Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround-fjellsko


Kairam

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe nye fjellsko. Har tidligere hatt Crispi Besseggen, men jeg syns de er veldig vonde. De kjentes gode i butikken, men nå får jeg både gnagsår på hælene, pluss at de er så ekstremt stive i tuppen. Sparker jeg borti en stein, så kjennes det ut som om noen slår en hammer på storetåa mi! Det er kjempevondt. Høres kanskje ut som om de er for små, men butikkekspeditøren mente de absolutt ikke måtte være for store for å kunne gå behagelig i nedoverbakke. De kjennes heller ikke for små, det er bare det at de er så harde i tåtuppen. Det blir jo som å kollidere i en helt stiv bil der karosseriet ikke komprimeres av støtet. Det er jo livsfarlig! (hvis dere skjønte sammenlikningen...)

Jeg kommer til å bruke fjellskoene både i marka og på fjellturer. Neste sommer har jeg i tillegg planer om å gå fra Oslo til Trondheim, og trenger derfor en sko som tåler lange turer med oppakning. Det er viktig at de tåler steinete terreng. Jeg er turleder i DNT og går dermed mye på tur, så trenger noen sko som er holdbare.

Har hørt så mye forskjellig om Goretex og holdbarhet (det skal de ha Besseggen-skoa mine, de har iallfall vært vanntette, selv om alt annet har vært vondt!). Jeg kan godt betale mye for et par veldig gode sko, bare de er holdbare og vanntette i mange år.

Jeg har en fot som veldig lett får gnagsår på hælene (har en kul som stikker litt ut). Derfor syns jeg det er kjempevanskelig å finne gode sko. Og jeg vil ikke ha hammer-på-storetå-følelsen som jeg fikk av Besseggen-skoa! (Det var så uutholdelig etter en 8-timerstur at jeg til slutt måtte gå barbeint.)

Hvilke butikker i Drammen/Osloområdet har godt utvalg i fjellsko? Vil gjerne prøve og sammenlikne flere modeller i samme butikk. Og jeg trenger flinke ekspeditører, som vet hva de snakker om.

Ble langt innlegg dette! Håper noen av dere kan hjelpe meg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har 2-3000kr å avse, så er følgende sko å anbefale: Crispi skarven, scarpa ladakh og lowa tibet. Dette er vel kanskje herre-modeller, men skal finnes egne damemodeller - usikker på navn.

Sjekk http://www.klikk.no/helse/friluft/article565067.ece Test av fjellsko.

Hvis man er mye aktiv, skal gå lange turer er man avhengig av en god sko. Da får man heller investere noen ekstra kroner. Som du selv er inne på, passform passform og atter passform. Prøv nevnte modeller, og gå for den som passer deg best - så fremt noen gjør det.

Har selv alfa bever fra før og storfornøyd, samt nylig anskaffet crispi mylla for lettere turer. Knall god sko, men tåler dog nok ikke så veldig tung oppakning ift støtte og vridningsstabilitet.

Goretex eller ikke. Kan vel debateres til graven, men føler selv behov for skinnsko i utgangspunktet. Goretex vil før eller senere punkteres , og da kan man smøre læret med voks for å holde ute vannet. Vil dog kanskje puste dårligere enn en ren skinsko uten g-tex i utgangspunktet

xxl selger forøvrig crispi skarven for 1799 nå.

Har kun erfaring med nettbutikk fra oslo, men sportsnett, oslo sportslager, xxl skal vel ha god peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Alfa Falk . Har ett par selv og er veldig fornøyd sålangt. lette, behagelige, rimelig stødige og vanntette.

Har brukt mine i alle mulige terreng og de fungerer bra synes jeg. Har ikke hatt de lengre enn 4-5 måneder, så jeg kan desverre ikke utale meg om holdbarhet, men jeg så en norge på langs blog der de ble brukt, så det kan vel ikke være så gæli.?

Søk i forumet her på "falk" så vil du finne litt erfaringer om denne. virker som nærmest alle mener den er god på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor tøft bruk det er snakk om. Alfa falk holder vannet ute lenge. Men et par dager på myr så begynner det å bli "klamt", og da ikke primært innenifra. Ta en titt på Alfa Bever pro, har de på friluftsmagasinet i Lier i hvertfall. Ellers så har XXL på gulskogen ymse støvler. Intersport på CC tror jeg også har litt utvalg. Til lett bruk ville jeg gått for Goretx støvler, men til helårs så er lær med membran tingen.

Lykke til! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.