Gå til innhold
  • Bli medlem

Film fra fjorårets tinderangel i Nord-norge


erlendne

Anbefalte innlegg

Annonse

Etter å ha sett dette får jeg virkelig lyst til å gå turer i Nordland!

Du har effektfulle klipp av spennede turmål.

De er masse fint i Norland, håper på en tur (en gang) med fjellturer og kajakk.

Hvilket program har du brukt for å "sy dette sammen"?

Hilsen jan hugo s.

www.ryggsekk.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om Liatinden, Rundtinden eller Okstinden lar seg bestige uten sikring?

Besteg nylig Nonstinden i Aldersundet, som ikke bød på altfor store problemer. Derimot så Elvasstinden vrien ut.

Både Okstinden og Liatinden har jeg besteget uten bruk av tau. Elvasstinden er en smal rygg med to markerte hakk, dvs tre topper. Der har jeg vært på alle tre på forskjellige turer uten taubruk, men traversen mellom den østre (høyeste) og midtre tror jeg ikke har vært gjort av noen ennå. Jeg har vært ved cruxet, men uten tau var det uforsvarlig å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om Liatinden, Rundtinden eller Okstinden lar seg bestige uten sikring?

Liatinden er den eneste av disse jeg har erfaring med. Den sydligste toppen ser umulig ut de siste 100 høydemetrene, men iflg. det jeg har hørt fra lokalkjente skal det være gamle jernstiger etter omegaanlegget som gjør det mulig å bestige denne toppen. Selv vet jeg ikke siden jeg snudde 150 m før topen i fjor pga. tåke. Den nordligste og høyeste toppen på 947 m. er såvidt jeg vet lett å komme seg opp på fra nordsiden, via Kamman og Seljedalen. Hvis du går opp fra Vassvatnet blir det en anmarsj på et par timer, men det er det vel verdt siden det er et nydelig område! Mye klegg og sau der, men hva gjør vel det! :wink:

post-5477-133474700001_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liatinden fra Aldersundet er utrolig mektig og flott. For et sted! Den har jeg lyst til å prøve meg på en gang.

Hva er forresten dette "omegaanlegget" for noe? Jeg så at det var et bygg oppi der da jeg cruicet forbi i Ferrarien.

Og til TL: Gud bedre for noen bilder du hadde fra Nonstinden. Jeg ble sittende med tårer i øynene. Helt uovertruffent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til TL: Gud bedre for noen bilder du hadde fra Nonstinden. Jeg ble sittende med tårer i øynene. Helt uovertruffent.

Takk for det, men det er nok folk her på fjellforum som er atskillig bedre fotografer enn meg selv :lol:

Liatinden er den eneste av disse jeg har erfaring med. Den sydligste toppen ser umulig ut de siste 100 høydemetrene, men iflg. det jeg har hørt fra lokalkjente skal det være gamle jernstiger etter omegaanlegget som gjør det mulig å bestige denne toppen. Selv vet jeg ikke siden jeg snudde 150 m før topen i fjor pga. tåke. Den nordligste og høyeste toppen på 947 m. er såvidt jeg vet lett å komme seg opp på fra nordsiden, via Kamman og Seljedalen. Hvis du går opp fra Vassvatnet blir det en anmarsj på et par timer, men det er det vel verdt siden det er et nydelig område! Mye klegg og sau der, men hva gjør vel det!

Det er interessant at du mener at den høyeste toppen på 947 m lett lar seg bestige. For meg er det som oftest slik at det er den høyeste toppen som er den mest interessante, særlig med tanke på primærfaktoren. Men på den annen side kunne det vært spennende å lokalisere disse jernstigene som du forteller om.

Både Okstinden og Liatinden har jeg besteget uten bruk av tau. Elvasstinden er en smal rygg med to markerte hakk, dvs tre topper. Der har jeg vært på alle tre på forskjellige turer uten taubruk, men traversen mellom den østre (høyeste) og midtre tror jeg ikke har vært gjort av noen ennå. Jeg har vært ved cruxet, men uten tau var det uforsvarlig å fortsette.

Verdifull informasjon dette, ods. Hvordan vil du karakterisere de bestigningene du nevner? (tenker da i første rekke på hvilke trasèer du fulgte [for Elvasstinden - kun til det østligste / høyeste punktet], bratthet og fjellets beskaffenhet.) Kan disse bestigningene anbefales for en gjennomsnittelig tinderangler, eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at du mener at den høyeste toppen på 947 m lett lar seg bestige. For meg er det som oftest slik at det er den høyeste toppen som er den mest interessante, særlig med tanke på primærfaktoren. Men på den annen side kunne det vært spennende å lokalisere disse jernstigene som du forteller om.

