Gå til innhold
  • Bli medlem

første gang montering av Ally kano......


Anbefalte innlegg

Hei..

vi har akkurat anskaffet oss en ally kano..

har ikke montert den ennå..noen som har tips om hvordan montere kanoen første gang uten spes. problemer?

tenkte å prøve den i morgen..

gleder oss... :x

men kan bli moro å montere..hihi

gikk monteringen greit for dere første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk god tid, heller for mye enn for lite. Greit at man får satt ting rettest mulig første gang.

Ha gjerne litt mer silikonspray tilgjengelig enn den svampen som følger med.

Og JAAAAA.....Dere kommer til å lure på om dere har fått duken til en kortere modell og rørene til en lengre når dere driver på. Men slik virker det først gang. Er dere fremdeles i tvil så dobbeltsjekke alle delenummer mot brosjyre :)

Trøste dere med at den første montering er verst. Går en del lettere etterhvert.

Har dere mulighet så la den gjerne ligge oppslått noen dager første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle koslige og hjelpsome svar...

vi har nå fått satt sammen kanoen og første prøve turen var vellyket..

monteringen gikk greitt..

litt problemer med å få lagt flytematta rett..ellers gikk alt helt fint..

tok ikke tiden på hvor lang tid vi brukte men brukte litt over en time..

blir moro å se om det går like greit neste gang... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nesten 4 timer første gangen, inklusive matpause. Halvveis var jeg så gjennomvåt av svette at minstemann på 3,5 år spurte om jeg hadde dusja med klærne på. Og den videoen var jo bare et hån, hehe. Den optimistiske og positive og "dette er ingen sak"-musikken.. Men jeg fikk den opp til slutt. Tok den ned igjen i dag fordi jeg ikke fikk den opp på taket av bilen. Skulle sette den sammen etter transport, og dette gikk på en måte lettere, men jeg kløna det til så fælt. Måtte ta av og på de tversgående 3 ganger for så når jeg var ferdig at noe ble feil. Den lengste langsgående oppdaget jeg at ene enden hadde skåret seg ut av duken i ene enden, så den var jo ikke på plass akkurat. Så måtte frem med lappesakene. Neste gang var det den mellomstelange som plutseilg ikke var på plass. Begynte nesten å grine på dette tidspunktet og jeg drev og vurderte hva jeg kunne ta for den ved et evt salg, for da var jeg ganske usikker og tenkte at det er jo best å selge den før den blir mer ødelagt. Heldigvis hadde ungene sovnet i bilen så de sov mens jeg drev på med alt dette. Fikk den på taket av bilen da vi skulle hjem, tok litt sjansen, ingen naboer som så på, og det gikk bra, men kommer jo til å herpe bilen en vakker dag.

men vi hadde en fin tur da ihvertfall, når vi først kom oss på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trultemor: så tøff du er, da! Sette i gang med dette alene med ungene på tur. Det imponerer meg :)

Vi har ikke prøvd vår Ally enda, her har jo vinteren enda ikke sluppet taket (føles slik i alle fall...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jaggu glad for at eg kjøpte meg ein Denali Llama Packraft i staden for ein Ally!.

3-3,2 KG inkl. alt til.utstyr. https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?ProductID=68&do=detail

2-3min å få den opp på. Tilsvarande tid på å pakke den ned i ein pose.

Skal eg evt. kjøpe meg ein kano/kajakk for fleire personar seinare så blir det ein ferdig montert!.

Fordelene i forhold til en Ally kano;

* 20 kg lettere!

* Får plass i ryggsekken (på størrelse med et tomannstelt)

* Alpacka raften er faktisk mer solid enn en Ally Kano i elver da den ikke presser duken mot steiner etc (duken har kun luft og ikke aluminiums-stenger bak seg). I tillegg til at duken i utgangspunktet er sterkere får man dermed en ekstrem slitestyrke. Vi har enda ikke klart å få hull på en Raft!

* Du kan montere den på 3 minutter (AllyKanoen tar 40 minutter å montere)

* Du kan padle MYE grunnere elver med en Alpacka Raft

* Mye høyere komfort faktor. (sitt i båten en hel dag uten å merke belastning)

* Padle og fisk der du vil og ikke ditt det andre mannskapet i båten vil dra.

