifuelen oppi kjela. Drar ofte på fisketurer uten andre kasseroller enn kaffekjelen, så omnien savner en beskyttet plass...

Skal kikke nærmere på "MSR Titan Tea Kettle", mulig dersom den er stor nok at jeg modder den litt med doble håndtak f.eks. Dersom den har plass så den jo ganske fin ut ;) Takker for tipset, tar forøvrig gjerne imot flere :)

EDIT: MSR Titan Tea Kettle er nok altfor liten.. fant noe mål og tegna opp på et ark for å visualisere, og omnifuelen går nok temmelig sikkert ikke nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ramla over ei kjele som ser ganske attraktiv ut, spesielt med tanke på å klare seg med ei kjele både til kaffe og matlaging, ECA253 fra Evernew. 1.3L Titankjele uten non-stick belegg, med helletut og lokk i full bredde, eneste aberet er hankene, som ikke er egnet for bruk på bål, og prisen. Lurer på å nagle/sveise på feste til bålhanker. Skal kikke litt videre men denne står nok kansje øverst på lista akkurat nå. Har ikke prøvd å stappe omnifuelen nedi en, men målene ser OK ut...

http://www.evernewamerica.com/ECA253.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig løsning Henrik :) for mitt bruk ser jeg vel likevel etter noe mer kompakt, et sted å stue bort primusen i sammenpakket tilstand sammen med litt fyrtøy til bål og primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel slått meg at det jeg trenger er en vanlig kokekjele (1.3-1.7 liter -ish med plass til omnifuel og fyrtøy) uten non-stick belegg (vil ha ei mer robust kjele), med helletut, med doble bålhanker som folder bra (som på bålkjeler), og et skikkelig lokk som sitter relativt godt m.h.t pakking.

Noen kjele som er i nærheten av å kvalifisere?

Tenker da å bruke den til både vann/kaffe (på bål eller primus) og matkoking (på primus, skjelden/aldri på bål). M.a.o en en-kjele-løsning.

Den Evernew-kjela jeg nevnte nærmer seg. Men vil helst litt nærmere så jeg slipper å mekke bålhanker selv. Lav vekt er en fordel men ikke på bekostning av konstruksjon. 1.5-liters stål-bålkjela til eagle veier 350 gram, så noe sånt er vel en rimelig vekt, kan sikkert ofre noen gram for ei god kjele...

Evernew-potta er oppgitt til 130 gram, men så er den sinnsykt tynn og, ikke sikkert den er egna til bålbruk? Det beste til bålbruk er kansje en sånn litt tykkere kopperbunn for bedre distribusjon av varme?

EDIT: Noe sånt som denne, men denne er litt liten

Kettle_no_1.jpg

Denne er faktisk stor nok også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discontinued..?

Noen som kan hjelpe meg å finne et sted som har denne eller liknende?

zebra-14cm-billy-tea-pot-693-p.jpg

Billy Tea Pot (også referert til som "Billy can tea pot")

Produsent: Zebra (Thailand)

Utgaver: 14cm og 16cm, diameter lik høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 12, 14 eller 16 cm utgaven som er best egnet å putte Omnifuel oppi? (Har ikke en selv men hadde vært en fin gave til noen som har)

Jeg går utifra at det er 14cm utgaven hvis disse målene på Omnifuel stemmer? 140 x 85 x 70 mm. Det er vel i "sammenslått" posisjon?

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja... er vel bare å fortsette å lete da :evil:

Stillebrenneren din, er det OmniDawg eller noe du har mekka selv?

EDIT: Ringte forresten Primus idag, og etter litt prøving kunne de konstatere at omnien ikke passet i 1.5-liter litech-kjela heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne for noen år siden i en butikk som er nedlagt nå selvsagt.

Overskuddsmateriell fra Sivilforsvaret tror jeg siden posen er merket SF innvendig.

Kjelen tar ca 1,5 liter og åpningen er på 13,5cm Den mindre kjelen som har sitt eget håndtak med ringer il å sette innpå en pinne passer oppi kjelen og lokket går utenpå der. Alt går inn i posen som kan snurpes i sammen. Posen har forøvrig ett par innvendige lommer til ??? fyrstikker for eks. Posen er laget i ett gummiert matriale. Kostet en 50 lapp.

imgp5689.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der likner på en prikk svartkjela mi, bare større.

Ilovan eller Ilovon står det på min, logoet er ganske slitt og vanskelig å tyde.

Har sivilforsvaret noe overskuddsutsalg tilsvarende forsvarets forsvarsbrukt.no?

EDIT: kjøpte akkurat den kjela du viste Phaser. http://www.gibud.no/Auction/APViewItem.asp?ID=432534

Høyang, stemmer? settet ser ihvertfall identisk ut. 125,- var ikke helgærent heller for noe jeg har lett etter en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.