Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt, nye telt til Pappa og sønn.


OES

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her og lurer på om jeg kan få tips/hjelp ang. valg av nytt telt. (klassiker- ser jeg)

Jeg har i dag en enkel HS- lavvo, et Black Diamond Skylight samt et gammelt fjellsport Rondetind som har gitt meg mange fine netter i 13 år.

Kjøpte Skylight`en for 2 år siden. Fint og morsomt telt, relativt stabilt i vind, lett, men jeg er 2 meter lang og teltet blir for lite til meg, samt at det blir kaldt og mye kondens, da det er en 1- duker.

Altså et bomkjøp synets jeg.

Det jeg nå trenger er et lett telt, som tåler mer en min gamle Fjellsport- Rondetind.

Jeg og min sønn (9 år) ligger mye (mye i min verden, 30-40 døgn i året) i telt, men vi har hvert litt reservert for snaufjellet og vinterføre til nå.

Jeg skal bruker teltet på vinterstid (2-3 dagers turer på høyfjellet i Norge uten barn) og på sommeren, ukesturer på høyfjellet først og fremst i Norge.

Fokuserer på sikkerhet, da jeg har med meg min sønn på alle; vår – sommer - høst- turer og forsiktige vinterturer.

Altså som alle andre skal jeg ha et super sterkt, super lett og super romslig telt. Prisen er ikke så nøye.

Skal kunne ha gode muligheter til og koke i teltet, samt lagerplass til sekker og sko. I tillegg er jeg 2 meter lang og med en solid pose blir jeg 2.20 lang.

Har ikke trukket noen konklusjon, men jeg tror ikke jeg kommer i mål med et telt? Antar jeg havner opp med et vår - sommer - høst- telt og et vintertelt.

Jeg har sett en del på Hilleberg (prøvet en Keron) og hørt mye bra omtale, så jeg har lyst til og prøve det.

Vår – sommer – vintertelt:

Jeg vurderer sterkt et Kaitum 2 GT. Dette er et lett og romslig telt. Det jeg er meget usikker på med Kaitum 2 GT, er om det vil tåle en storm på fjellet?

Er det noen som har noe erfaring med dette teltet?

I tillegg er jeg veldig fornøyd med stormmatter, men tror jeg vil klare meg uten det i.h.h.t. vår, sommer og tidlig høstbruk. Har aldri forsøkt uten?

Vintertelt:

Hilleberg Saivo

Dette teltet har jeg ikke sett annet en på nettet, men jeg hører mye pent om det.

Hvis jeg får sydd på gode stormmatter på dette teltet, tror jeg det passer fint i pulken vinterstid?

Ikke så store lager og kokemuligheter men noe er det.

Hvis noen har tilbakemeldinger ang dette, hadde jeg og min sønn hvert takknemmelig! :D

Først og fremst ønsker jeg tilbakemelding ang. Kaitum 2 GT- teltet.

Jeg ser heller ikke bort fra at jeg tenker helt feil, ang teltvalgene/ forslagene mine.

Hilsen

Pappan og sønnen, søringer bosatt i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kjapp tilbakemelding kan du i allefall få fra meg. Jeg har Kaitum 3 (ikke gt). Min erfaring er at det fint tåler storm på fjellet, i allefall så lenge du setter teltet opp mot vinden (tunelltelts svakeste side er vind direkte fra siden). Jeg bruker det også med hell som vintertelt, selv om jeg har til gode å være ute for full storm med det vinterstid. Jeg har fått sydd på stormmatter i ene kortsiden, men dette er strengt tatt ikke nødvendig på Hillebergtelt. (De dekker helt ned til bakken).

For øvrig. Bruk gjerne søkefunksjonen her på formuet, det er skrevet mange og lange inlegg om både kaitum og strommatter her inne.

Lykke til med teltjakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke trenger å tvile på Kaitums egenskaper i storm. Sportsnett skriver: "Bruksområde:

Hilleberg selv mener at Kaitum passer bedre på kortere og mindre eksponerte turer, men vår erfaring er at kvaliteten og konstruksjonen gjør teltet helt egnet for tøffe turer, selv om alt er litt lettere." Jeg har selv et Nallo 2 som jeg har brukt mye om vinteren i drittvær. Jeg har satt opp teltet i liten storm, og føler meg helt konfortabel i teltet i slikt vær. Enste som reduserer det som vintertelt er luftingen.