* Med spraydeck holder du deg helt tørr i elver og i regnvær

* Spraydecket gir deg unike muligheter til å lagre utstyr, fisk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jaggu glad for at eg kjøpte meg ein Denali Llama Packraft i staden for ein Ally!.

3-3,2 KG inkl. alt til.utstyr. https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?ProductID=68&do=detail

2-3min å få den opp på. Tilsvarande tid på å pakke den ned i ein pose.

Skal eg evt. kjøpe meg ein kano/kajakk for fleire personar seinare så blir det ein ferdig montert!.

Fordelene i forhold til en Ally kano;

* 20 kg lettere!

* Får plass i ryggsekken (på størrelse med et tomannstelt)

* Alpacka raften er faktisk mer solid enn en Ally Kano i elver da den ikke presser duken mot steiner etc (duken har kun luft og ikke aluminiums-stenger bak seg). I tillegg til at duken i utgangspunktet er sterkere får man dermed en ekstrem slitestyrke. Vi har enda ikke klart å få hull på en Raft!

* Du kan montere den på 3 minutter (AllyKanoen tar 40 minutter å montere)

* Du kan padle MYE grunnere elver med en Alpacka Raft

* Mye høyere komfort faktor. (sitt i båten en hel dag uten å merke belastning)

* Padle og fisk der du vil og ikke ditt det andre mannskapet i båten vil dra.

* Med spraydeck holder du deg helt tørr i elver og i regnvær

* Spraydecket gir deg unike muligheter til å lagre utstyr, fisk etc.

En Alpacka raft er ingen kano - kan jo ikke sammenlignes overhode.

Tar jeg et luftfyyllt traktordekk og en kanoåre - har jeg noe som er mer sammenlignbart med en Aøpacka-raft enn det Ally er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Alpacka raft er ingen kano - kan jo ikke sammenlignes overhode.

Tar jeg et luftfyyllt traktordekk og en kanoåre - har jeg noe som er mer sammenlignbart med en Aøpacka-raft enn det Ally er :P

Poenget mitt er at når ein skal velge eit framkomstmiddel - hybrid "båt" (som blir mykje brukt til ein person åleine!) til forskjellige aktivitetar er det ingenting som slår ein Alpacka raft!.

Dersom målet omtrent kun er å frakte framkomstmiddelet med bil til sjøen/vatnet osv for å kunne padle i lag med vener og familie hadde eg heller valgt ein ferdig montert variant!.

Når ein er åleine med 10-20kg i sekken, så treng ein ikkje ein Ally på 20Kg i tillegg å bære på.

Synes det er alfor mange som kjøper Ally båter "utan mål og meining" utan å kartlegge kva behov-ønskjer ein har!.

Eg vil sjå om du klarar å bære eit lutfylt(bakre) traktordekk med deg på tur ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnTheNorse har du prøvd Ally?

Har prøvd Ally ja, og den har sine styrker spesielt dersom fokuset er at vatnet(a) er lett tilgjengeleg (lite gåavstand mellom vanna og du har tung last (mykje ustyr).

Den fungerer til dels ok åleine dersom ikkje ovanforliggande faktorar slår ut "feil veg", men båten er best i to-span med lite bæringar og tungt utstyr. Då er den perfekt.

Dersom du vil bruke ein båt til aktivitetar som denne karen her derimot er det ingenting som kan måle seg med ein packraft :wink:http://picasaweb.google.com/sven.schellin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnTheNorse: Hvor mye vil du si er lastekapasiteten til en Alpacka raft? En 80-liters sekk? To sekker?

Takk for bildene du lenket til, har alltid lurt på hvordan de som skryter av kombinasjonen Alpacka raft pluss sykkel gjør dette i praksis.

Mitt inntrykk er at Alpacka raft er mer enn stor nok til å få med seg det man trenger hvis man pakker for en gåtur med lett utstyr og ikke for en kanotur. D.v.s. jernpanne, biff, øl, 7 kg lavvo etc etc må bli hjemme. Greit å få info direkte fra noen som har prøvd dette i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnTheNorse: Hvor mye vil du si er lastekapasiteten til en Alpacka raft? En 80-liters sekk? To sekker?

