Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell 3-4 dagers rundtur.


Kristin

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Kristin.

Da du skriver at dere velger å fokusere på vandring foran fiske, kan jeg legge fram et par forslag som er lett tilgjengelig fra E6. Snøforholdene i Børgefjell varierer betraktelig fra år til år, men jeg vil anta at fra midten av juli begynner fjellheimen å bli vandrervennlig de fleste steder. Men elvene er nok fortsatt store, så belag dere på å benytte de få broene i nasjonalparkens ytterkanter, eller evt. gå rundt vassdragene.

post-1651-133474700059_thumb.jpg

post-1651-133474700066_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det spørs hvor tilgjengelig du vil at utgangspunktet skal være.

Det mest brukte startstedet for turer i Børgefjell (om man kommer sørfra) er nok båtruta over Namsvatnet. Her bør det forhåndsbestilles i god tid om man skal være sikker på å komme med / unngå å vente i timesvis. Å følge Storelva oppover mot Jengelen er en vanlig rute. Hvis du derimot velger å gå Viermadalen, så for all del hold deg i høyden :D . Langs de nedre deler av Vierma er det myrlendt og rikelig med krattskog.

Å starte fra svensk side synes jeg både er den enkleste og fineste atkomsten inn i nasjonalparken. Eneste ulempe er at kjøreturen blir noe lengre. Fordelene er at man starter turen på høyfjellet, og at landskapet er lettgått og oversiktlig allerede fra første skritt. Fra Stekenjokkveien kan en da ta seg vestover mot Norge om Sipmeken, Jetnamen, Saksin eller Ranseren.

Susendalen på nordsida er også et utmerket utgangspunkt (særlig hvis en kommer nordfra).

Børgefjell er stort sett et lettgått fjellområde, så det er bare å ta for seg kartene - og planlegge ei spennende rute. Fiske har jeg mindre greie på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin,

Jeg er akkurat siste lørdag kommmer tilbake far min Børgefjell tur.

Infalsporten hvilket jeg brukte var fra Majavatn, opp til Jengelstien.

Til eventuelt bruk av denne er:

Fra "byen" Majavatn er det bare cirka 1 km nordover over E6en. Folge skilten

"Tomasvatn" og gå til høyre over på grusveien. Folge lit opp og den kommer

på en bøndegard.

Etter å folge sti og å se noen fjellhutter finne du stien til venstre, "Gengelsti".

Denne stienen folge opp over men endre snart etter noen kilometers.

Vannet inn i "Storelve" stodd høy med rask strømming, heldig vis hørte jeg

å bedre er å bruke den hengebroen, (angift på fjellkarta: (Børgefjell- Sør),

insted av den vadeplass. Den broen ligger lit sør av den vadepalss.

Lit sør-øst av "Storelvhøgda" hadde jeg min første basisleir, for å lage lite dagsturer

inn i omradet. I den site ukene, før jeg kommet hit, har det mye regnet, avvekslet

med sol periode. Så det har bringet masse vann fra den sist tinede snøfelter.

Så et par vått fjellsko var et faktum, men med en lite bål om kvelden var det mulig

å tørke dem

.

Inn denne skogsgrense kunne du finne lit ved, så å lage en bål er mulig!

Senere fortsette jeg turen østover til Jengelvatnet. En stor dal (Orrekskardet) førte

meg gjennom bratte fjell, noen fosser, og med to sjøer. En veldig pent natur omrade har!

Det var en gjempe fin dag med full sol og uten vind. Vannoverflaten fungerte som en speil.

På Jengelvatnet ( lit øst av "Gammelheimen) star en fiskehytte, eventuelt til leie.

Jeg foretrektet å brukte en telt den 6 dager tur.

I omradet av Jengelvatnet har jeg ikke sett så mye bjørkekvister.

Fra leir plassen lit opp av den fiske hytte har jeg laget også dags turer fordi,

den venstre skulderen og ryggen min sier at for nå en fult ryggsekk var alt for tungt, dessvere.

Når jeg gikk samme sti tilbake var den elvene allerede fillet mye mindre med vann.

I motsetning av den myrer, den har fillet seg opp med fersk vann.

Kanskje kan du nå bruke den vadeplass, angi på karta med en "sko" symbol.

Jeg var veldig imponert av denne ekte ødemarka av Børgefjell og vil kommer sikkert

tilbake, den for en rundtur, eventuelt fra samme infalsporten.

Børgefjell en ekte ødemarka, uten stier, DNT-hytter og mobiel telefon dekning.

Så du må god hvete å navigere med kart og kompas, eventuelt i tillegg med GPSen!

Men... det lage en ekte fjelltur, uten å folge bare stier eller skilter.

Med å god lese av karta, oversettte denne i naturen og andre vegen, kommer du sikkert

fram og tilbake.

Passe på med å bruke den treplanker (over overflate av myrene) hvilke du kunne finner inn i

beginning av den (Jengel)stien! Den var på noen plasser veldig glatt!

Liker du ha eventuelt noen andre svarer kan du selvfølig spørre meg.

Ha en finn villmarks tur!

Diederik

nb, jeg flyttet fra nederland nestre tre år tilbake, så å skrive norsk er ikke

allerde på min best, unnskyld for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.