Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring og fjellturer på Korsica


Hallvano

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om en tur til Korsica i sommer og lurer i den forbindelse på muligheter for klatring og fjellturer på øya. Vi planlegger å fly billig til Sardinia( med Ryanair fra Gøteborg eller Torp) og kjøre over til Korsica. Jeg er i utgangspunktet ute etter tradisjonell klippeklatring, men kunne også tenke meg ut på noen lengre fjellturer. Er det noen som sitter med erfaringer fra den type aktiviteter på Korsica? Og er det noen som vet om sommertemperaturene er helt ulevelige for klatring? Mulig det er bedre oppi fjella?

Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye klatring på Korsika, dette er den nyeste føreren for sportsruter: http://www.planetfear.com/reviews/Sport_Climbing_in_Corsica_732.html

Det er i tillegg masse flertaulengders ruter på naturlige sikringer, men vær over at adkomst og retur og generell logistikk gjerne er en utfordring.

Og så er det masse klatring på Sardinia også, mye av det er lettere tilgjengelig enn det du vil oppleve på Korsika. Men begge steder er bra.

Norwegian flyr til Olbia, mens Ryanair flyr til Alghero. Begge byer ligger i nord på Korsika. Skal du opp til Korsika, få med deg en tur innom Cala Spinoza, på Capo Testa med fantastiske formasjoner. Mer info her: http://www.ukclimbing.com/logbook/crag.php?id=8419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del somre på Korsika, og om du liker å klatre i solvegger med effektive 40 varmegrader bør du absolutt reise til ned rundt juli/august.. Det blir jo en del bedre i fjellene, men regn med tempraturer på over 30 grader midt på dagen.. Problemet her nede er at omtrent samtidig som tempraturen blir levlig blir det også mørkt.. Så, om du tenker deg til Korsika og ikke planlegger å tilbringe ferien under vann(slik undertegnede gjør), ikke dra dit om sommeren... Du vil få utrolig mye mer ut av de om du reiser i April/Mai(litt seint å si nå), eller utsetter det til september..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt - det er så varmt dere nede om sommeren at hvis du skal klatre må du definitivt være i skyggen.

Har aldri klatret på Korsika, men jeg har vært på klatretur på Sardinia to ganger (påska 2006 og juni 2008), så spør meg om du vurderer å klatre der. Du vet hvor du finner meg, Hallvard...

Temperaturer, skyggeforhold og denslags er nok liknende på Korsika, bortsett fra at det er mulig å gå opp i høyden der. Tror fortsatt det vil være rimelig hett!

I Sardinia-klatreguiden står det skrevet hvilken retning veggen har, så det er fullt mulig å finne litt skygge, men jeg ville likevel valgt crag som lå svært nær vannet så det er mulig å få kjølt seg ned innimellom. I juni var det ulevelig varmt i innlandet, men ved stranda var det "levelig" i skyggen og fint å bade innimellom.

Problemet med å finne skygge er at sola står veldig høyt på himmelen. Derfor er det huler som egner seg best. Eventuelt Cala Spinosa i frisk vind :shock:

Husk å ta med 1 liter vann per time klatring. Seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i går fra korsika.. og det begynner å bli bra varmt der allerede. Hadde opp mot 32 g på det meste.

Sjekk denne siden for tips..

http://www.korsika.no/main/activity_klatring.asp

Ellers anbefaler jeg telt.. allerede nå var det veldig vanskelig å få overnatting på hotell og campingplasser. Det er haugevis med campingplasser som har det meste av fasiliteter.. (de aller fleste teltplasser ligger under store trær..men varmt blir det sikkert. :shock: ).

Eurocar var også det billigste utleiefirmaet jeg fant. Fri km i tillegg.

kjørte gjennom calanche, sør for porto.. klatrefingrene klødde enormt her.. :)

Ellers snakket jeg med noen engelskmenn som skulle opp å klatre i høyfjellet.. de skulle følge GR20 og finne seg en flerlengde rute der... Her er det nesten bare å velge å vrake om man klatrer naturlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klatret på Korsika, men har gått på en av toppene der på ca. 2000 moh. Vi var der i juli, og jeg vil absolutt si at temperaturen såpass høyt oppe var helt levelig. Som en norsk sommer. Vil si vi kledde oss som vi ville gjort i den norske fjellheimen om sommeren, altså t-skjorte og shorts, med en lett jakke tilgjengelig pga. vind. Syns mao. det var stor forskjell på temperaturen nede ved sjøen (selv om jeg selv der syns det gikk helt greit med varmen, til tross for at jeg ikke egentlig er så glad i voldsom varme, fordi det hele tiden var en behagelig bris).

Jeg husker dessverre ikke navnet på fjellet vi gikk på, men mener å huske at det er rundt 20 topper over 200 meter på Korsika, så mulighetene for fjellturer er gode. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.