Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bruke gassbrenner?


andr.chr233

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av en gassbrenner til Trangia stormkjøkkenet mitt. Jeg har tidligere holdt meg til spritbrenner, men synes det blir litt vel treigt til matlaging. Etter å ha lest litt om folk som har hatt uhell med gass på tur (eksplosjoner, telt som blir påtent osv.) merker jeg at nervøsiteten kommer krypende i forkant av jomfruturen med gassbrenneren:

(1) Går det greit å bruke Coleman-gass på Trangia gassbrenneren, selv om det er forskjellig merke? Står noe på boksen om at det er fy-fy.

(2) Når jeg dytter 'nålen' fra slangen nedi ventilen på gassboksen, går det greit å trekke ut slangen etter f.eks. å ha kokt en kjele kaffe, eller må den fortsette å være festet på plass til boksen er tom? (Mao, er det en ventil som lukker seg automatisk på gassboksen?)

(3) Trenger man noen slags forvarming (slik jeg leser om en del andre kokeapparater her på forumet), eller er det bare å hekte på gassboks, skru på hjulet og tenne på?

På forhånd takk fra en lettere gassfryktende turgåer! Beklager hvis dette slår forumfolket som overspent og tøvete nybegynnerstoff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trangiabrenneren passer til så godt som alle gassbokser med skrukobling http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm#Interchange

Mer info om typer av gassbokser og gassbrennere generelt:

http://zenstoves.net/Canister.htm#CanisterTypes

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_Stoves.htm

Gass er temmelig sikkert så lenge du sjekker at

ikke lekker gass etter at du har skrudd brenner eller slange på gassbosken

og at det ikke lekker gass etter at brenner eller slange er skrudd av gassboksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til anskaffelse av en gassbrenner til Trangia stormkjøkkenet mitt. Jeg har tidligere holdt meg til spritbrenner, men synes det blir litt vel treigt til matlaging. Etter å ha lest litt om folk som har hatt uhell med gass på tur (eksplosjoner, telt som blir påtent osv.) merker jeg at nervøsiteten kommer krypende i forkant av jomfruturen med gassbrenneren:

(1) Går det greit å bruke Coleman-gass på Trangia gassbrenneren, selv om det er forskjellig merke? Står noe på boksen om at det er fy-fy.

Ja, kun villedende info fra Coleman. Passer boksen er alt OK

(2) Når jeg dytter 'nålen' fra slangen nedi ventilen på gassboksen, går det greit å trekke ut slangen etter f.eks. å ha kokt en kjele kaffe, eller må den fortsette å være festet på plass til boksen er tom? (Mao, er det en ventil som lukker seg automatisk på gassboksen?)

Normalt er der ventil i boksen. Prøv utendørs først, så får du se.

(3) Trenger man noen slags forvarming (slik jeg leser om en del andre kokeapparater her på forumet), eller er det bare å hekte på gassboks, skru på hjulet og tenne på?

Nei, men gass fungerer ikke bra i kulde. Du kan i endel tilfeller være nødt til å varme boksen. Har du gassboksen innendor klærne ei stund, fungerer det greit nok.

På forhånd takk fra en lettere gassfryktende turgåer! Beklager hvis dette slår forumfolket som overspent og tøvete nybegynnerstoff!

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar (Ref, min gamle mattelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(3) Trenger man noen slags forvarming (slik jeg leser om en del andre kokeapparater her på forumet), eller er det bare å hekte på gassboks, skru på hjulet og tenne på?

Med Trangias gassbrenner har du også muligheten til å snu gassboksen på hodet. Det pusher marginene litt mer i din favør når det er kaldt fordi du får flytende gass gjennom slangen. Den flytende gassen fordamper inni den bøylen som går gjennom flammene. Ulempen er at du må være litt kjappere når du tenner: Fomler du med fyrstikkene i 5 sekunder får du en ganske flott ildkule. Prosedyre med å tenne med gassboks rettveien for så å eventuelt snu den anbefales, spesielt i telt.

Føler du deg utrygg kjører du boksen rettveien.