Jeg baserer dette med 947-meterstoppen bare på en melding jeg har fått fra ODS:

Sitat

(...)

Til Omegatoppen gå ruta langs den markerte eggen. Til den høyere toppen på bildet gikk vi opp noe bak den synlige eggen som fører mot toppen. Vi brukte ikke tausikring, så om du er høydesterk, vil du ikke ha problemer med å gå alene. Vi fortsatte forresten videre nordover fra toppen mot den aller høyeste av toppene som ikke er synlig på bildet. Fra denne fulgte vi ryggen videre ned mot et hakk i eggen (synlig langt bak i bildet) og fra dette fulgte vi den brede fjellsiden ned til Bratlandsskaret. Dette vil nok også være den letteste veien opp mot de to høyeste toppene.(...)

Sitat slutt.

Når det gjelder jernstigene er dette noe jeg ble fortalt av ei jente fra Brattland jeg snakket med når jeg var i Aldersundet i fjor sommer. Under forsøket mitt måtte jeg snu pga. tåke og kom ikke opp til stigene, men de skal visstnok være øverst under antennesfestet når man følger eggen opp mot dette. Planlegger et nytt forsøk i sommer hvis det blir tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Både Okstinden og Liatinden har jeg besteget uten bruk av tau. Elvasstinden er en smal rygg med to markerte hakk, dvs tre topper. Der har jeg vært på alle tre på forskjellige turer uten taubruk, men traversen mellom den østre (høyeste) og midtre tror jeg ikke har vært gjort av noen ennå. Jeg har vært ved cruxet, men uten tau var det uforsvarlig å fortsette.

Hei! Elvasstinden har blitt traversert fra vest til øst. Jeg og en kamerat gikk opp fra kleivhalsen og traverserte vestryggen over til hovedtoppen.

Svært luftig og utsatt rygg, men enkel klatring ca 2 taulengder hvor cruxet er et utsatt sva helt i begynnelsen nedstigningen fra topp nr 2 (4-klatring).

Veldig fin travers! Anbefales! Kan legge ut flere bilder viss ønskelig :). Kan informere om at Elvasstinden lett kan bestiges fra skardet mellom nonstinden og Elvasstinden uten tau. Gå litt "rundt "ryggen i begynnelsen for så å klyve alle hamrene rett på !

ElvasstindenVestryggen#5493442790384258962

ElvasstindenVestryggen#5493442790384258962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se at Elvasstinden nå er blitt traversert. Som det er nevnt ovenfor, er bestigning fra Finnskaret grei. Var vel 12 - 13 år første gang jeg gikk opp der sammen med jevngamle kamerater. Vesttoppen ble vel førstegangsbesteget av oss i tenårene.

I voksen alder tok jeg med mine to sønner pluss fire fem onkelbarn og festet dem på tauet som perler på en snor. Da dro jeg dem opp på "framsiden" langs den solbelyste rampen som skrår opp mot høyre mot høyeste toppen på TL sitt tredje bilde.

Når det gjelder Nonstinden, er normalruta at en fra Finnskaret tar til høyre for den skarpe eggen. I stupene ut mot Stordalsvatnet fører det en bred rampe opp til det slakere terrenget opp mot toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi møtte en varde på vestoppen! Har du bygget den Ods ? Etter varden gikk vi ned i et "hakk" usikret og opp på andre siden hvor det ikke var en varde, men vi regnet med at det hadde vært folk der. Observerte noe som lignet på "avtrykk" i mosen. Regnet med at det hadde vært folk der, siden vi hadde lest innlegget til Ods om at cruxet hadde vært inspisert fra hver side :wink:

Aldersundet er virkelig et nydelig område!

Noen lokale som vet noe om hvordan lille blokktind er å bestige forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med traverseringen, Kolskog! :wink: Dere er muligens de første!!

Betryggende å høre at Elvasstinden er mulig å bestige uten klatreutstyr fra Finnskardet (som både du og ods skriver). Syntes selv den så i bratteste laget ut, men det er jo av og til slik at synsinntrykket kan lyve noe. Vil nok prøve meg på den.

