Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel fluestang


Hdahl

Anbefalte innlegg

Det har blitt ryddet litt på loftet, og da dukket det opp en gammel fluestang med snelle. Av ren nysgjerrighet, ønsker jeg å finne ut om dette er en god stang eller ikke :) Hadde også vært fint å finne ut om den passer til mitt bruk(ørretfiske for det meste på hobbynivå), og om det er fullt brukbart etter å ha ligget på loftet en stund. Jeg fisker en del med fluestang, men har ikke så mye kunnskap om utstyr.

Det enkleste vil vel være å reise til en forhandler av fiskeutstyr i området, men tenkte det kanskje kunne være en litt morsom oppgave for dere forumbrukere å løse :)

Info:

Stang:

Vangen

AFTM.NO. 7.

Nr. 603

Lengde: 8 3/4'

Snelle:

Intrepid (Intrepio?)

Rimfly King size (made in England)

444 DT7F DOUBLE

Jeg aner ikke hvor gammel den er, men den er etter min ste-fars far.

Bilder kommer om ønskelig..

post-6278-133474699186_thumb.png

post-6278-133474699193_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stanga ble produsert fra begynnelsen av 70 tallet. Vangen starta vel med stenger i grafittmaterialer på midten av 70 tallet så uten at jeg noengang har brukt en 603 så vil jeg tro det er en god, solid og TUNG :D stang. stanga fungerer sikkert den, men jeg hadde gått for noe lettere, klasse 7 var kanskje vanlig på 70 - 80 tallet for generellt fiske, men nå er det vel maks klasse 4-5 som gjelder for vanlig elvefiske etter ørret. Jeg hadde brukt noen kroner og gått for f.eks dette http://www.fiskeogfriluft.net/streamstix/347-streamstix-fluesett-1.html Dette er en overraskende god og lett pakke som er skikkelig morro og få fisk på. Og det oser faktisk kvalitet av både stanga og snella, i forhold til hvis du kjøper ei fluefiskepakke til 7-8 hundre i den lokale sportsbutikken.

Far min brukte ei vangen stang fra 1976 helt frem til i fjor, og han klagde alldri på den, og som han sier etter å ha kjøpt ei zpey stang til 5k " får ikke mer fisk med denna her, men armen har det iallefall bedre "

snella du har aner jeg ingenting om, men bytt for all del snøre hvis du skal bruke den. er begrensa holdbarhet på ett fluesnøre, koster ikke så mange hundrelappene for ett snøre

Det du helt klart oppnår ved å bruke det utstyret der er at du kommer i prat med absolutt alle langs elva som lurer på hva du fikser med :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, morro! Det stemmer nok ganske bra det du sier. Har funnet ut at stanga er fra 70-tallet, mest sannsynlig ble den kjøpt i 1977. Jeg har fluestang fra før, men det er morsomt å finne slikt gammelt utstyr. Om ikke noe annet er det jo en fin reservestang :)

Får vel koste på den nytt snøre, så skal du ikke se bort i fra at den ser elva igjen :)

Takk for at du hjalp meg med å finne ut hva slags stang det er! Kanskje det er noen andre her inne som har info om snella?

PS: Den er nok sannsynligvis ikke brukt i det hele tatt, da den forrige eieren aldri kom igang med fluefisking :) Slitt er den ihvertfall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vangen 603 ja...mange gode minner med den!! Fikk min etter mange dagers ventetid....etter bestillingen fra Vangen. Mener det var i 1973-74. Denne stanga som er i glassfiber ble kalt "Verdensmesterstanga". Den ble brukt i Castingmiljøet...som forøvrig jeg også ble en del av. Har stanga fortsatt og den er like fin! Var ei super stang på den tida..og med et Cortland 444 AFTM nr. 7...så var du proff altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd EKSTREMT mye på stangteknologi siden dengang. Billigste stang i dag er langt bedre enn det klenodiet du har fått tak i. Pass heller på den og ha den som en kuriositet. Jeg er misunnelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.