Gå til innhold
  • Bli medlem

God sekk for hytte-til-hytte og dagstopptur-sekk


Zharack

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på straks 26 år som endelig har fått øynene opp for hva den norske fjellheimen har å by på. Det gjør at jeg planlegger jeg å få til tre turer i sommer. Før disse turene må jeg gå til innkjøp av litt utstyr, og av den grunn lurer jeg på om det er noen som har noen gode sekker å anbefale for meg? Jeg er 176 høy og veier i underkant av 80 kg.

Den første sekken jeg har sett meg ut er Bergans Helium 55L for hytte-til-hytte turer. Hvordan er erfaringen med denne? Det viktige for meg er at sekken sitter godt på ryggen, ergo godt bæresystem, og det er heller ingen ulempe om sekken er lett. På toppen av det hele har Bergen Turlag har denne sekken på supertilbud til 1000,- for tida.

Den andre sekken er Arcteryx Bora 50. En litt større utgift, men den virker å være mer solid. Når de er sagt, så veier den jo også vesentlig mer?

Formålet med disse sekkene vil være hytte-til-hytte turer over 3-5 dager, f.eks. Aurlandsdalen, eller på kryss og tvers av Hardangervidda.

Til slutt lurer jeg også på om folket har noen god dagstursekker å anbefale? Den første turen jeg skal ut på er dagstoppturer til Galdhøpiggen og Glittertind, så det er eventuelt en dagstursekk jeg vil gå først til innkjøp av. Nok engang er kriteriet at den skal sitte godt på ryggen (godt bæresystem), men desto viktigere at sekken er lett til dette formålet.

Folket skjønner sikkert at jeg ikke er den mest bevandrede fjellvandreren, men jeg håper dere er overbærende med meg likevel, og kan komme med gode anbefalinger. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det bruket du beskriver, er Helium sikkert grei nok. Forskjellen på sekkene kommer nok ikke fram før du bærer over 15 kg.

Bora er nok en utrolig mye bedre sekk, men hvis du ikke skal bære så fryktelig tungt, så holder Helium i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilrå Lowe Alpines Attack MX. Eg, som er 176 cm, har brukt denne sekken på 50 liter + til alt frå reiser til overnattingsturar med telt. Etter mitt syn er dette ein gjennomført sekk med eit stort bruksområde - prisen ligg på ein totusenlapp.

Veldig fin sekk til dagsturar på ski når ein skal ha med seg dunjakke og litt større ting.

Av negative ting så kunne eg tenkt meg litt fleire kompresjonsreimar i sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på Helium i en butikk her om dagen. Greit at sekken er lett men synes nok at bæresystem og rygg så litt vel spinkelt ut.

Så en Norrøna Falketind 55L der som så litt mer solid ut. Til vekt på 7-18 kilo. Dog veier den jo mer enn Helium.

Ellers har jo Sportnett en annen modell de skryter en del av til slikt bruk.

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=GG02&var_1=GG02-1&categorynu=L10&categorytxt=Superlett&produkt=Granite Gear Vapor Trail 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mann på straks 26 år som endelig har fått øynene opp for hva den norske fjellheimen har å by på. Det gjør at jeg planlegger jeg å få til tre turer i sommer. Før disse turene må jeg gå til innkjøp av litt utstyr, og av den grunn lurer jeg på om det er noen som har noen gode sekker å anbefale for meg? Jeg er 176 høy og veier i underkant av 80 kg.

Den første sekken jeg har sett meg ut er Bergans Helium 55L for hytte-til-hytte turer. Hvordan er erfaringen med denne? Det viktige for meg er at sekken sitter godt på ryggen, ergo godt bæresystem, og det er heller ingen ulempe om sekken er lett. På toppen av det hele har Bergen Turlag har denne sekken på supertilbud til 1000,- for tida.

Den andre sekken er Arcteryx Bora 50. En litt større utgift, men den virker å være mer solid. Når de er sagt, så veier den jo også vesentlig mer?

Formålet med disse sekkene vil være hytte-til-hytte turer over 3-5 dager, f.eks. Aurlandsdalen, eller på kryss og tvers av Hardangervidda.

