Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke stillebrennere duger?


toresc

Anbefalte innlegg

Noen som har innspill på hvilke stillebrennere som fungerer best, og hvilke er best på parafin? Sliter med å finne en god for parafin. Har selv en 111T som fungerer noenlunde, men den lukter. Har testet 111C og 111C Arctic (forbedret utgave for forsvaret), men disse er nesten ubrukelige med parafin. Noen som har testet Coleman 550?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv en 111T som jeg er kjempefornøyd med og ingen lukt, men bruker firetakts alkylatbensin fra statoil og regner med at du kun vil fyre med parafin.

Forskjellen er vell egentlig ikke så stor på hva slags brennstoff du bruker, kan ikke huske å ha luktet noe særlig da jeg fyrte med parafin heller.

Anbefaler på det sterkeste å rense hele 111T'en ved å skru den fra hverandre for så å rense dyse med forgasserrens på spray.

Se også på denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også 111T er god på bensin, og forsåvidt grei på parafin også. Dog noe tung å bære. Helst vil jeg ha tak i en som er lettere og går godt på begge deler, men fortrinnsvis parafin. Fyrer ikke med bensin eller gass i telt dersom familien er med, og bråkebrennere støyer for mye. Har testet å sette stillebrennere på Omnifuel, men det går kun for bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har innspill på hvilke stillebrennere som fungerer best, og hvilke er best på parafin? Sliter med å finne en god for parafin. Har selv en 111T som fungerer noenlunde, men den lukter. Har testet 111C og 111C Arctic (forbedret utgave for forsvaret), men disse er nesten ubrukelige med parafin. Noen som har testet Coleman 550?

:? Har testet Coleman 550B med parafin-generator. Det var neimen ikke rare greiene. Rett og slett plundrete å forvarme, og ikke akkurat helt sotfritt. Anbefales ikke. :oops:

:D Colman 550B og Apex 2 på alkylatbensin er derimot en fornøyelse. Stille og kan dempes til meget svak varme. Anbefales :!:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips Kristian og dsk.

Kjedelig å høre at Coleman 550 funker dårlig på parafin, men siden den er bra ellers, kommer jeg nok til å skaffe meg en :oops:. Disse er vel ganske lette ift. mange andre i tilsvarende størrelse mener jeg å ha lest.

Blir tanken varm under lengre tids bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tanken kan bli ganske varm, spesielt hvis du bruker steikepanne, men den blir ikke varmere enn at du kan ta på den.

Det er viktig at evt vindskjerm ikke hindrer tanken i å bli avkjølt av omgivelsene.

Der kommer den andre fordelen med Apex 2, du kan bruke vindskjerm. (den første er lavt tyngdepunkt)

Apex store ulempe er slangen som kan ryke, men stålomspunnen bensinslange fra f.eks biltema blir en grei erstatning.

Både 550 og apex er lette å skaffe på ebay, ubrukt eller lite brukt.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp titt på Ebay så jeg at det finnes minst to typer 550. En nyere "Exponent" kobberfarget og en eldre "Peak 1" sølvgrå. Vet du om det er forskjell på disse?

Har vært disputert opp og ned i mente på spiritburner. Konklusjonen var vel at farven og navnet var forskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp titt på Ebay så jeg at det finnes minst to typer 550. En nyere "Exponent" kobberfarget og en eldre "Peak 1" sølvgrå. Vet du om det er forskjell på disse?

Eksponenten er nyere modell enn Peak1 ellers er visstnok identiske med unntak av farge og produksjonsland. Den eldre Peak1 var produsert i Amerika mens 550B nå blir produsert i Kina.

Jeg må si meg enig med dsk, 550B er en fornøyelse. Den er nesten like rask å tenne opp som gass (ingen forvarming og flammen er blå og fin på sekunder). Det eneste negative er at den lukter litt når du slukker den. Jeg har aldri prøvd min med parafin, men ser for meg at forvarmingen blir et problem hvis du ikke bruker spritgelé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det den sølvgrå man helst bør få tak i mao. :)

Har sett for meg at jeg kan legge en bit med glava i skåla for forvarming, og dermed enkelt kunne bruke vanlig rødsprit. Kan noen bekrefte om det er mulig å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at den leveres med parafinbrenner, men uten mulighet for forvarming?