Takk for bildene du lenket til, har alltid lurt på hvordan de som skryter av kombinasjonen Alpacka raft pluss sykkel gjør dette i praksis.

Mitt inntrykk er at Alpacka raft er mer enn stor nok til å få med seg det man trenger hvis man pakker for en gåtur med lett utstyr og ikke for en kanotur. D.v.s. jernpanne, biff, øl, 7 kg lavvo etc etc må bli hjemme. Greit å få info direkte fra noen som har prøvd dette i praksis.

Her er ein grundig test gjort av fluefiske.net

http://fluefiske.net/saker/utstyr/725-alpacka-for-fluefiskeekspedisjoner

http://www.fluefiske.net/saker/utstyr/575-alpacka-kanoens-utfordrer

Her kan du m.a lese litt meir om FAQs rundt Alpacka Raft, m.a kor mykje vekt den kan tåle

http://www.alpackaraft.com/index.cfm?section=faqs&page=Frequently-Asked-Questions&viewpost=2&ContentId=2690#9

På youtube og forumet til Alpacka raft er det lagt ut mykje bra videosnutter og informasjon

f.eks her; http://packrafting.org/forums/viewtopic.php?f=2&t=74

Korleis dei klarar å få til det med sykkelen veit eg ikkje(har eg ikkje prøvd endå), men dersom det ikkje er eit problem med at sykkelen stikk litt ut på sida, er det heller ikkje nødvendig å demontere sykkelen.

iflg. bildene(forrige innlegg) så ser det ut som at eg ikkje treng å kjøpe akebrett til ungane til vinteren :wink: .

Generelt kan ein vel seie at desse farkostane er fantastiske som ekspedisjons framkomstmiddel.

Uansett når det gjeld ustyr så er det behov-nytte-glede-kost som er avgjerande for kva ein vel, men eg har inntrykk av at mange kjøper utstyr utan å ha analysert behovet-ønskje tilstrekkeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Ally ja, og den har sine styrker spesielt dersom fokuset er at vatnet(a) er lett tilgjengeleg (lite gåavstand mellom vanna og du har tung last (mykje ustyr).

Den fungerer til dels ok åleine dersom ikkje ovanforliggande faktorar slår ut "feil veg", men båten er best i to-span med lite bæringar og tungt utstyr. Då er den perfekt.

Dersom du vil bruke ein båt til aktivitetar som denne karen her derimot er det ingenting som kan måle seg med ein packraft :wink:http://picasaweb.google.com/sven.schellin

Jeg har bare hatt Packraften i en måned, så min erfaring med den er begrenset. Ally 17 har jeg hatt i over 10 år. Allyen er en kano som er bedre enn de fleste andre kanoer å padle, og mye bedre i elv. Lastekapasiteten er uovertruffen i forhold til Llama. Fram for alt er den retningsstabil. Det gjør at du kan padle effektivt over større avstander. Jeg vet ikke om jeg er enig med deg at "båten er best i to-spann med lite bæringer og tungt utstyr", det kommer ann på hva du mener med lite bæringer. Jeg bærer alltid Allyen alene (makkern tar mer utstyr). Det er ingen problemer å bevege seg over større avstander med Allyen, om den er pakket ned på sekkene. Jeg tar sjeldent med meg mer utstyr enn man får med i en bæring, men det er mye mer enn en kan ha i en sekk på Alpacaen.

At nybegynnere bruker litt tid på å montere Allyen er sant. Jeg bruker maks 20 minutter. At du hevder at konforten er større på Alpacaen er jeg heller ikke enig i. Spesielt bredden gjør Alpacaen mer ubehagelig å padle. Jeg sitter ok i begge farkoster. Spaydeck får du til Allyen også. En kamerat har det. Jeg ser mindre behov for det enn på Alpacaen der det er nødvendig.

Poenget mitt er ikke at Ally er bedre enn Alpaca. Begge farkoster er gode og mindre gode for hver sitt bruk. Ditt første innlegg JohnTheNorse gjorde ikke personer som ønsker å velge mellom farkostene mye klokere...

post-3635-133474700938_thumb.jpg

post-3635-13347470095_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er ikke at Ally er bedre enn Alpaca.

