Gå til innhold
  • Bli medlem

Skissen på omslaget til Slingsby sin bok fra 1904


ThomasB

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er DNTs første hytte, Tvindehaugen, som lå ved Tyins østbredde. Toppene du ser i bakgrunnen er Falketind til venstre og Stølsnostind til høyre. Tvindehaugen ble senere revet, og såvidt jeg husker ble en del av plankene fra den gamle hytten brukt til å bygge Nybu. Nybu er en tidligere DNT-hytte som ligger ved Bygdin, noen kilometer vest for Torfinnsbu. For ordens skyld: dette dreier seg om Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det lignet veldig på gløttet man får innover Koldedalen mot Falketind fra Tyin, og var sikker i min sak, men jeg ser i ettertid at det like gjerne kan være fra Raudfjorden, over sundet ved Bygdisheim mot Søre Kalveholotind og Østre Torfinnstind.

Uansett har jeg sansen for skissen. Den er fin, og man får et inntrykk av naturens dramatikk som på mange måter er mer realistisk enn alle godværsbildene som legges ut på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.