Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på tvers - fra Finse til Haukeliseter i juni/juli


Stianpohner

Anbefalte innlegg

Godt folk,

Vi er en gjeng på 3 stykk som 28. juni i år legger ut på fottur over Hardangervidda. Vi starter på Finse kl 1200 og skal være på Haukeliseter 3.juli på formiddagen dersom alt går etter planen. Planen er å bruke mest mulig telt/ sovepose dersom været ikke er helt umulig. Men også kanskje besøke perler som Besså.

Utgangspunktet for turen er Finse - Krækkja (evt. Kjeldebu) - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

Noen som har noen tips, råd og vink til en vellykket tur som beskrevet? Er det andre ruter som er mer spennende eller mer fornuftige for nevnte tur mellom Finse og Haukeliseter?

Tanken er å være mest mulig selvforsynte og fiske endel på veien. Er fiskevann stort sett isfrie i slutten av juni? Noen erfaringer her?

Håper å høre fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Østvidda pleier å være snøfri på den tida du skal dra men har sett(når jeg har gått opp på en av småtoppene) at det er betraktelig mer snø innover mot vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østvidda pleier å være snøfri på den tida du skal dra men har sett(når jeg har gått opp på en av småtoppene) at det er betraktelig mer snø innover mot vest.

Dette er delvis eit synsbedrag :) Med rådande vindretning frå vest, vil det alltid vera meir snø i austvendte helningar, og då vil det også sjå ut som det er meir snø når ein vestover enn når ein ser austover.

Det har vore lite snø i fjellet i år, og det er tidleg vår, så fyrst i juli bør det vera greit. Men snøen har så langt vore unormalt laus, så det kan bli seigt dersom ein må gå i mykje snø.

Sjølv har eg planlagt å ta siste skituren til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er delvis eit synsbedrag Med rådande vindretning frå vest, vil det alltid vera meir snø i austvendte helningar, og då vil det også sjå ut som det er meir snø når ein vestover enn når ein ser austover.

Ser poenget men i denne sammmenhengen vil jeg nok påstå at det ikke var noe synsbedrag :) På østvidda var det snøfritt mens det på vestvidda fremdeles hadde mye hvitt. Fikk dette også bekreftet da jeg var en liten tur lengre vest på vidda uken etter en av turene på østvidda. (Dette var ikke i år, bare for å presisere)

Ellers er vel noe av det greieste en kan gjøre å ringe f.eks. Haukeliseter og Finse for å høre om hvordan det ser ut så har man en ide. Skulle det være skralt er det jo enkelt å hoppe av toget på et annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Ellers er vel noe av det greieste en kan gjøre å ringe f.eks. Haukeligrend og Finse for å høre om hvordan det ser ut så har man en ide. Skulle det være skralt er det jo enkelt å hoppe av toget på et annet sted...

Webkamera kan også gi en indikasjon (spørs jo på plassering):

http://www.bt.no/kamera/article147.ece

http://www.h-avis.no/webkamera/haukeli-2-7.1444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flotte tilbakemeldinger... Vi satser på å ta toget fra Oslo søndag kveld, for så å ha hele mandagen til fots. Det er trolig nødvendig da første etappe trolig ligger på ca 9 timer i normalt godt tempo.

Turen blir da:

Finse (mandag morgen) - Kjeldebu - Trondsbu - Sandhaug/ Besså - Litlos - Hellevasbu - Haukeliseter.

Vi satser på brukbart vær, men er ikke veldig kresne. Snøen tror jeg ikke blir veldig krevende, men er bekymret for kryss av elver og hvorvidt alle passasjer/ broer er ute. Me jeg mener at alt bør være ute til denne tiden.

Er det noen som har noen erfaringer med fiske på denne tiden? Det er noe som sier meg at fisken er våryr etter mat etter en lang vinter. I hvertfall på de vannene som er isfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget men i denne sammmenhengen vil jeg nok påstå at det ikke var noe synsbedrag :wink: På østvidda var det snøfritt mens det på vestvidda fremdeles hadde mye hvitt. Fikk dette også bekreftet da jeg var en liten tur lengre vest på vidda uken etter en av turene på østvidda. (Dette var ikke i år, bare for å presisere)

Eg skreiv "delvis synsbedrag" :)

Reint generelt er det meir snø jo lenger vest ein kjem, og det gjeld i år også. Men det nevnte synsbedraget forsterkar inntrykket kraftig. Så når det er heilt greit å gå vestpå, ser det fortsatt ut til å vera mykje snø dersom ein ser landskapet på avstand austfrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei.

5% snø, isfritt ganske langt vestover til Sandhaug. Skal du vest for Sandhaug er det best å kontakte de direkte.

God Tur!"

Fikk ovenstående mail fra vertskapet på Mogen Turisthytte. Gledelig melding ettersom senorge.no anslår mellom 50-100 cm snø på store deler av østvidda fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi møtes kanskje på halvveien, jeg tror jeg starter fra Haukelisæter enten 27. eller 28. i retning Dyranut.

ser dere et rødt Unna telt må dere gjerne komme bort for å hilse. Men jeg går nok vest forbi Hadlaskar og ikke Besso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei.

5% snø, isfritt ganske langt vestover til Sandhaug. Skal du vest for Sandhaug er det best å kontakte de direkte.

God Tur!"

Fikk ovenstående mail fra vertskapet på Mogen Turisthytte. Gledelig melding ettersom senorge.no anslår mellom 50-100 cm snø på store deler av østvidda fremdeles.

Senorge.no har jeg gitt opp for lengst. Den er så misvisende, og tror alltid det er mer snø enn i virkeligheten. Var en tur i Setesdal Austhei i dag på 1500 moh. Der gikk det helt greit å gå, enkelte snøfonner måtte passeres, men konsistensen var av fast og fin sommersnø. På Hardangervidda så det (som du sier) ut som det var ca. 5 % snø på østvidda. Lenger vest rundt Haukeliseter var det noe mer (som vanlig), men som sagt er konsistensen helt grei. Er det en veldig varm dag kan gamasjer være smart om du skal opp på toppene.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i området Halne-Sandhaug-Dyranut i helga, og det er i praksis snøfritt. De snøfonnene som er igjen er små nok til å gå rundt eller harde nok til å gå over.

God tur.

Vi planlegger en tur Dyranut- Rauhelleren- Tuva eller Immingsfjell neste uke.

Du mener dette skal gå bra i forhold til snømengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå samme turen (Finse - Haukeli) med start 5. Juli, altså noen dager senere. Eneste strekket jeg er litt usikker på er det først - ned til Kjeldebu. Har tenkt å gå over Helvetesgilet, og jeg antar at det kan ligge igjen endel snø her. Ellers er fluestanga med (som alltid), men det blir nok en ekstra spole med synkesnøre. Litt i tidligste laget for tørrfluer antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.