Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få med primus/kokeapparat i bagasjen på fly?


undreren

Anbefalte innlegg

Jeg forsøkte å ha med primus med bensinflaske i den vanlige bagasjen på fly. Jeg visste at alt flytende var forbudt å ha i håndbagasjen, men også den vanlige bagasjen som blir undersøkt for brennbare væsker. Flaska med bensin ble derfor tatt fra meg.

Har noen noe råd for hvordan man kan få med seg en primus på fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikke med alkoholprosent over 70% er såvidt jeg husker der grensen går. Når det gjelder gass under trykk så er det et stort no-no. Tomme bensinflasker går bra, men kan medføre at bagasjen din blir åpnet. Sjekker du inn kort tid før avgang kan dette medføre at bagasjen din ikke kommer med samme fly som deg.

Å skru av korken som tipset over burde fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne litt igjen fordi det plutselig har blitt aktuelt for meg.

På Avinor sine hjemmesider står det at man ikke kan ha med seg gass og gassbeholdere (butan, propan, acetylen, oksygen) i STØRRE VOLUM osv.)

Betyr det at man kan pakke ned en liten gassboks i innsjekket bagasje eller regnes den som "større volum"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapenes egne regler setter ofte strengere begrensninger. I sas, som jeg jobbet for, er ikke noen form for særlig brennbart materiale tillatt, med enkelte unntak som hårspray og deo og slike ting i små mengder. Verdt å merke seg er også begrensninger mot fyrstikker og lightere. Kjedelig å måtte legge igjen den svindyre stormlighteren på flyplassen.

EDIT: dette er reglene, løsluppen praksis og glipper kan jo føre til at du får ting med selv om det ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har vært på flere flyturer med Optimus'en i innsjekket bagasje uten at dette har vært noe problem. Inntil jeg kom fra Island til Gardemoen (SAS) og videre til Flesland.

Idet jeg går gjennom gate'en på Gardermoen, og blir fortalt at fuelflasken (tom) er tatt utav bagasjen min og destruert :D

Denne gangen var pumpen montert i flasken, men tidligere har jeg ALLTID hatt enten korken eller pumpen montert, så der ser jeg ikke noen stor forskjell. Har også reist med to flasker, en med pumpe og en med kork.

Resultat:

Jeg kjøpte meg en Primus Omnifuel som jeg kan fyre med gass de gangene jeg skal på flytur, og fuel når jeg reiser på landjorden.

I tillegg fikk jeg kjøpt en pumpe til Optimusen (til god pris) av en forståelsesfull selger på MX lagunen :D , så no kan jeg lage flere retter til middag :D

PS.

Til Parafin/bensin er helt klart Otimus'en min favoritt i forhold til Primusen. Mye mer stillegående, brenner jevnere (uten å skifte dyse) og bedre på svak varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.