Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til en uke på fjellet for uerfarne?


Marianne*

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som har tips på hvillken rute noen uerfarne fjellglade folk kunne tatt på en 5-7 dagerstur?

Vi er tre jenter som alle er veldig glad i fjell og turer, men det er ingen av oss som har vært på langtur før. Vi har veldig lyst til å ta en tur nå i sommer.

Egentlig er planen å ha med telt, men etter å ha lest ett par innlegg lurer jeg på om det kanskje kan bli for tungt, at vi må ta hytte til hytte?

Turforslag tas imot med stor takk.

Samme hvor det er, vi tar buss eller tog til stedet og hjem igjen, siden det kanskje kan være vanskelig å få til en rundløype så vi havner tilbake til der bilen er. Vi vil heller ha en flott tur, og bruke kollektiv til å fra. En å bli avhenigig av å komme tilbake til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lett å komme med forslag ut i fra opplysningene du kommer med, men på ut.no er det mange flotte turer.

Planleggingskartet til DNT er også et godt hjelpemiddel.

Her er noen få tips som dere kan vurdere:

Skarvheimen: Finse - Geiterygghytte og videre ned Aurlandsdalen. Veldig populært og mange andre som velger samme ruta. Du vil ikke gå aleine, men en perle.

Hardangervidda vest. Liset, Viveli, Hadlaskar, (Torehytta) , Stavali, Kinsarvik. Utrolig flotte fosser ned fra Stavali.

Rondane. Starte på Dovrefjell og gå til Høvringen eller Mysuseter.

Jotunheimen: Gjendesheim - Gjende - Leirvassbu- ( Olavsbu, under resturering i sommer, populær hytte og lite sengeplass, men en mulighet) Skogadalsbøen - Vetti. Mulighet til å gå Besseggen og inn i hjerte av Jotunheimen og så gå ned Utladalen.

For en litt tøffere tur kan jeg anbefale firkanten i Breheimen. Sota seter - breføring til Nørstedalsseter så Arntzbu - Sprongedalshytta og tilbake til Sota. Kan evt gåes motsatt veg som er noe lettere.

Det er utallige andre muligheter og fjellområder, men dette er noen av de turene jeg har opplevd som flotte.

Lykke til med planleggingen. Hvis dere velger å gå fra hytte til hytte så jobb med å få ned vekta på sekken til ca 8 kg. Da vil turen bli så mye greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tips:)

Lite info? Jeg vet ikke hva mer dere trenger...?

Jeg er klar over at det er mange flotte turer man kan ta. Er det som er litt problemet, er så mye flott natur i norge at jeg ikke vet hvor vi skal starte en gang;)

Har vært å titta litt på ut.no, mange fine tips der, men det var ikke alle som var ukeslange. Og siden jeg ikke vet hvor jeg skal starte så var det liksom ikke bare å bygge ett par dager ekstra på en tur.

Men hvertfall, takk for fine tips. Skal se litt på kart og lete litt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit anna alterantiv enn alle dei gode forslaga over er å ta toget til Finse. Gå Krækkja-Kjeldebu-Rembesdalsseter-Hallingskeid-Geiteryggen-Finse. Evt. korte ned på antal dagar ved å gå Finse-Kjeldebu/Rembesdalsseter-Finse. Eller forlenge ved å gå Geiteryggen-Raggsteindalen-Finse. Elles har eg stor sans for forslaget om å ende opp i Kinsarvik, fantastiske naturovergangar frå den flate austvidda over det meir kuperte vestvidda og ned langs dei ville fossane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite info? Jeg vet ikke hva mer dere trenger...?

quote]

Det jeg tenker med info er hvor bor dere i forhold til hvor langt dere ønsker å dra?

Hvordan er treningsgrunnlaget? Å gå 6-7 timer flere dager på rad kan være en utfordring hvis dere ikke har litt mengdetrening. Det er lett å bli sårbeina. Godt fottøy og god sekk er en nødvendighet for at turen skal oppleves god.

Noen fjellområder har mer stein og stigning enn andre. Er det ønske om å gå på topper?

Ønsker dere en tur for dere selv eller å møte mange andre fjellfolk.

Helst selvbetjente/ubetjente hytter eller betjente hytter? Økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått Hardangervidda med telt og tatt utgangapunkt i riksveien over vidda, Siden dere er tre bør det være overkommelig å få med telt, kokeutstyr etc. Enten dere velger det rolige lendet på sentralvidda eller det litt mer varierte lendet nord for riksveien er det teltplasser "overalt".

Det er uproblematisk å planlegge en tur innom en turisthytte for å supplere provianten og eventuelt få en avveksling til teltlivet. Fordelen med telt er at dagsetapper kan tilpasses forholdene og det er unødvendig å stresse for å nå et bestemt mål. Unngå å planlegg lange etapper. Dersom formen og lysten er til stede er det uproblematisk å legge inn en ekstra sløyfe når turen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:)

Jeg er så lite vant med turer at jeg ikke vet hva man bør nevne en gang;)

Altså, vi er i midten av 20 årene. Vi trener fast stryke og kondisjon, et par av oss driver med fritids terrengsykling (bare for gøy ikke noe nivå)

Vi har alle gått masse dagsturer og ett par vært borte over en helg, men det er ingen av oss som har gått i flere dager på fjellet. Derfor er vi jo ikke vant med å bære tunge sekker.

