Gå til innhold
  • Bli medlem

Skogsturer, bål og erfaringer


torcar

Anbefalte innlegg

Heisann

Første post på dette forumet og jeg håper på noen konstruktive innspill.

Vi er et par ansvarsfulle kamerater som liker å ta noen overnattingsturer i skog og mark... lite som er like deilig som å sitte utover natta og stirre i bålet og slappe av etter en god dags tur... Men... så er det dette med bålforbud osv...

Hva gjør dere i forhold til dette? Dropper alle rett og slett kosen med bål hele sommerperioden?

Vi har noen ganger laget et lite ansvarsfullt bål og ved noen annledninger har grunneier eller andre ruslet innom. Her varierer reaksjonene veldig. Noen har ingen forståelse og mener at bål = nesten garantert skogbrann, men andre synes det er helt ok...

Hva er deres erfaringer? Hva pleier dere å gjøre på sommeren?

Er det en god ide å gå over landegrensen til sverige i skogen og slå camp der? Såvidt jeg vet er det ikke de samme restriksjonene i Sverige?

Er det isåfall noe man må tenke på ved kryssing av landegrensene til fots i skogen?

God tur!

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger ikke lovverket. Tar følgende forhåndsregler:

- Lager ikke større bål enn behov

- Fyrer så langt som mulig der andre har lagd bål

- Er nøye med valg og oppbygging av ildsted

- Fyrer ikke når det er mange andre tilstede, f.eks. barnefamilier

- Fyrer ikke når det er ekstra tørt

- Etterslukker med mye vann (ofte 3-4 bæreposer)

Mange fine teltplasser er ødelagt av at folk har fyrt bål over alt. Har selv opplevd jordbrann, så jeg er nøye med hvor jeg fyrer. Eneste skogvokter jeg har møtt var en ekstremt hyggelig fyr. Blir jeg "tatt" får jeg akseptere en eventuell bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vel noenlunde slik praksis som Firmax.

Etterslukning er viktig så vann er greit å ha i umiddelbar nærhet.

En fin ting er å lage bålet "i bekken", på steiner. Etter man er ferdig sparker man bare til bålet slik at bekken slukker og skyller vekk alle rester.

Dette er trygt, pent og ville ikke tro en grunneier vil bli så sur hvis han ser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer bål når jeg mener det er forsvarlig, dvs ikke for tørt. For tørt forekommer jo stort sett sommerstid, men kan absolutt forekomme i den perioden hvor det er tillatt også. Bruk de bålplassene som er der. Er det ingen bålplass når jeg kommer, skal det heller ikke være bålplass når jeg drar. Dvs at spora etter bålet skal forsvinne på kort tid. Dette oppnås med å bruke steiner under og rundt bålet og fjerne disse når man forlater leirplassen. Er det et sted jeg trolig kommer til å bruke igjen lar jeg gjerne bålplassen være der.

Et lite tips når forholda er akkurat på forsvarlig side er å fyre med furu i stedet for gran. Mye mindre glør som fyker rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den passer slettes ikke på alle turer, men på mange turer har jeg stor tiltro til denne nyanskaffelsen:

http://www.gassgriller.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=11&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=28

Bålkasse i rustfritt stål som pakkes flatt. Det er rett og slett en håndfull stålplater bundet sammen med ståltråd. Har kun prøvefyrt denne en gang, men kan ikke skjønne annet enn at den eliminerer mange av ulempene ved bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer bål om sommeren men med varsomhet.

Bruker etablerte bålplasser hvis de finnes og ikke ligger rett under trær etc

Camper stort sett ved vann så det er nære vannkanten.

Unngår store bål, trenger jo ikke så mye varme som omm vinteren.

Lager det med litt kvist så jeg får svidd et par pølser el kokt en kjele kaffe.

Dropper bål hvis det det blåser mye og/eller vind har ugunstig vindretning i forhold til å ta med glør i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den passer slettes ikke på alle turer, men på mange turer har jeg stor tiltro til denne nyanskaffelsen:

http://www.gassgriller.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=11&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=28

Bålkasse i rustfritt stål som pakkes flatt. Det er rett og slett en håndfull stålplater bundet sammen med ståltråd. Har kun prøvefyrt denne en gang, men kan ikke skjønne annet enn at den eliminerer mange av ulempene ved bål.

Har du noe vekt og mål på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det med bålfyring, må man alltid ha respekt for. Jeg følger ikke loven, men kontrollerer heller selv om det er smart å fyre bål eller ikke

Det kommer ann på hvor det er, hvor tørt det er, om det blåser osv.

Uansett er det smart å ha vannn i nærheten, slukke bålet nøye, ikke gå fra bålet, ha et lite bål, slukk det når du ikke har brukt for det.

Lykke til med bålfyringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en skikkelig intelligent bålplass ved Burudvann forrige helg. Var noen luringer der som hadde fyrt bål rett på bakken mellom to store fururøtter.

Når vi kom hadde bålet gravd seg nedover og under røttene. Gravde ut det vi kunne og fylte på med vann, men tok likevel en telefon til brannvesenet så de kunne ta en vurdering selv.

Ser absolutt poenget med generelt bålforbud etter denne episoden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.