Gå til innhold
  • Bli medlem

sekker


Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Det beste er om du kan ta deg tid til en lang runde i diverse butikker som selger turutstyr og prøve sekker på ryggen med litt vekt. Ryggene er forskjellige, og bare du kan svare på hva som er best for din rygg. Da får du samtidig pøst på med masse info om de ulike sekkene. Ikke kjøp noe, bare prøv sekkene - og diskuter med betjeningen.

Underveis lærer du deg og hvordan du skal justere sekkene så de passer nettopp DIN rygg. Viktig, viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom pris ikke er av stor betydning, og volum skal være mellom 50 og 100 liter et sted, så ville jeg satset på Arcteryx Naos. Både 55, 70 og 85liter finnes med ulike rygglengder. Lette, behagelige og vanntette sekker. Dessuten har jeg inntrykk av at de er temmelig solide.

Merk at jeg kun har prøvd sekkene i butikk, ikke ute i felten. Har derimot til gode å lese en dårlig brukeranmeldelse av disse sekkene.

http://www.oslosportslager.no/sok.aspx?q=naos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en TNF Primero 60, den synes såvidt på profilbildet.

Dette er en kvalitetssekk som faller i samme klasse som arcteryx bora ol. Konstruksjonen er vanntett både i overført og bokstavelig betydning, og bærekomforten får en A. Stoffet i topplokket blir litt stivt i 20 og kaldere, men det går helt greit. Styrken ligger i bærersystemet: Det gir fenomenal lufting samtidig som sekken sitter som bonden i dagros på ryggen - det er ikke mange sekkene som klarer dette.

Den er vanvittig dyr til å være så liten (3700), men jeg kjøpte den for 1400 på antonsport.no i sommer. Bra tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fem tusen får du to gode sekker. Selv har jeg en forholdsvis stor Bergeans Trollhetta 95L, den har ikke vært for liten på noen tur ennå. Du kan finne den godt under to tusen kroner, og det er en helt grei sekk for bører opp til 15-18 kilo. Den store åpningen hed hele fronten har også gjort den til en favoritt på turer som ikke er i skogen, fordi det er lett å pakke klær uten at det blir krøllete.

I tillegg kan du jo kjøpe deg en mindre, lett sekk for dagsturer med litt utstyr eller når du går sammen med andre. Det finnes mange tråder her som diskuterer sekker til dette bruket. Et tips til sekk som mange er fornøyd med er Bergeans Helium. Husk at sekken i seg selv ofte er det tyngste du har på ryggen, det er ikke alltid nødvendig å bære tungt. Selv har jeg en lettere ryggsekk på handlelista etter at jeg har kjøpt nye lærstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe sekk så ta med deg 10 - 15 kilo sukker eller lignende og lemp i sekken før du prøver den. Å prøve en tom sekk er som å kjøpe sko på internett. Alle sekker kjennes like ut. Det viktigste er at sekken har rett høyde. Hvis du er lang i ryggen så betyr det ikke så mye, men hvis du har litt kort rygg så kommer hoftebeltet for lavt og vill hemme blodsirkulasjonen over hoftene. Du vil da sansynligvis oppleve at du dovner vekk i en eller begge hoftene og nedover i låret. Mens du går så glir hoftebeltet ned og du må drive og løfte det opp, justere og stramme hele tiden.

Fyll god vekt i sekken og ta den på i butikken. La selgeren hjelpe deg med tilpassing og innstilling. Hvis de ikke kan dette så går du bare til en annen butikk. Hvis ikke betjeningen kan stille inn en sekk så har de ikke fagkunskap nok til å hjelpe deg med å finne den rette sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe sekk så ta med deg 10 - 15 kilo sukker eller lignende og lemp i sekken før du prøver den.

Om ikke butikken har vekt å legge i sekken så vet du at du heller bør handle et annet sted, ihvertfall om du ikke har full kontroll selv på hva du skal se etter. Enten har de sandsekker, eller så har de manualer, klatreutstyr eller lignende som man kan lempe oppi.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.