Gå til innhold
  • Bli medlem

Høydeskrekk?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Tau er til for å brukes, både for veikinger og fornuftige :)

Høydeskrekk, finnes vel ulike graderinger. Den "milde" formen som de fleste "lider" av blir man kvitt (eller får redusert) ved tilvenning. Ikke noe hokus pokus. Merker jeg at høyden ikke sitter i kroppen, finner meg meg luftige partier som jeg klyver og trener meg opp på. Eller finner meg et luftig punkt, setter meg ned og nyter utsikten mens jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kurere høydeskrekk?

Begynn å klatre i fjellet! Men lær det det skikkelig ....

Jeg begynte med klatring fordi jeg var redd for høyder, men VILLE opp.

:D

PS, tau er for veikinger. :)

Avhengig av rute selvfølgelig, eksponert klatring uten tau er kun for de som vet hva de gjør og som har grunnlag for å vite det. Ellers er det bedre å være veiking enn tulling .... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er mye i fjellet og går mange toppturer med luftige partier. Jeg har også en ganske moderat/sterk grad av høydeskrekk. Dette er noe jeg har hatt siden jeg var ganske liten.

Men jeg har klart å håndtere det ganske bra etterhvert. Elsker å være i fjellet, så jeg vil liksom ikke la en eller annen syk fobi ødelegge for meg.

Her er mine triks (som jeg sikkert har hørt/lest ett eller annet sted en eller gang i tiden):

1. Ta kontroll over pusten! Jeg merker at jeg blir litt kortpustet og lett panisk når jeg kommer til stup/ høyder. Stopp opp litt, pust dypt og fokuser på dette. Ikke glem dette, for meg er dette nesten selve nøkkelen.

2. Gjør gradvise konfrontasjoner hvor du føler full kontroll hele veien. Ligg gjerne på kanten av stupet, se ned, prøv å tenk at dette bare er fint, flott og ufarlig. Pass fortsatt på pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenk heller at du er ekstremt fornuftig istedenfor kalle den en fobi/skrekk, når du opplever suget i høydene. Det eller at du trenger mer erfaring med luftige fjell, enn det som kanskje en annen gjør. Høydeskrekk eller om man kaller det en fobi gjør det mer negativt enn det er i utgangspunktet. Man lager en slags vegg man må komme over for å nå der selve problemet. Fordi når man bruker en diagnose eller lignende på en ting, som regel er noe som er negativt, så oppfattes problemet man står foran seg som mer vanskelig.

Er man fornuftig så holder man seg i sofan. Men da får man jo ikke noe liv :wink: Så det er bare å gi seg tid til du føler deg fotrolig i det luftige. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har gått gjennom en ganske smertefull prosess for å få bukt med høydeskrekk. Det som fungerte for meg, var å - kontrollert - utsette meg for vanskeligheter hvor jeg ikke var under noe press for å måtte fortsette. Jeg valgte meg ut et svært utsatt parti som hadde moderat vanskelighetsgrad men med sannsynlig fatal utgang ved fall. Jeg tok en meter hver dag. Akklimatisering. Etter en måned klarte jeg å klatre ned klippen.

1. Ta kontroll over pusten! Jeg merker at jeg blir litt kortpustet og lett panisk når jeg kommer til stup/ høyder.

Nå kunne jeg klatre klippen både opp og ned, men med kort pust og høy adrenalinfaktor. Seiersrusen var tilstede, men det føltes ikke bra. Gledet meg langt fra til neste tur.

Gjør gradvise konfrontasjoner hvor du føler full kontroll hele veien.

Kontroll er absolutt nøkkelen, men den kommer ikke rekende på en fjøl. Det er ikke lett å kontrollere pusten når adrenalinet tar overhånd. Det er jo hodet som spiller en et puss; "Nå faller du". En må rett og slett trene nok slik at en vet at dette går bra. Practice, practice, practice. En må ut å kjenne på fjellveggen. Få erfaring. Slik bygger man selvtillit, som er fundamentet for kontroll.

Alt en utsetter seg for vil etterhvert fungere som gode referanser når nye utfordringer melder seg. Jeg liker fremdeles ikke denne klippen, men nå vet jeg i det minste at jeg klarer det. Det tar bort en del av adrenalinforstyrrelsen. Nå kan jeg bruke dette som grunnlag for andre utsatte partier, og jeg merker det funker. "Dette er da langt fra så ille som ..."

My .2 Euros,

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.