Enig i at Aldersundet er et flott område. Selv har jeg konkrete planer om å bestige Breidtinden fra nordøst med det første.

Legg gjerne ut flere bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi møtte en varde på vestoppen! Har du bygget den Ods ? Etter varden gikk vi ned i et "hakk" usikret og opp på andre siden hvor det ikke var en varde, men vi regnet med at det hadde vært folk der. Observerte noe som lignet på "avtrykk" i mosen. Regnet med at det hadde vært folk der, siden vi hadde lest innlegget til Ods om at cruxet hadde vært inspisert fra hver side :-)

Aldersundet er virkelig et nydelig område!

Noen lokale som vet noe om hvordan lille blokktind er å bestige forresten?

Ja, varden er bygget av min bror, en barndomskamerat og meg. Midttoppen som du nevner, har jeg vært på noen ganger fra Vesttoppen, men har blitt stoppet der den brekker av mot den sylskarpe eggen østenfor.

Lille Blokktind i Tjongsfjord ser ganske heftig ut, men ifølge min onkel som bodde i Tjongsfjord en periode, var nabotoppen, Strømdalstind, en vanskeligere topp enn Lille Blokktind. Men dette er annenhånds informasjon og må vurderes deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, varden er bygget av min bror, en barndomskamerat og meg. Midttoppen som du nevner, har jeg vært på noen ganger fra Vesttoppen, men har blitt stoppet der den brekker av mot den sylskarpe eggen østenfor.

Lille Blokktind i Tjongsfjord ser ganske heftig ut, men ifølge min onkel som bodde i Tjongsfjord en periode, var nabotoppen, Strømdalstind, en vanskeligere topp enn Lille Blokktind. Men dette er annenhånds informasjon og må vurderes deretter.

Ja, vanskeligste partiet på hele ryggen er akkurat den "knekken". Vi anså det som lettest og gå ned på noen hyller på nordsiden og klyve rundt den (utsatt). Hammeren er helt glatt og få gode rapellfester over den. ElvasstindenVestryggen#5493442890136090898 Viser et bilde av hammeren fra siden.

ElvasstindenVestryggen#5493442890136090898.

Har hørt at Strømdalstinden skal være bratt og at man trenger tau for siste biten mot toppen. Er likevel litt usikker på hvilken side som er best å starte på ?

Har veldig lyst til å få gått endel turer i Tjongsfjordområdet spesielt Lille Blokktind, Store Blokktind og Strømdalstind. Lille Blokktind krever nok tau, men har vært greit å vite hvor normalruta går. Uansett veldig heftige topper =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med traverseringen, Kolskog! :D Dere er muligens de første!!

Betryggende å høre at Elvasstinden er mulig å bestige uten klatreutstyr fra Finnskardet (som både du og ods skriver). Syntes selv den så i bratteste laget ut, men det er jo av og til slik at synsinntrykket kan lyve noe. Vil nok prøve meg på den.

Enig i at Aldersundet er et flott område. Selv har jeg konkrete planer om å bestige Breidtinden fra nordøst med det første.

Legg gjerne ut flere bilder :)

Legger inn bilder av Elvasstind sett fra vest-nordvest og Nonstind sett fra Haugland i Aldersundet. Pillaren som fører opp til nabotoppen til til venstre for Nonstind (Nonstind er toppen lengst til høyre i bildet) ble i sin tid besteget av to menn fra Aldersundet av en generasjon eldre enn meg. De brukte visst teknikken fra pionertiden med å stå på hverandres skuldre.

Litt info om Liatind som er det siste bildet. Den nærmeste toppen er Omegatoppen som tidligere hadde en antenne som strekte seg over sundet til Aldertind (som stiger opp helt til venstre i bildet). Da gikk vi opp den markerte ryggen som går opp mot venstre og ender på toppen. På de vanskeligste stedene var det satt opp jernstiger. Min eldste sønn og jeg gikk videre vestover eggen til Vesttoppen helt til venstre. På et sted måtte vi krype gjennom et hull i eggen for å komme videre.