Utifra designet så vil jeg gjette at brenneren var ferdig designet da en fra markedsavdelingen foreslo å inkludere mulighet for å brenne parafin. Istedet for å redesigne hele brenneren så skrev de heller i bruksanvisningen at du kan bruke spritgelé. Det er sikkert ikke helt slik det gikk for seg, men enten så kom bestemmelsen om å lage brenneren "muti fuel" veldig seint i designprosessen, ellers så var det noen som mente spritgelé var et veldig bra alternativ til en forvarmingskopp.

Jeg vil gjette at å designe reflektorskålen med en liten fordypning under varmebøylen muligens hadde løst problemet.

Jeg så litt på om det var en god måte å bruke glava til å fange opp rødsprit på. Eneste praktiske løsningen jeg kom på var å stappe litt under forvarmingsbøylen, men dette må i så fall fjernes etter opptenning da det vil isolere forvarmingsbølen fra flammene. Jeg kom derfor fram til at det ikke var en god løsning, droppet hele ideen om å bruke parafin på brenneren og kjøpte meg en 111T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis. De har vært for bortskjemte ift. raffinerte oljeprodukter :).

Nå har jeg en 550 i bestilling. Ble den brune Exponent utgaven, ettersom den var ny og komplett i motsetning til den Peak1 jeg fant. Begge typene er forøvrig produsert i USA. Blir gøy å teste, den skal få kjørt seg :D. Kjenner jeg meg rett dukker det sikkert opp en pettersmartløsning på forvarmingsproblematikken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt tips. Har tenkt litt på muligheten av å legge en glassfiberveke langs med generatoren, og feste den med ståltråd et par steder. Kanskje på utsiden paralellt, og tvinne ståltråd i 8-tall så det blir en liten glippe mellom veke og rør. Burde gi nok varme når veka er gjennomdynket i rødsprit. Isåfall sikrer man at generatoren får direkte flammer på seg fra brenneren, og ikke blir isolert. Mulig veka brenner opp over tid, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har innspill på hvilke stillebrennere som fungerer best, og hvilke er best på parafin? Sliter med å finne en god for parafin. Har selv en 111T som fungerer noenlunde, men den lukter. Har testet 111C og 111C Arctic (forbedret utgave for forsvaret), men disse er nesten ubrukelige med parafin. Noen som har testet Coleman 550?

111C Arctic??? Er det 111C med høyreratt og drivstoffrøret ført rundt brennern?

Jeg kaller den for 111D :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111C Arctic??? Er det 111C med høyreratt og drivstoffrøret ført rundt brennern?

Jeg kaller den for 111D :D

Jepp, det er den ja :D.

Regnet med du hadde en slik :).

Hva står D for? Jeg har fått høre at den heter Arctic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel?

Er ihertfall den eneste stillebrenneren som brenner den grønne forsvarssuppa relativt greit.

Jeg er uansett ikke noen stor tilhengere av C-brennerne.

Mener de er en typisk sparekonstruksjon.

111T er bra sak.

Og.... får du tak i en 111T for shit og kanel, kan du lage deg en bra stille trangialøsning.

Er en fyr på E-pray som selger overganger for 111T tilpasset Nova og/eller omni-pumpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nemlig... Jeg er heller ikke imponert over 111C, ei heller 111C Arctic/D. Sistnevnte er riktignok sjelden, med interessant historie, men det hjelper lite når 111T er så veldig mye bedre. Støvsamlere i mine øyne.

Er helt klart over gjennomsnittet interessert i alt som kan puttes i trangiaen :lol:. Min ser ut som en sveitserost etter at jeg har filt hull til ymse brennere og slanger. Mulig jeg må teste det du nevner en gang, mener å huske jeg har sett tegninger av dette et annet sted her på forumet, eller var det Spiritburner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.