Gå til innhold
  • Bli medlem

Slitestyrke på Norrøna Svalbard 80l sekk?


Olsen89

Anbefalte innlegg

Er ute på sekkejakt, og den sekken som passer min rygg best, er nemlig Norrøna Svalbard.

Har lest en brukererfaring der det blir klaget på slitestyrken.

Er det andre her inne som har gode/dårlige erfaringer med sekken?

Hvordan er den generelle slitestyrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje prøvd den sjølv, men slik eg forstår det har den ganske tynt stoff.

Trur ikkje du vil støte på problemet at noko slit mens du er på tur, men eg blir ikkje overraska om du må sende den til reparasjon etter å ha brukt den ei tund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite interessant å uttale seg om et produkt du ikke har erfaring med Valder. Olsen89 spør lurt etter om noen andre har samme dårlige erfaring med Nansen sekken som jeg. Jeg kan ha fått et mandagsprodukt. Sekken har absolutt en del fine detaljer. Bæresystemet er det beste jeg har vært borte i (faktisk bedre enn Gregory Denali og Osprey Argon, etter min mening). Martin M. som har hatt samme sekk i noen år har ikke hatt de problemene jeg har opplevd.

Norrøna har forøvrig fortsatt sin gode kundeservice. Jeg fikk valg mellom penger tilbake eller ny sekk.

post-3635-133474699987_thumb.jpg

post-3635-133474699997_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Hvor lenge hadde du hatt din sekk før den begynte å vise slitasje? Eller kanskje mer riktig å spør hvor mye hadde du brukt den?

Valgte du penger tilbake eller ny sekk?

Ettersom denne sekken er noe av det bedre av sekker jeg har prøvd, vil du anbefale meg å kjøpe denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ca 7 måneders ekstensivt bruk (ca 30-40 utedøgn) oppstod første skade, etter kort tid de neste. Når både glidelås gikk i sveisningen, den ene festeanordningen til topplokket røk og stoffet på baksiden ble slitt, valgte jeg pengene tilbake.

Den første Berghaus Cylopus II sekken min holdt i 15 år (nå ser den råkka ut, men jeg bruker den fremdeles), den andre hadde etter 10 år ingen synlige skader. Jeg kjøpte en Gregory Denali isteden for Nansen, som jeg er meget godt fornøyd med (men også den har jeg hatt noen skader på).

Martin M, som kjøpte sekken noen måneder etter meg, har ikke hatt problemer med sin sekk. Han har også en Osprey Cresent (Argon) som er god. Jeg har ikke hatt problemer med den lille Norrøna Nansen 35 sekken min som jeg har brukt daglig i over 2 år, som har samme stoff.

Det er altså mulig at jeg fikk en skikkelig mandagssekk. Det hadde derfor vært interessant om andre hadde noen av de samme negative erfaringene som meg. Norrøna er velkjent for sin gode kundeservice. Nansen (Svaldbard) skal jo være en serie som tåler tøft bruk. Hvis du velger å kjøpe sekken, men får problemer tipper jeg du får byttet den selv om det har gått litt tid.

post-3635-133474700028_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min 65l Svalbard i ca 4 måneder på sju-åtte 2-4dagers turer. Det er for lite grunnlag til å si noe om slitasje, men tilstrekkelig til å komme med noen andre bemerkninger.

Jeg har brukt den med alt fra komprimerte 30l og få kilo (f.eks profilbildet) til godt over fullstappa og 20kg+ i sekken, og er i allefall godt fornøyd hva pakkbarhet og funksjonalitet angår. Bærekomforten er uovertruffen, og rem-løsningene for å feste utrstyr til sekken er gode nok, kjekt at det går å flytte de rundt. Rundstrikkene de har festet øverst på begge sider skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med, noen som har skjønt hva de er til?

Railglidersystemet er litt knot å sette på, og noe herk hvis det først løsner. Glidelåsen i front er vel og bra, men de har plassert den riv ruskende feil vei emm. Ellers kjekt at det går å invertere nakkegropa for å få større åpning i toppen, jeg får litt fiksfaks-følelse, men tar jeg meg selv i å bruke den likefullt.

En annen ting. Kjøper du til sidelommer, så blir 65l sekken til 79 liter og 80l sekken til 94. Ganske åpenbart egentlig, men verdt å tenkte over.

Et lite tillegg, de første utgavene av denne sekken veide noen hundre gram mer, mener jeg å ha lest i en norrøna-katalog, og vekten kan de jo ha spart ved å velge annet (mindre slitasjesterkt?) stoff, men dette er bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom denne sekken er noe av det bedre av sekker jeg har prøvd, vil du anbefale meg å kjøpe denne?

Hei.

Som Fimax skriver har også jeg denne sekken, kjøpt ikke lenge etter at sekken kom på markedet.

Jeg har ikke hatt de samme problemene som han har hatt, og vi har hatt ganske så likt bruksmønster på sekkene våre.

I tillegg har jeg brukt hoftebeltet til innfesting av hunden min, med karabin til trekkline (både til snørekjøring på vinterstid og som kontroll/trekkline på sommeren). Hunden min var en stor tispe, blanding av Dobermann/Rottweiler, på 42-43 kg. med mye trekk-kraft.

Sekken blir også brukt til å trekke pulk på vinterstid, da ved bruk av D-ringene i hoftebeltet.

Slitasje har ikke vært noe problem på min sekk, selv om den virkelig har fått kjørt seg.

Uovertruffen bærekomfort på Nansen, så selv om jeg bl.a. også har en Osprey Crescent (Argon) velger jeg oftest å bruke Nansen/Svalbard.

Går utifra at du har lest brukererfaringene Fimax og jeg har lagt ut her på FF?

Med tanke på på reklamasjonserfaringen til Fimax (i tilfelle rottefelle) og med i betraktningen suveren bærekomfort vil jeg anbefale sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra tilbakemeldinger.

Jeg får ta en runde i Oslo, og prøve litt forskjellige ryggsekker. Har prøvd både Arcteryx bora og Osprey argon, men må si at Norrøna svalbard er en klar favoritt. Det eneste som har holdt meg tilbake fra å kjøpe den, er slitestyrken. Jeg vil kjøpe kvalitet, slik at jeg har en sekk som varer i 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.