Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bør en fjellsko sitte på foten?


toki

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan en fjellsko skal sitte på foten. Noen plasser står det at en bør kunne stikke en finger bak i hælen, et annet tips er å ta ut sålen og da skal det være plass til bredden av en tommel fremst på sålen. Hvorfor skal det være slik? Tror jeg har lest noe om at dette er for nedover-gåing, og for at ikke tærnene presser på i tuppen av skoen. Vil en fort få det samme problemet med for stor plass i skoen, og at foten sklir fram, eller er det mer avhengig av at skoen sitter bra på vristen for at en ikke sklir fram.

Hva blir feil med for stor sko?

Jeg driver og prøver Crispi Skarven i str. 43 og 44. Er litt usikker på hvilken størrelse som er best for meg. Vil skoen utvide seg litt etter hvert? Har prøvd med tynne sokker ilag med tjukke ullsokker (raggsokker) og syntes at str. 43 føltes litt trange. Er det ofte en bruker denne kombinasjonen av sokker? Eller er det mest vanlig en tynn og en ikke fullt så tykk sokk. Er det slik at en alltid bør bruke to par med sokker?

Dette blir mine første fjellsko og jeg er litt usikker...

Er det noen andre momenter jeg har glemt? (er det eks. andre kontaktflater mellom sko og fot der en bør passe på?)

Ble litt mange spørsmål her, men håper noen kan gi noen svar (jo flere, jo bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det var mange spørsmål, men jeg skal ihvertfall bidra med noe :)

La oss ihvertfall konstantere EN TING, for små sko er et helvete :)

Så, la oss komme til saken.

Sko varierer veldig, både med tanke på støtte, stivhet, stoff, sålemateriale etc etc...

Når det kommer til størrelse så syns jeg at fjellskoene bør kunne være komfortable, uavhengig av vær.

For å skape varme i skoene er hele hemmeligheten luftsirkulasjon.

Med andre ord så bør det være litt rom "til overs".

Hvor mye rom man skal ha "til overs" varierer iht til bruk.

Driver du og bestiger mange topper, eller går mye i VELDIG kupert terreng, bør du kanskje velge ei sko som er bedre til akkurat dette.

Hvis du er litt mer som meg som går lange turer (4-20 dager) så er komfort og varme avgjørende.

For min egen del så blir det alltid 1-2 størrelser over det som "akkurat" passer.

Jeg vil alltid ha plass til et par tjukke sokker.

Nå er det riktignok min mening at ett par gode ullsokker skal holde, uansett temperaturforhold.

Jeg bruker normalt 43 i vanlige sko, men turskoene mine er alt fra 44-45.

Jeg anbefaler deg å kjøpe et par sko, kanskje en størrelse større enn du normalt bruker.

Prøv disse et par uker og lever tilbake hvis du vil prøve en annen størrelse (de fleste bytter fritt i 30 dager)

Lykke til i skovalget!

Forøvrig, mine best tursko er og blir den enkleste sorten, M77 feltstøvel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romsleg men fast.

I lengda skal det vera slik at ikkje tåa ikkje buttar mot i nedoverbakkane. Snøringa skal halde foten på plass bakerst i støvelen. I breidda skal heller ikkje skoen vera trang, men ikkje breidare enn at du kan stramme han godt saman med snøringa. Då kan du enkelt passe romslegheita til dagsformen og terrenget. Prøving bør skje seint på dagen, gjerne ein dag du har stått og gått mykje. Foten er større då, enn om morgonen. Dersom du ikkje greier å snøre støvelen fast rundt foten, då er støvelen for stor.

Og dersom støvelen ikkje følest behageleg på foten, er det feil lest, finn ein annan modell. Det er greit at støvelen delvis tilpassar seg foten etter ei tids bruk, men ein støvel som passar i utgangspunktet vil alltid passe betre, enn ein som må "brekkast inn".

Når det gjeld sokkar, brukar eg eit par tjukke ullsokkar, uansett temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesten er viktig. Noen sko er smale og passer best til en "damefot". Andre er bredere, men du må se på hva slags fot du har. Jeg har litt kort og bred fot og da er det ikke lett å finne sko som passer. Solens beskaffenhet er også viktig. Skal du gå mye i steinet terreng så bør solen være hard / stiv. Hvis den er for myk så risikerer du timer med "fotsoneterapi" og det er veldig ubehagelig. Ulempen med en hard / stiv sole er at den ikke egner seg til å gå på vei med, og spesielt ikke asfaltert vei. Da kan du ganske snart steke egg under beina dine.

Altså må du definere bruken, så foten og hvis du får anledning til å ta en prøvetur eller to så er det apsolutt en fordel.

Jeg har stort sett bare gått på Lundhags fjellstøvler, men mitt siste skokjøp var et pår Alfa Hjerkin Grip+ som jeg fikk til ca. halv pris. Kjempekjøp tenkte jeg. Vanligvis bruker jeg størrelse 41 - 42 i vanlige sko, men disse er i størrelse 43. Men etter noen turer viser det seg at også disse er litt smale for min fot og i tillegg er de ganske tunge. Da er det plutselig ikke like morro lenger. Disse skoene stod en hel vinter før de ble tatt i bruk og da var retur utelukket. De beste kjøpene får du ofte på høsten og vinteren, men da er det som regel også vanskelig å få testet dem sjikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behagelig er stikkordet. En sko som passer skal være slik at du føler dere hører sammen når du prøver i butikken. Et tips er å ikke bare gå på flatt gulv, men finn ei trapp e.l. å gå litt i også. Kan være du får låne skoa med hjem, men tror neppe du får bytte dem hvis de er skitne etter å ha vært på tur!

Antall sokker er litt smak og behag. Noen bruker en tykk, andre en tynn og en tykk. Det er viktig at du prøver skoen med samme sokker som du bruker på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du får låne skoa med hjem, men tror neppe du får bytte dem hvis de er skitne etter å ha vært på tur!

Jeg vet av erfaring at du kan gjøre nettopp dette hos G-Sport: http://www.gsport.no/Informasjon/Kundeservice/100-fornoyd-garanti/

For meg er dette blitt kanskje den beste grunnen til å kjøpe produkt som sko her. De er muligens ikke alene om dette konseptet, men jeg vet ikke om noen andre som har det.

Edit: Så at du skriver "låne skoa med hjem", så helt korrigert ble du ikke :) Synest G-sport sitt konsept fortsatt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.