Begge farkoster er gode og mindre gode for hver sitt bruk. Ditt første innlegg JohnTheNorse gjorde ikke personer som ønsker å velge mellom farkostene mye klokere...

Det er nettopp det som er poenget mitt. Eg har definert mitt behov-ønskje over lengre tid og konstantert at Alpacka raft vil passe meg best. Her på vestlandet er kombinasjonen fjell, vidde, vatn og elvar mykje meir utprega enn andre plassar. Derfor er det å kunne ta med seg ein lett båt for å kunne drive fleire aktivitetar enn å padle langt på stille vatn viktigare for meg.

Det er viktigaste er dog at så mange som mogeleg kjem seg ut i naturen og kosar seg, uansett kva utstyr - framkomstmiddel ein har :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er enig i at Ally Kano og Alpackaraft har hver sine bruksområder, selv om de også overlapper. Alpackaraften har både sine styrker og svakheter i forhold til en Allykano. Som eksempel kan man være flere personer i en Ally kano, mens en Alpackaraft er en "enmannsfarkost". Ally-kanoen har sin styrke når man skal padle lange strekk på stille vann (oppnår 1-2 km/t høyere snittfart enn Alpackaen). Det kan vel også påstås at det er mer sosialt å sitte i en kano sammen, enn å padle i hver sin båt (selv om man kan padle veldig nære hverandre i en Alpackaraft :) )

Pga Allykanoens vekt på 20 kg+ blir man automatisk begrenset i forhold til bæring. Alpackaraften (3 kg inkl årer og alt utstyr) er perfekt til turer i vann og vassdrag som krever hyppig bæring, samt på turer der man gjerne vil ha en båt i sekken "just in case", da vekten gjør at man nesten ikke merker at den er med. I tillegg har man relativ god frihet i forhold til fiske/valg av fiskeplasser, da man er sin egen herre i båten og slipper å "krysse snører". Man slipper også å se seg rundt når man skal slenge på fluestanga. Når det gjelder ferdsel i små elver, har Alpackaraften en noe grunnere profil i vannet enn Allykanoen. Dette medfører at man kan flyte nedover små elver uten problemer. Støter man på stein, vil man rotere rundt steinen og løsne fra den på den andre siden mens man med en Allykano har større sjanse for å kantre. Alpackaraften tåler opp til klasse IV stryk, mens man sjelden anbefaler mer enn klasse III for en Ally-kano. Monteringen av en Alpackaraft går raskt. Ca 3 minutter, mot 40 minutter for en Ally kano. Noen vil også hevde at sittecomforten er bedre i en Alpackaraft, samt at man ved å velge spraydeck får en veldig behagelig reise i både elver og regnvær.

Dette for å nevne noen av forskjellene.

Forøvrig vil jeg oppfordre JohnTheNorse til å henvise/linke til nettstedet han har kopiert teksten fra :roll:

nemlig www.packrafting.com , som er den Norske forhandleren av Alpackarafts.

Alle som leser fjellforum får 5% rabatt på Alpackarafts og tilleggsutstyr hos oss. Bare henvis til fjellforum ved din henvendelse.

mvh

www.packrafting.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tips til alle som skal montere en Ally for første gang: Se til at blodsukkeret er på et akseptabelt nivå før dere setter igang! Kona og jeg fikk en i bryllupsgave, og skulle montere den allerede dagen derpå. Vi var så ivrige etter å komme igang, at vi droppet frokosten og ga oss i kast med å montere på tom mage. IKKE Å ANBEFALE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se til at blodsukkeret er på et akseptabelt nivå før dere setter igang!

Støttes!! :)

Jeg og en annen forumbruker her skulle teste ut den nye kanoen min, fordelte den på to sekker og labba innover. Var sånn passe slitne når vi kom frem, men startet like godt montering uten noe mat... etter å ha surra rundt en liten stund var jeg overbevist om at det manglet en stang..

Lettere deprimert og forvirra over hvor stanga kunne ha gjort av seg satte vi oss og åpna whiskyflaska. Tilfeldigvis begynte jeg å se på bruksanvisningen der jeg satt og innså at stanga det bare var en av såklart var midt stanga... doh :D

Så lærdommen er vel å legge inn små whisky pauser underveis :)

Ellers synes jeg Allyen var veldig grei å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.