Til slutt lurer jeg også på om folket har noen god dagstursekker å anbefale? Den første turen jeg skal ut på er dagstoppturer til Galdhøpiggen og Glittertind, så det er eventuelt en dagstursekk jeg vil gå først til innkjøp av. Nok engang er kriteriet at den skal sitte godt på ryggen (godt bæresystem), men desto viktigere at sekken er lett til dette formålet.

Folket skjønner sikkert at jeg ikke er den mest bevandrede fjellvandreren, men jeg håper dere er overbærende med meg likevel, og kan komme med gode anbefalinger. På forhånd takk!

Jeg har hatt noen sekker opp gjennom årene, og bruker i dag et par Norrøna sekker (65 liter og en Para Ranger) samt en gammel Lill-sport sekk på 80 liter. I fjor kjøpte jeg også en Bergans Helium

Jeg kjøpte Heliumen fordi "bestyrerinnen" ble lei av at jeg lånte hennes Helium.

Jeg bruker Heliumen når det skal gås fort/langt, eller "lett". Den tåler fint 10 kilo, og jeg mener det blir litt hipp som happ å velge Norrøna sekken eller Heliumen når vekten er under 10 kilo. Norrøna sekken har nok et bedre bæresystem (syncron), men det er også komfortabelt med mindre vekt. Med lavu og full pakke er det Para Rangeren som gjelder - vinterovernatting på ski går det fortsatt med 80 literen, som er en god del lettere.

Jeg får stort sett med meg det jeg trenger for en natt på selvbetjent hytte i Heliumen. Jeg tror 45 liter blir for lite.

Helium kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en bora 50 og er meget fornøyd med den. Den koster jo vesentlig mer, men det får du igjen for i slitestyrke og bærekomfort.

15++ kg er ikke noe problem for bora 50. Er selv 174cm høy og str. reg sitter som støpt på min rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Samboer har brukt en Helium i flere år og har vært fornøyd med den.

Men avstiving, eller rettere sagt mangel på sådan, i rygg samt spinkelt bæresystem forøvrig fordrer at bærevekt ikke overstiger 10-12 kg.

Tekstil virker tynt, men har vært slitesterkt nok.

Hoftebeltet er noe kort og "bløtt".

Med andre ord,sekken er en lettvektssekk til lettere bører.

Se tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20622

Hun har nå gått til innkjøp av en Arc'teryx Briza 75 l. Briza er dameutgaven av Bora.

Briza/Bora har mange tilhengere.

Dette grunnet solid utførelse i alle deler (tekstil, avstiving, polstring i bæresystem o.s.v.) samt muligheten for tyngre bører.

Veldig bra hoftebelte samt bæresystem forøvrig med god komfort. Langt mer vannbestandig enn Heliumen.

Eneste svakhet jeg hittil har hørt om/opplevd, står i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20683

Dersom du får mersmak av dine turer framover vil jeg anbefale Bora'en da du får en sekk egnet for større utfordinger.

Dagstursekk:

Vil her anbefale Orspey Talon 33.

I Talon får du en lett sekk med mulighet for å putte inn drikkesystem (camelback).

Sekken er godt utstyrt med lett tilgjengelige lommer i diverse størrelser, både med klipslukking samt helt lukkbare med glidelås.

Gode innstrammingsmuligheter for sekkeromsstørrelse og lett tilgjengelige lommer med glidelåslukking i et godt hoftebelte.

Meget god lufting i bæresystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste 2 årene hatt følge av en Black Diamond Revelation. Dette er vell egentlig en skisekk, men jeg har blitt så glad i komforten på denne sekken at jeg bruker den til alt der den ikke blir for liten.

Har du muligheten så sjekk den ut om det er noe slik du er på jakt etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig mange gode tips og tilbakemeldinger, folkens! :)

Det ble mange forskjellige anbefalinger, og det gjør meg egentlig bare ytterligere forvirret, men noe annet hadde jeg ikke forventet. Jeg regner med at det finnes mange gode sekker der ute som dekker mitt behov.

Nå har jeg avtalt med en noe mer turvant kamerat at han skal være med på en utstyrsrunde i morgen, så da får vi se hva jeg havner ned på. Det blir en tur innom blant annet Bergen Turlag i Marken, der de har supertilbud på Heliumen, samt MX sport og UTE, der de tilsynelatende fører både Arcteryx og Osprey, så får vi se hva som føles best på min rygg.

