Gå til innhold
  • Bli medlem

Valdresflya


jangk

Anbefalte innlegg

Annonse
Er det noen som har peiling på om det bærer preg av gjennomslag, eller om det er relativt fast?

Som nevnt er vi nå såpass langt ut på sommeren at du må meget høyt for å finne god snø for skigåing. Det eneste som kan gi deg håp er dersom det blir en iskald natt, og du starter tidlig. Ifølge yr.no er det søndag morgen som er muligheten. Da er det spådd minus 3 grader, men jeg er redd at også det blir for varmt etter en varm dag forut. Etter det skal det bli godt med varmegrader også om natten fremover, så da er skisesongen definitivt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ved Storhøliseter og i Sikkilsdalen i forigårs. Det er lite snø igjen under ca 17-1800 meter i de traktene. Jeg prøvde en liten snøflekk i bratta opp på Storhøpiggen i 6-7 tida på morran. Da var det så hardt at hadde det vært større, bratte flater jeg skulle ha forsert, så ville jeg vurdert stegjern. Snøen var knallhard! Men på tur ned en snau time etter, hadde sola allerede tint såpass at du tråkket helt igjennom. Jeg vet ikke hvor kaldt det hadde vært om natta, men vannpyttene hadde ca en halv cm. tykk is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ved Storhøliseter og i Sikkilsdalen i forigårs. Det er lite snø igjen under ca 17-1800 meter i de traktene. Jeg prøvde en liten snøflekk i bratta opp på Storhøpiggen i 6-7 tida på morran. Da var det så hardt at hadde det vært større, bratte flater jeg skulle ha forsert, så ville jeg vurdert stegjern. Snøen var knallhard! Men på tur ned en snau time etter, hadde sola allerede tint såpass at du tråkket helt igjennom. Jeg vet ikke hvor kaldt det hadde vært om natta, men vannpyttene hadde ca en halv cm. tykk is.

Interessant. Kanskje det funker å starte grisetidlig om morgenen og komme seg opp høyden til varmen slår inn. Returen kan jo bli spennende :)

Men såfremt det ikke er fullstendig gjennomslag, så fremgår det jo av webkameraene at det definitivt er føre fortsatt på Flya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er vi nå såpass langt ut på sommeren at du må meget høyt for å finne god snø for skigåing. Det eneste som kan gi deg håp er dersom det blir en iskald natt, og du starter tidlig. Ifølge yr.no er det søndag morgen som er muligheten. Da er det spådd minus 3 grader, men jeg er redd at også det blir for varmt etter en varm dag forut. Etter det skal det bli godt med varmegrader også om natten fremover, så da er skisesongen definitivt over.

Du har sikkert rett.

Men, jeg har gått skitur på alle Kalvåhøgdene fra Flya i slutten av juni et år, da var det fin is/skare over Flya, og delvis nysnø på Kalvåhøgdplatået. Generaliseringer over snøforholdene i fjellet har jeg sluttet med for lenge siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såfremt det ikke er fullstendig gjennomslag, så fremgår det jo av webkameraene at det definitivt er føre fortsatt på Flya.

Ja, hvis man liker å stoppe opp hver femtiende meter for å forsere lyng, steiner og brunt gress, er det knallføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på webkameraene at det har kommet masse nysnø på både Valdresflya og Sognefjell i natt. Kanskje vinteren kommer tilbake?

Jepp, vet ikke om jeg gidder å legge om til sommerdekk i år engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.