Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukkelægret


ketiljoha

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på å gå Bukkelægret i Jotunheimen i år. Men lurer på hvor bratt det er der? Og hvor smalt er det på det smaleste? Har litt høydeskrekk. Har hørt så mye om den turen. Noen syns den er veldig skummel og andre kjempe lett. Tenkte og gå den opp da ettersom jeg har litt høydeskrekk.

Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikkje spesielt smalt nokon stader der men litt bratt.

Når eg gjekk der for nokre år sidan var det lagt ut kjettinger

på dei brattaste punkta. Det er sikkert greit for mindre høgdesterke

men ikkje nødvendigt.

Enkelte meiner Bukkelægeret er verre enn Besseggen andre motsatt.

Uansett er det ein fin tur som kan anbefalast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukkelægeret er en bratt fjellside og det er ingen smale partier i den forstand. Turistveien kroker seg oppover der det er mest framkommelig. I følge DNT er det den eneste mulige traseen. Jeg har dessverre bare noen gamle og dårlige bilder fra Bukkelægeret. Bildet over er vel tatt omtrent fra toppen. Nede til venstre kan det skimtes noe rødt. Det er mennesker på vei oppover. Viss høydeskrekken er plagsom er det sannsynligvis en god ide å gå oppover. Klikk her for å se bildet (Av en eller annen grunn virker ikke bildetaggene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ratte steder er det!

Det er noen bratte partier, men det skulle gå greit for de fleste.

Her er noen bilder

Ok. Så ikke så smalt ut det da. Ser ut som en fin tur med fin utsikt :D Greit med den kjettingen nederst der da ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville gått den fra Gjendebu til Memurubu, fordi det mest krevende partiet er nær Gjendebu, og der er det enklest å gå opp heller enn ned. Den første timen er brattest, og du må regne med å ha hendene "nedi" et par ganger, men de har til og med hengt opp kjetting på de verste stedene. Og det er så vidt jeg husker ingen steder hvor du føler du kan falle ned. Dette er ikke en krevende tur, jeg føler meg hundre prosent trygg på at du vil syns denne turen er en fin, selv om du har litt høydeskrekk. Lange deler av turen går på flata oppe på fjellet, så de bratte partiene er helt på starten og helt på slutten av turen. Anbefaler å gå Bukkelægeret en dag det er medlt fint vær, det er flott utsikt, og opp- og nedstigningen er enklest når det er tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.