Da en barndomskamerat og jeg besteg den høyeste av toppene vi ser på bildet (en litt høyere topp lenger bak er skjult), gikk vi delvis på og delvis bak den markerte eggen mellom sol og skygge som fører rett opp mot toppen fra høyre. Bak skaret mellom denne og Omegatoppen står det en høy pinakkel som iallfall på det tidspunktet (rundt 1980) ikke var besteget.

post-66-133474704007_thumb.jpg

post-66-133474704021_thumb.jpg

post-66-13347470403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg også vært på Liatinden i sommer. Gikk opp fra Vassvatnet i etterhvert tett granskog før det ble levelig opp mot foten av fjellet. Valgte en litt annen rute enn Kolskog da jeg valgte å legge igjen tauet halvveis opp. Fulgte den gamle stien til en bratt hammer hvor stigen hadde stått ( de er sagd ned og fjernet nå, man ser fremdeles festene.gå til venstre. Den biten opp mot antennefestet besto av lett klyving, noe løst. Vel oppe på antennefestet valgte jeg å gå til høyre for da betongen "okkuperer" hele ryggen, og det er noe vrient å komme rundt. Siste hammer opp til toppen var den vanskeligste, her sikret Kolskog ( med rette). Jeg måtte helt ut til venstre og "klatreklyve" langs kanten og opp til et flatere parti hvor det går greit opp til toppen. Som alltid var det nesten vanskeligere å komme ned hammeren enn opp. Anbefales kun på tørt føre og det kan også være en fordel å "øve" inn flyttet over cruxet først. (markert med rosa på bildet. Fant kilene som Kolskog satte på rapellen, trygge kileplasseringer. :lol:

post-501-13347472015_thumb.jpg

post-501-133474720156_thumb.jpg

post-501-133474720161_thumb.jpg

post-501-133474720169_thumb.jpg

post-501-133474720175_thumb.jpg

post-501-133474720182_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har jeg også vært på Liatinden i sommer. Gikk opp fra Vassvatnet i etterhvert tett granskog før det ble levelig opp mot foten av fjellet. Valgte en litt annen rute enn Kolskog da jeg valgte å legge igjen tauet halvveis opp. Fulgte den gamle stien til en bratt hammer hvor stigen hadde stått ( de er sagd ned og fjernet nå, man ser fremdeles festene.gå til venstre. Den biten opp mot antennefestet besto av lett klyving, noe løst. Vel oppe på antennefestet valgte jeg å gå til høyre for da betongen "okkuperer" hele ryggen, og det er noe vrient å komme rundt. Siste hammer opp til toppen var den vanskeligste, her sikret Kolskog ( med rette). Jeg måtte helt ut til venstre og "klatreklyve" langs kanten og opp til et flatere parti hvor det går greit opp til toppen. Som alltid var det nesten vanskeligere å komme ned hammeren enn opp. Anbefales kun på tørt føre og det kan også være en fordel å "øve" inn flyttet over cruxet først. (markert med rosa på bildet. Fant kilene som Kolskog satte på rapellen, trygge kileplasseringer. :)

Må ha vært en flott tur! Rå utsikt på bilde nummer 3. Tror du det er mulig å nå toppen det bildet er tatt fra østenfra uten klatreutstyr? Omtrent etter ruten på det vedlagte bildet.

liatinden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en film fra tinderangel langs kystriksveien i fjor sommer. Den skulle egentlig hatt Muse sin "Uprising" i bakgrunnen, men YouTube fjernet lyden :shock:

Lyden har kommet tilbake igjen. Sikker Matt Bellamy som likte filmen så godt at han personlig sørget for å fikse det :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lager film med musikk som lyden blir fjernet på så er det mulig å fikse dette ved å fylle ut noe skjema greier hvor man sier at man ikke skal tjene penger på musikken eller noe sånt.

Les på beskrivelsen av denne videoen så ser du hvordan det kan løses (om det fortsatt fungerer på denne måten)

Edit, du må velge å se videoen i youtube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Må ha vært en flott tur! Rå utsikt på bilde nummer 3. Tror du det er mulig å nå toppen det bildet er tatt fra østenfra uten klatreutstyr? Omtrent etter ruten på det vedlagte bildet.

gikk turen du har tegnet inn i sommer. (fra vest mot øst). kurant klyving, klatreutstyr er ikke nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Den 15.6.2010 at 0.35, ods skrev:

Både Okstinden og Liatinden har jeg besteget uten bruk av tau. Elvasstinden er en smal rygg med to markerte hakk, dvs tre topper. Der har jeg vært på alle tre på forskjellige turer uten taubruk, men traversen mellom den østre (høyeste) og midtre tror jeg ikke har vært gjort av noen ennå. Jeg har vært ved cruxet, men uten tau var det uforsvarlig å fortsette.

Er flere som har gått over elvasstraversen, tau anbefales. Fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.