Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka - overkommelig rute?


Hdahl

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og far skal på en 6 dagers(maks 7 dager) tur til femundsmarka. Vi starter 20. juni. Vi er litt usikker på hvilken rute vi skal gå for. Men vi har kommet frem til en rute som ser fin ut, men vi lurer på om det vil være en overkommelig rute på en "kose-tur"? Vi kan godt gå litt hver dag, men hovedpoenget med turen er å fiske masse fin fisk :)

Her er ruta vi vurderer:

-Gå av båten på Haugen, og gå videre mot oasen. Videre mot grøtåa, hvor vi slår leir første natta.

-Deretter går turen oppover grøtåa mot krattjønnan og stortjønna osv.

-Etter noen en dag eller to, går vi derer mellom krattvola og litlevonsjøvola, mot midtrøsttjønnan og storfisktjønnan.

-Til slutt går turen hjemmover igjen, helst med en overnatting på veien ned mot haugen.

Vi er redd for at det er større avstander enn det vi tror, og at kartet "lurer" oss litt. Har vært i femundsmarka en gang før, og det kan jo variere en del i terreng og "etappetider". Vil dette bli en stressende tur, eller går det helt greit å gjennomføre den?

Vi kan vel ikke betegnes som godt trent, men vi skal vel greie å gå til krokåthåen på første etappe, for å gi en liten pekepinn :) Sikkert en del her inne, som har gått ruta før oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Svarer på dette innlegget fordi jeg har planlagt nesten samme turen selv. Har i tillegg til å vandre i området nord for Grøtåa inne ved Vonsjøen tenkt å gå inn til området på svensk side hvor Grøtåa har sitt utløp. Synes det virker som tiden dere har til disp virker ok. Kikk nøye på kartet inne ved Vonsjøen, her tror jeg det er mye stein. I tillegg kan det bli en Stein til, for undertegnede har også planer om start den 20.

Legger ved et par linker fra turer i området samt link til mitt eget nettsted med noe stoff fra Femundsmarka.

Ha en hyggelig tur.

http://anders_gilljam.tripod.com/frames1/2003.html

http://home.online.no/~leifel/turer/2002/Femundsmarka%2007-12%20juli%202002.html

http://steinm.blogspot.com/2009/08/femundsmarka.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom dine tips og linker til andre turrapporter, tror jeg kanskje vi velger en alternativ rute. Vi er ikke interessert i å gå oss helt utslitte hver dag, og tror nok at det blir for mye slit og for lite fisking. Ser ut til at det er en rimelig tung rute, med tanke på terreng og stein.

Første natt blir fortsatt rundt grøtåa/krokethåen/korstjønna, men at vi muligens går rett til storfisktjønna dagen etter. Så får vi heller legge inn enkelte dagsturer litt bort fra "leiern" ved storfisktjønna.

Uansett skal du ikke se bort i fra at vi møtes. Om ikke du kjenner igjen oss, skal nok vi greie å dra kjensel på deg(etter å ha lest litt på nettsiden din) :)

God tur, og skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.