Jeg har også et Saivo (du har sikkert lest hva jeg har skrevet om det). Jeg er rimelig sikker på at det er det mest vindstabile og solide teltene som finnes. Spørsmålet er om dere trenger et så spesialisert telt. Keron er også som du nevner et godt alternativ.

Saivo tar ganske mye lengre tid å sette opp enn Keron (Keron kan settes opp meget raskt hvis en har stengene liggende i stangkanalene). Skal en sette opp teltet alene i sterk vind holder jeg en knapp på Saivo. Tiden man bruker på å sette opp Saivo anser jeg som den største ulempen ved teltet.

Kaitum (9mm stenger og kerlon1200-duk) kan ødelegges ved uhell noe enklere enn Saivo/Kaitum (10mm stenger og kerlon1800-duk). Forskjellen skal ikke overdrives. Jeg har klart å bøye en stang på Saivo, men ingen stenger er ødelagt på Nallo som jeg har hatt i ti år. Tror nok den største forskjellen er levetid. Det er UV-lys som tar duken. Mitt Nallo røk i pluggfestet i kuling på Hardangervidda. Rimelig sikker på at det var svekkelsen i duken pga UV som var grunnen. Etter 10 år med hardt bruk (30-40 døgn/året) klager jeg ikke. Bruker Nallo fremdeles ganske mye.

Jeg tror Kaitum kan være riktig telt for dere. Kan forøvrig skryte av Jannu (som Martin M) har, hvis en ønsker en lettere utgave av Saivo for to personer. Eneste ulempen jeg har sett på Kaitum er at det er noe lav i åpningen. For en som er lang kan det være grunn nok til å gå for Kaitum3, eller Keron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@runegutt123:

Seriøst, skal du ha denne karen til å sette opp disse teltene du linker til alene, sliten etter å ha fraktet alt pikkpakket, kanskje med snø&vind, med en litt sliten og trøtt 9-10åring?

Alle årene jeg har hatt med mine 2 barn på lengre vinterturer, så bruker vi tunneltelt der innerteltet sitter fast i ytterteltet. Disse teltene er raske og trygge å sette opp, og jeg fikk barna raskt inn for eventuelt klesskift, mat, kos osv.

Siste tur, 5 dager, på isfiske i Finland med en 11åring, med 4t skitur i beina sent på kvelden, da gjaldt det å få opp teltet raskt, og dette bør man klare alene, ikke forvent hjelp fra slitne unger, samt at når man selv er sliten, så blir "lunta" litt kortere. Går noe galt, at de ikke gjør akkurat det man selv tenker, mister det punktet på teltet de skulle holde på, så skal ikke barna ha skyldfølelse.

Gå for et tunneltelt som vintertelt, og kjøp et 3-manns. Om det blir Hilleberg eller helsport (Fjellheimen X-Trem 3 Camp), dere kommer til å få mye glede av valget, i mange år fremover.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg dessverre meget godt igjen som en sliten far med kort lunte, som en følge av stress, mangel på kontroll og engstelse for at barn(a) ikke har det bra.

Sikkerhet med barn, går kanskje også på å få teltet hurtig opp. Jeg har forhåpentlig vis et par mnd på meg til å avgjøre vinterteltet.

Hvis det ikke skjer noe dramatisk de nærmeste dagene, bestiller jeg vel et Hilleberg Kaitum GT2 til sommerbruk. (Kanskje GT3, men vekten baller så fort på seg, når jeg har med barn)

Takk for god hjelp.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte kaitum 3 GT som telt for 2 voksne + et barn.

Men, endte opp med Keron 4 (ikke GT) istede som ble ca samme vekt, men som nok tåler litt mer juling, og uten tvil duger fint på vintertur også. Vurderte det sånn at det er bedre å ha mer av arealet i innerteltet slik at man kan ha mer utstyr inne i myggfri og tilgjengelig sone enn å ha et digert fortelt...

Mer enn nok plass i ytterteltene i keron 4 til å ha sekker, våte klær, fottøy etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en interessant test på tyske Outdoors hjemmeside:http://www.outdoor-magazin.com/test/zelte/videos-zum-test-12-trekkingzelte-vor-der-windmaschine.418066.3.htm#1. Kaitum kommer godt ut av det i testen i vindmaskinen 110km/t=31m/s dvs sterk storm, både med vind fra side og bedre forfra. Flere kuppeltelt knelte før Kaitum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.