Gå til innhold
  • Bli medlem

Skogstur i Telemark nå i sommer.


Thomas!

Anbefalte innlegg

Familien til dama hadde lyst å dra på fjelltur denne sommeren og de har sett for seg turområde ala Nordmarka og Femundsmarka. Jeg er relativt fjellvandt og jeg er dermed blitt turleder. Ingen av disse har gått i fjellet før, så en tur i høyfjellet som mine turer pleier å være, er å utelukke. Ønskene jeg har fått er, skog, ikke bratte fjell og idylliske leirplasser ved feks et lite vann. Jeg har vært i Femundsmarka, en perfekt plass for oss synes jeg, men det blir for langt å kjøre (fra Stavanger). Dermed har vi snakt om Telemark, siden flere av oss har kjørt gjennom her, men aldri gått på tur der og synes det ser bra ut. Jeg vet det ikke blir det samme som Femundsmarka, men her er det hvertfall skog og småvann som de ønsker det skal være.

Noen som har noen turtips i dette området? Jeg har null erfaring i Telemarksområdet så alle tips tas med stor takknemlighet. Turen skal vare en helg, så det kan godt være en dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei..

jeg er opprinnelig fra telemark så har gått masse i fjell,skog og vidde der..jeg anbefaler blefjell..ta turen til sigridsbu og så videre til eriksbu..fin tur for "nybegynere"..

oppmerket løype av turistforeningen...

hilsen solknut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv i nedre Telemark og har gått en god del på tur i området.

Jeg er litt usikkert på om du er ute etter overnattingsteder med eller uten telt eller er det bare dagsturer.

Blefjell har blitt nevt. Flott sted, men det er ikke direkte skogen. Det samme er Lifjell. Det er en del stigning for å komme opp til disse stedene, men det er flott turterreng og lite skog og lett å finne seg fine rasteplasser ved et idyllisk vann.

Andre skogsområder.

Sauheradfjella. Fra Skien tar en veien mot Valebø. Deretter mot høyre mot Svanstul. Bompenger med kort. Stor parkering på Svanstul. Dette er et velbrukt skisted på vinteren, men er også ok om sommeren. Turistforeningen har ei hytte, Fugleleiken, som det er mulig å overnatte på. I området går det blåmerket stier rundt om i Sauheradfjella, mange vann og fine rasteplasser. Det er også flere TT hytter i området.

Skrim. Det er flere veier som fører inn til dette området både fra sør, øst og nord. Flere turistforeningshytter i området samt blåmerket stier. Sørmyrseter er ei ny og flott hytte. Mye skog, men ikke så tett og mange småvann.

Lifjell fra øst er heller ikke så bratt. Hvis en kjører fra Notodden mot Seljord. Etter ca 1 mil går det en veg til venstre mot Myrgvarv. Fra Myrgvarv går det blåmerket sti innover mot Lifjell. Først Gavlesjå, Tjønnstul og videre til Hollane.

Dagsturer i Grenland.

Vestre Gulset - Ulvskollen- Geitebuvarden. Dette er et meget populært utfartssted for folk i Grenland. I helgene er det mye folk ute. Her er det skog og mange flott vann. Tilrettelagt med gapahuker og badevann. Ikke noe problem å legge opp en lang dagsmarsj i dette området.

Mange av turene og blåmerkingene i området går til småtopper med flott utsikt over området, men slik jeg forstod det var det

ikke ønske om å gå på noen topper. Men hva med en skogstopp på ei rundløype. Rundt TV-masta på Vestre Vealøs er det mange turmuligheter og mye blåmerket sti.

Det samme kan jeg si om området nord for fylkesveg 32 over Siljan, Skrehelle, Blåfjell området.

Her er noen linker som kan være til nytte:

www.titoppern.no

http://www.midt-telemark.com/index.php?kat=Turl%F8yper&c=88&p=&tema=7&hovedTema=7

Jeg har skrevet overfladisk her. Hvis du er interessert i et område kan jeg skrive mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange gode tips, jeg har sjekket ut litt og mange av plassene så veldig bra ut, definitivt noe av det jeg hadde tenkt meg! :) Jeg kommer tilbake til deg hvis vi bestemmer oss for en plass og det er noe jeg lurer på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var jeg på tur med utgangspunkt fra Svartdal/Nørdsteteig. Turen gikk inn i Svartdalsheiane og Brattefjell/Vindeggen området med en liten topptur på Brattefjell. Vi gikk utigen sørover langs Sandsetvatnet og ble hentet ved bommen litt nede i veien. (Det kan selvfølgelig også være startpunkt) Kjemepefint område som ikke er nedtråkket av folk. Et annet mål/startpunkt kan være Skinnarbu eller Rauland men da skulle jeg tro du vil treffe på flere folk, ihvertfall på starten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.