Gå til innhold
jankj

Tranga gassbrenner, vedlikehold og rens

Det er 2985 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei, i helga ble det pinlig åpenbart at min Trangia gassbrenner (passer i stormkjøkken) trenger kjærlig pleie. Effekten er redusert til spritbrenner-ytelse eller dårligere. Sannsynlig årsak er at rusk og drit delvis blokkerer dysa eller drivstofftilførsel. Da er det vel naturlig å prøve å skru ut dysa, rense og sette sammen, vil jeg tro.

Er det noen spesielle ting jeg bør tenke på før jeg gyver løs? Anbefalte rensemidler? Pakninger som pleier gå i oppløsning? Noe annet som kan gå galt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med å skru av brennerhodet, og ta det med i oppvasken. (tåler oppvaskmaskin)

La det tørke, og prøv.

Hvis ikke må du ta ut dysa, skulle igrunn være lik prosess som med en vanlig primus.

Det kan finnes et filter i underkant av dysa. (varierer)

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det kan finnes et filter i underkant av dysa. (varierer)

Takk for tips, ellers hadde jeg kastet det bittelille metallnettingfilteret... fullt av grums var det ikke så lett å se hva det var.

Jeg skjønner i grunnen ikke helt hvilken funksjon dette filteret skal ha: Enten går grumset igjennom dysa og brenner opp, eller så tettes dysa igjen. Og da må man rense. Enklere å rense dysa enn å rense filter, etter min mening. Hvis ingen klarer overbevise meg om det motsatte så vil jeg heretter kjøre trangia gassbrenner uten dette filteret. Prøvet og funnet i orden.

For øvrig passer rensenålene til min optimus 00 ypperlig til å stake opp denne dysa. Og min modifiserte sykkelverktøy-fastnøkkel har åpning for både 15 mm (optimus 00 brennerhode) og 8 mm (dyse for trangia gassbrenner).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det virker.

Det er ikke alle som har det filteret så du kan vel trygt prøve uten.

Det er forresten forbausende mye "dritt" i gassen.

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2985 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.