Det kan hende at jeg ombestemmer meg og går for en noe større sekk, så jeg har lyst til å forsøke meg på telturer etter hvert også... Vanskelig dette.

Fortsett med de gode forslagene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Black Diamond Predator 55l i to år nå og det er helt klart den beste sekken jeg har hatt på ryggen, den er litt tung, men du kan lett fylle den med 25kilo uten at den blir noe dårligere! Jeg har to ganger på tur hatt full sekk og pga av diverse uhell vært nødt til å stroppe på en annens sekk oppå min. Det har ikke vært noe problem.

Det eneste negative med sekken er at topplokket henger og slenger hvis sekken ikke er full. Derfor tar jeg av topplokket og legger det i sekken hvis sekken ikke er full.

Det viktigste er at du finner en sekk som passer deg. Alle har forskjellige rygger og bare fordi alle anbefaler en sekk, betyr det ikke at den passer deg.

Turlaget selger denne sekken her:

http://bergen-turlag.no/article.php?ar_id=22788&fo_id=198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fruen har to gode sekker hver:

ReconPack hvis man skal bære gråstein, ha med en traktor på fjellet og andre sykt tunge bører.

Helium til alt anna.

Heliumen fungerer udmerket frem til 12Kg

Over 12Kg så er den som lavet av tyggegummi. Under 12 oppfører den seg eksemplarisk.

OBS prøv sekken. Helium passer ikke for personer med lang rygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang en stor takk til alle som har kommet med tilbakemeldinger og anbefalinger, det setter jeg stor pris på! :)

I dag har jeg fått testet en del sekker ved å besøke fem butikker, og jeg sliter litt med hvilken størrelse jeg skal velge. Jeg tror det kommer til å bli mest hytte-til-hytte turer på meg i sommer, men jeg har veldig lyst til å begi meg ut på teltturer etter hvert. Derfor bør sekken være stor nok til dette.

Heliumen virker å være akkurat for liten, mens Bora 65 kanskje akkurat er stor nok. Kjøper jeg derimot en på 75-80(-95) L, så har jeg kanskje en sekk for de fleste formål, men samtidig vil den trolig stort sett alltid være litt for stor.

Jeg ble ganske så begeistrert for Bora-serien. Det var uten tvil den sekken jeg følte var mest gjennomtenkt på alle måter. I tillegg satt den godt på ryggen min (regular). Bora 65 var satt ned til 2199,- (fra 3199,-) hos MX Sport, mens Bora 80 var til full pris de fleste steder. Jeg fant ingen Bora 50, da denne virker å ha blitt erstattet av Axios, som tilsynelatende er Arcteryx' svar til "lettsekkmarkedet". Denne var da naturligvis litt lettere enn Bora'n, men virker også hakket mindre slitesterk. I tillegg synes jeg det var flere gode løsninger på Bora-sekken.

Det eneste jeg ikke likte med Bora 65 var fargen.

(Fargen-ordet over er en link til sekken)

Heliumen virket veldig spinkel og lite slitesterk, men "skinnet kan bedra". Jeg synes uansett den var veldig tynn over skuldrene i kombinasjon med et tynt magebeltet, og jeg synes ikke den satt godt nok på ryggen heller

Jeg testet også Bergans Trollhetta 80 og 95L, men også denne virket mindre slitesterk enn nevnte Bora. Virker som en "lett sekk" i "storsekk"-klassen? Den satt dog ganske godt på ryggen, men jeg regner med at det er mer fair å sammenligne Bora'n med Bergans Alpinist og Viking? Disse blir dog litt vel store igjen (110L+).

Lowe Alpine Cerro Torre 75+20L hos Bergen Turlag var også en grei sekk, men da likte Bora og Trollhetta bedre. Det var et par andre jeg også forsøkte, men de ble ganske raskt utelukket.

