Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til dagsturer i Pyreneene?


Anbefalte innlegg

Vi er to voksne uten barn, som skal til Barcelona-området om noen uker, og vi ser da for oss noen dager i Pyreneene mot slutten av reisen. Vi har leiebil og er dermed ganske mobile, men ønsker samtidig ikke å kjøre alt for langt, så vi ser for oss å ta deler av GR11-ruta i øst, fortrinnsvis på den spanske siden av grensen. Vi ønsker ikke å overnatte i turisthytter eller ha med telt, men heller bo på hotell e.l, evt. leilighet, for så å ta et par-tre dagsturer. Vi ser også for oss å kjøre litt innover fra havet i øst, da jeg skjønner at fjellene ikke er så høye helt ute ved havet, men som nevnt ikke alt for langt vest.

Vi er litt i startfasen av planleggingen nå, så jeg har ikke en rekke med helt klare spørsmål, men er mer interessert i om noen har gått i fjellet i det nevnte området, og har noen tips?

Har såvidt sett på Setcases/Prats de mollo/Puigcerda-området som mulig utgangspunkt - noen som har erfaringer med å bruke disse stedene å gå fra? Om det er bra topper/gode utgangspunkt for fine turer, eller om vi heller bør tenke oss lengre inn mot sentral-Pyreneene?

Jeg har bestilt The rough guide to the Pyrenees, som jeg får på mandag - noen som har gode erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært litt på tur i pyreneene men gått på fransk side. Startet fra atlanterhavskysten og gikk østover. Det er de midtre delene av ruten som har de bratte fjellene. Jeg var på vintertur(alpin før jul og kjørte da litt bil rundt omkring. Etter min mening bør dere vest for Andorra om dere ønsker bratte fjell. Lenger øst blir det litt slakere fjellkulturlandskap, men det er fine landskap og mange turmuligheter.

Selv har jeg brukt guidebok fra den franske turistforening da jeg jeg gikk deler av GR10. Kjøpte også en engelsk bok fra Cicerone som heter The GR 10 trail. Cicerone har forskjellige bøker så dere kan jo sjekke nettsiden deres.

Om dere trenger å vite noe fra den franske siden eller mine erfaringer får dere bare spørre. Jeg har hatt fine turer der nede.

Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Var på familieferie i Spania i 2008. Startet noen dager på stranda i Barcelona før endelig jeg fikk viljen min med å dra opp i Pyreneene.

Gikk to uforglemmelig fine turer der oppe:

Pic de Peguera fra Espot https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13134 (generelt byr nasjonalparken "Aiguestortes i Estany de Sant Maurici" på mange fine dagsturutflukter)

Pic de Coma Pedrosa i Andorra https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13497

Gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.