Så det jeg tenker at siden det er en hel uke bør det kanskje ikke være for utfordende terreng.

Gode sko og bra utstyr har vi.

Men vi er studenter og hadde håpet på en litt billigere tur, ha med telt. men etter at jeg leste andre innlegg så lurer jeg på om det kan bli for tungt for oss... At vi må/bør ta inn på hytter.

Om vi møter andre folk langs veien er jo det bare hyggelig.

Bor i oslo området, og som jeg skrev er det egentlig samme hvor turen går for vi tar tog eller buss til dit vi skal starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:)

Jeg er så lite vant med turer at jeg ikke vet hva man bør nevne en gang;)

Altså, vi er i midten av 20 årene. Vi trener fast stryke og kondisjon, et par av oss driver med fritids terrengsykling (bare for gøy ikke noe nivå)

Vi har alle gått masse dagsturer og ett par vært borte over en helg, men det er ingen av oss som har gått i flere dager på fjellet. Derfor er vi jo ikke vant med å bære tunge sekker.

Så det jeg tenker at siden det er en hel uke bør det kanskje ikke være for utfordende terreng.

Gode sko og bra utstyr har vi.

Men vi er studenter og hadde håpet på en litt billigere tur, ha med telt. men etter at jeg leste andre innlegg så lurer jeg på om det kan bli for tungt for oss... At vi må/bør ta inn på hytter.

Om vi møter andre folk langs veien er jo det bare hyggelig.

Bor i oslo området, og som jeg skrev er det egentlig samme hvor turen går for vi tar tog eller buss til dit vi skal starte.

Sekken blir ikke så tung om dere er litt strikse med pakkingen. Det er ikke nødvendig å sage over skaftet på tannbørsten for å spare vekt, men en blir overrasket over hvor lite en trenger å ta med seg t.d. trenger alle i gruppa å ta med et kamera hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er studenter og hadde håpet på en litt billigere tur, ha med telt. men etter at jeg leste andre innlegg så lurer jeg på om det kan bli for tungt for oss... At vi må/bør ta inn på hytter.

Har dere et telt, sparer dere selvsagt mye penger på å gå med telt. Om dere vil, kan dere følge turen på ut.no, som ble postet i en post lenger oppe, og ligge i telt i nærheten av hyttene (husk bare å følge regler om telting rundt DNT-hyttene, tror det er de vanlige 150 meter fra hus). Da kan dere velge andre etappe-lengder enn oppsatt, men likevel være i nærheten av hytter dersom dere skulle finne det nødvendig eller behagelig.

Har dere ikke telt, kan dere lett kjøpe ett for prisen dere betaler i overnatting på den turen på ut.no. Er dere DNT-medlemmer, koster overnattingen 1150,-. Personlig synest jeg nok det er verdt det, men legger dere disse pengene i et telt, så får dere et godt telt til 3450,- og som kan brukes på neste tur. Slikt hjelper godt på et slunkent studentbudsjett.

Mat bør dere uansett ta med dere til fjells, prisene på (DNT-)hytter er ikke rimelige, men heller ikke urimelige imo. Mye penger å spare her for den som heller vil bære med noen ekstra kilo med mat. Jeg vurderer å ta den ut.no-turen selv, og kommer nok til å spise frokost på hyttene, ha med meg lunch og noen middager i sekker og prøve ut noen lokale retter på de hyttene som tilbyr dette. Når man først får tilbud om lokal mat er det en ekstra opplevelse for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vurdert å unngå og gå fra sted til sted hver eneste dag. Kan være greit å bli flere dager på samme sted og gå toppturer eller andre dagsturer f.eks. Da blir det mindre å bære på og man opplever mer.

Skal man ha med telt så må man nesten ha sovepose og liggeunderlag samt litt ekstra matlagingsutstyr. Det blir det kilo av. Kanskje greiere å bo litt på hytter for å spare vekt og heller betale litt ekstra. Koster jo ikke mer enn en hundrings eller to å bo på en ubetjent hytte en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å få en langtur ved å ligge stasjonært på samme sted. Finn en tur i et område der dere kan ha plan A og plan B (evt plan C også) om ting ikke går helt som dere hadde tenkt. Dermed er dere i gang på beste måte; learning by doing :) Det er jo greit også å bare pakke sekken for langtur og ta en dagstur for å teste hvordan det fungerer hvis vekt på sekk (og sekken i seg selv..) er et usikkerhetsmoment. Merk at tung sekk merkes mye bedre på turer med høydemeter enn lengdemeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er uerfarne, antar jeg at dere ikke behersker kartlesing så godt enda. Da er det lurt å bruke markerte ruter. Kjøp kart og kompass og forsøk hele tiden å følge med på kartet hvor dere er. Se på vannene, elver, høydekurver, topper osv. Hvis du da plutselig møter et dårlig markert punkt, har dere forhåpentligvis blitt såpass vant til kartlesing at dere klarer å finne ut på egenhånd hvor dere skal. Det er også kjekt å vite underveis omtrend hvor mye av distansen du har igjen.

Telting er fin og gir full frihet m.h.t. dagsetappene. Men det blir fort en forskjell mellom 7-8 kg og 15++ kg ryggsekk. Å spare vekt koster en del penger (lett telt, dunpose osv). Som student kan du bo rimelig på DNT-hytter hvis du bor på sovesal. Selvbetjente hytter er billigst med hensyn til mat. Prøv å ta med mest mulig selv (sjokolade, teposer osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.