Det skal sies at jeg ikke fikk forsøkt noen av sekkene med nevneferdig vekt utover en kamerat som hang på ryggen for å simulere litt vekt. :)

PS! Fikk kjøpt med en Marmot Super Mica Jacket i dag til 599,- hos XXL i dag. Fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Black Diamond Predator 55l i to år nå og det er helt klart den beste sekken jeg har hatt på ryggen, den er litt tung, men du kan lett fylle den med 25kilo uten at den blir noe dårligere! Jeg har to ganger på tur hatt full sekk og pga av diverse uhell vært nødt til å stroppe på en annens sekk oppå min. Det har ikke vært noe problem.

Det eneste negative med sekken er at topplokket henger og slenger hvis sekken ikke er full. Derfor tar jeg av topplokket og legger det i sekken hvis sekken ikke er full.

Turlaget selger denne sekken her:

http://bergen-turlag.no/article.php?ar_id=22788&fo_id=198

Den overså jeg tydeligvis da jeg var innom, men jeg tror faktisk den hang der. Mulig den bare virket mindre ved første øyekast. Skal notere det bak øret, og teste den ut neste gang jeg skal innom. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagstursekk:

Vil her anbefale Orspey Talon 33.

I Talon får du en lett sekk med mulighet for å putte inn drikkesystem (camelback).

Sekken er godt utstyrt med lett tilgjengelige lommer i diverse størrelser, både med klipslukking samt helt lukkbare med glidelås.

Gode innstrammingsmuligheter for sekkeromsstørrelse og lett tilgjengelige lommer med glidelåslukking i et godt hoftebelte.

Meget god lufting i bæresystem.

Jeg fikk sett på denne i dag også, og må si at den falt i smak. Den gir inntrykk av å være litt spinkel og lite slitesterk (minner om heliumen), men samtidig vil jo formålet være dags- og toppturer, og da er det begrenset hvor mye skrot jeg trenger å dra med meg. Den satt godt på ryggen også, smatt rett og slett inntill som klistret, så jeg skal vurdere den fremover. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor kjøpte jeg også en Bergans Helium. Jeg kjøpte Heliumen fordi "bestyrerinnen" ble lei av at jeg lånte hennes Helium.

Jeg bruker Heliumen når det skal gås fort/langt, eller "lett". Den tåler fint 10 kilo, og jeg mener det blir litt hipp som happ å velge Norrøna sekken eller Heliumen når vekten er under 10 kilo. Norrøna sekken har nok et bedre bæresystem (syncron), men det er også komfortabelt med mindre vekt. Med lavu og full pakke er det Para Rangeren som gjelder - vinterovernatting på ski går det fortsatt med 80 literen, som er en god del lettere.

Jeg får stort sett med meg det jeg trenger for en natt på selvbetjent hytte i Heliumen. Jeg tror 45 liter blir for lite.

Helium kan anbefales.

Hei.

Samboer har brukt en Helium i flere år og har vært fornøyd med den.

Men avstiving, eller rettere sagt mangel på sådan, i rygg samt spinkelt bæresystem forøvrig fordrer at bærevekt ikke overstiger 10-12 kg.

Tekstil virker tynt, men har vært slitesterkt nok.

Hoftebeltet er noe kort og "bløtt".

Med andre ord,sekken er en lettvektssekk til lettere bører.

Se tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20622

Jeg og fruen har to gode sekker hver:

ReconPack hvis man skal bære gråstein, ha med en traktor på fjellet og andre sykt tunge bører.

Helium til alt anna.

Heliumen fungerer udmerket frem til 12Kg

Over 12Kg så er den som lavet av tyggegummi. Under 12 oppfører den seg eksemplarisk.

OBS prøv sekken. Helium passer ikke for personer med lang rygg

Godt å høre at dere som faktisk har sekken er fornøyde. Det er jo et kjøp som gir mye for penga (bare 1000,- hos Bergen turlag) dersom det dekker mine behov, så jeg får gi den en sjanse til.

Jeg er fæl på impulskjøp, så jeg tvinger meg selv til å bruke litt tid denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bedre å ha en sekk du ofte har god plass igjen i når du er på tur enn en sekk som alltid er litt for liten!!

resultatet av å ha en med ekstra plass er at man putter oppi litt ekstra ting som man egentlig ikke trenger.

Litt for liten så tar du ut det ting du ikke trenger.

Best er selvsagt at den er akkurat passe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.