Gå til innhold
  • Bli medlem

Camping telt


Vidar

Anbefalte innlegg

Hei, vi er en familie med ett barn og planlegger campingferie på campingplasser og steder man når med bil i lavlandet. Ønsker ett mye romsligere telt enn vårt 2 manns fjelltelt: Må være mulig å sitte på campingstol i forteltet og god soveplass til 3 i innerteltet uten å være ett 20 kilos luksustelt. Har sett telt i aktuell størrelse koster 800-8000 kr - hverken billigste eller dyreste er aktuelt...

Har noen noe å anbefale? evt erfaringer med telt man bør styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva med Helsport Nordmarka 3 camp? Tror dette teltet er et telt Helsport lager bare for xxl. Koster kr 1799:

http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/nordmarka-3-camp-telt-1013719

ikke engang sittehøyde i innertelt... trangt for familie

Coop Obs sport hadde et stort fint familietelt til 799 som hadde vært fint på campingtur også. To soverom på sidene og fortelt i midten med ståhøyde... flott campingtelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familie på 2voksne og 3 barn) kjøpte et Outwell campingtelt for tre år siden. Veldig romslige og rimelige samt funksjonelle campingtelt. Ikke noe du bærer langt (tunge!), men veldig enkle å sette opp. Ypperlig som familie-camping-telt!

Jakt & Friluft i Arendal fører endel modeller, sjekk: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=24200

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for tips. Vi slo til på Sportsnett sitt lørdagssalg på telt, betalte ca 3400 for Eureka Tunnel Star Compact, som er et 4 manns telt på 4,6*2,5 meter, 2 meter høyt. Luftmadrasser ble handlet på biltema, så da er vi klare for campinglivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjøpte et mountain hardware casa 4. Teltet veier 4 kg og har ståhøyde 160 cm. Teltet er typisk amerikansk dvs stenger i kryss og selvstående. Selvstående konstruksjon gjør teltet lett å flytte om underlaget skulle være ujevnt. Kjøpte teltet på sportnett til 1700 nok på juletilbud.

http://www.trailspace.com/gear/mountain-hardwear/casa-4/

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje som å banne i kjerka, men jeg vil likevel anbefale og sjekke ut noen billigbutikker som f.eks. Jysk. Jeg kjøpte et telt hos Jysk i Danmark for noen år siden på grunn av at jeg trengte et sted å sove for meg og familien, en ettermiddag da det ikke var mulig å få hotellplass. Teltet var billig men har fungert kjempebra. Ikke et telt for å dra på fjellet med, men til bilferie var det helt perfekt.

http://www.jysk.no/165/388/418/ag/catalog/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp ett skikkelig stort telt på Jysk til 1500,- Modellen het Everest, som er et 5 stangs tunneltelt med to meter høyde, to store soverom, hvor ca halvparten er fortelt. Veier ca 16 kg. Har testet det i hagen, og er kjempefornøyd. Tar 6+ personer uten problemer. For sikkerhets skyld går jeg over sømmene med silikonbasert impregnering, så tåler det langt opphold på campingplass. Priser for å sette opp telt er jo som regel det samme uansett str. så hvorfor ikke velge et skikkelig romslig telt, og nyte komforten det gir? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så også de Coleman-teltene fra xxl. er det noen som har peiling på kvalitet på dem. self ikke noe for fjellet men på biltur ser de jo spennende ut. men mulig de er et h.. å slå opp?

Jeg har vært og tittet på dem, og de er av overraskenbde bra kvalitet ut fra det lille jeg kunne se, men inni hampen så tunge. Teltposen er på størrelse med en fullpakket 70l ryggsekk, og vekten er dertil. De virker ikke så vanskelige å slå opp iom at de har tunellkosntruksjon. Gjelder bare å få tredd i stangbuene også dra og feste med pluggene, men det er nok en fordel å være to-tre når man slår de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman-teltene fra xxl.

Virker litt dyre i forhold til hva du kan få for halve prisen andre steder. Til bil og campingplasser så trenger man sikkert ikke betale så mye for å få noe som holder mål.

Dessuten har jeg et par 6 manns telt med utbygg fra tidlig på1960 tallet. Hustelt, orange med blått eller grønt tak. Av datidens lette campingmodell som bare trenger tre bærere.

har vurdert å selge hvis det skulle finnes en entusiast, kanskje med bil fra samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har også et slikt campingtelt fra jysk, himalaya heter det og er et 4 stengers tunneltet med ståhøyde( iallefall for oss som er 160 og 175cm høye), to sovekabiner og rom i midten med plass til alle oss 5 på stoler..

Det var mannen som på død og liv skulle ha teltet.. Jeg var heller skeptisk til jysk-telt.

Vi ser jo at det ikke har verdens sterkest sømmer i sovekabinene, men det er enkelt å fikse om noe skulle ryke. Telet har stått oppe flere uker denne sommeren og vi hadde skikkelig skybrudd her en natt og vi gikk ut på morran for å se om det var vått i teltet, men det var ikke vått på duken og ikke inne i sovkabinene.

Men jeg vil nok anbefale en pressening på gulvet, stor nok til å legge opp på alle kanter.

Slike telt er campingtelt, ikke fjelltelt. Vårt veier hele 12kg :lol: Ikke noe jeg stapper i kanoen sammen med unger og hunder, men ok til basecamp om man camper der man parkerer bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Vi slo til på Sportsnett sitt lørdagssalg på telt, betalte ca 3400 for Eureka Tunnel Star Compact, som er et 4 manns telt på 4,6*2,5 meter, 2 meter høyt. Luftmadrasser ble handlet på biltema, så da er vi klare for campinglivet :lol:

Gratulerer med kjøp av telt, da har dere helt sikkert fått dere et flott og fint telt.

Jeg har ikke sett innlegget ditt om Highp peak teltene før nå, vi har ikke et telt fra dette firmaet selv, men søstra mi har dette teltet: http://www.sportogfiske.no/product/460028/Familietelt-High-Peak-Nebraska-5.html og er kjempefornøyd med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.