På forhånd takk fra en lettere gassfryktende turgåer! Beklager hvis dette slår forumfolket som overspent og tøvete nybegynnerstoff!

Det finnes ingen tåpelige spørsmål. Tåpelige svar, derimot... det er det ingen mangel på. Husk på at det er andre som lurer på det samme som deg, men ikke tør spørre, eller ikke trenger spørre fordi de kan lese denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har det samme oppsettet som deg, og vil si at dette er noe av det greieste som er for normal turbruk (bortsett fra i sprengkude som nevnt). Det er greit og normalt å være litt usikker på utstyr man ikke kjenner fra før. Det beste man kan gjøre, som Runegutt skriver, er å prøve utstyret utendørs hjemme før man drar på tur. Monter, fyr opp, demonter. Monter igjen, fyr opp.. Etter å ha gjort det noen ganger blir du trygg på at du kan det, og turen blir bekymringsfri..

God tur, og kok noe godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt stormkjøkken med gassbrenner, og er veldig fornøyd - så du har gjort et bra kjøp :)

I kaldt vær(ned mot null grader) fungerer gass derimot dårlig (merker den mister effekt under 10 grader). Bruker primus sine bokser som er four season, og dette er vel mildt sagt villedende når vi bor i Norge.. Å snu gassboksen opp ned hjelper. Ved å riste boksen får man også mer effekt, dog noe slitsomt dersom du skal koke poteter :P

Er frekk (og freidig) nok til å komme med et spørsmål; Når det er kaldt, og gassen er tregere - betyr det da at gassen varer lengre, eller avgir den like mye gass, mens effekten blir dårligere (mindre betalt for pengene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frekk (og freidig) nok til å komme med et spørsmål; Når det er kaldt, og gassen er tregere - betyr det da at gassen varer lengre, eller avgir den like mye gass, mens effekten blir dårligere (mindre betalt for pengene?)

Gassen varer lenger. Trykket vert lågare i boksen ved lågare temperatur, og då greier du rett og slett ikkje å tømme boksen så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å kunne se noen grunnleggende spørsmål om gass igjen. Alt må læres!

Det er egentlig lurt å være utendørs når du skrur av og på gassboksen til slangen. Gassen er under trykk, det er derfor nesten umulig å unngå en liten gasslekkasje i koblingsøyeblikket. Du vender deg til dette og det skal ikke være noe farlig.

Nesten alle bokser har en koblingsskrue kalt EN417, dette er industristandard. Når Coleman og mange andre advarer mot å krysse merkenavn, mener jeg dette handler om noe så kynisk som å skape kundelojalitet basert på frykt og uvitenhet.

Her er det store unntaket franske "Campingaz". Disse blå boksene frister litt fordi de ofte er litt billigere, men har en trykkfatning - ikke noe å skru på her. Selv om du ville klart å få det til å feste på noe vis, skal du ligge milevis unna!

Skal du absolutt ha billige, blå bokser, kan du heller ta en tur på Biltema. Det funker!

Lykke til. Trangia stormkjøkken med orginal gassbrenner (altså ikke kopi fra Pleinair) er blant de beste gasssystemer som finnnes på markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Gikk Nordmarka på langs i begynnelsen av uka, og gassbrenneren fungerte som smurt. En ordentlig drøm å oppgradere fra sprit til gass, kan nesten ikke sammenlignes.

Og skal huske å holde meg unna de stygge, franske Campingaz-beholderne. De så ikke helt gode ut, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camping-gaz beholdere funker greit på camping-gaz brennere. Prøvet og funnet i orden. Klikk-og-vri koblingen til camping-gaz er veldig enkel og grei i bruk.

Men jeg misliker sterkt prisnivået og tilgangen. Det er svært mye lettere å finne gassbokser med skrukobling. For ikke å snakke om at CampingGaz sine brennere passer heller dårlig i stormkjøkken...

Og som sagt, biltema har slike bokser til en svært hyggelig pris, men jeg er ikke akkurat imponert over Biltemas evne til å etterfylle varehusene når de går tomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.