Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør Visdalen og Leirdalen vernes ?


panda

Anbefalte innlegg

Disse to dalene er blant Jotunheimens flotteste. Likevel er det kjørevei i hver av dem inn til hver sin private serverings/overnattingshytte. Nasjonalparkgrensen er trukket opp og ned i dalbunnen slik at veiene og hyttene skal ligge utenfor nasjonalparken. Dette fremstår i praksis som en rett til å kjøre og drive hytte midt inne i det som egentlig er en nasjonalpark.

Burde man kanskje vernet dalene i sin helhet slik at Jotunheimen fremstår som et vesentlig mer samlet villmarksområde ?

Det er fullt mulig å drive serverings og overnattingsvirksomhet uten at turister skal ha kjøremulighet helt inn på tunet. Mange steder gjør man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA - disse dalene bør vernes og inngå i nasjonalparken.

Også randsonene til det som dag er nasjonalpark bør vernes feks sydover fra Bygdin til Beitostølen, vestover til Tyin og nordover til Sotasæter. Etter min mening bør vi redusere biltrafikk i området ved å stenge veien over Valdresflya (fra Båtskaret ved Beitostølen til Vargbakken ved Maurvangen) og veien over Sognefjellet (fra Turtagrø til Bøvertun/Røisheim) og veien inn til Nørstedalssæter. Disse veiene bør være fri for motorisert ferdsel og ikke lenger vedlikeholdes. Da ville vi få et sammenhengede fjellområde av noe størrelse med mulighet for friluftsliv også for kommende generasjoner. Men om dette er gode ideer er meningene ganske sikkert delte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA - disse dalene bør vernes og inngå i nasjonalparken.

Også randsonene til det som dag er nasjonalpark bør vernes feks sydover fra Bygdin til Beitostølen, vestover til Tyin og nordover til Sotasæter. Etter min mening bør vi redusere biltrafikk i området ved å stenge veien over Valdresflya (fra Båtskaret ved Beitostølen til Vargbakken ved Maurvangen) og veien over Sognefjellet (fra Turtagrø til Bøvertun/Røisheim) og veien inn til Nørstedalssæter. Disse veiene bør være fri for motorisert ferdsel og ikke lenger vedlikeholdes. Da ville vi få et sammenhengede fjellområde av noe størrelse med mulighet for friluftsliv også for kommende generasjoner. Men om dette er gode ideer er meningene ganske sikkert delte! :)

Ideelt sett vile det kanskje vært best med et sammenhengende Jotunheim/Breheim område uten inngrep. Men jeg tror det er urealistisk å forvente at gjennomfartsveier skal stenges av naturhensyn.

Leirdalen og Visdalen derimot kan man fint stenge uten at særlige næringshensyn rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke fullstendig uenig panda. Jotunheimen nasjonalpark ser desverre ut som en blekksprut!

Dog, vi hadde et ego her for ett års tid siden som ville stenge Snøheimveien, men slettes ikke wiesel til Edsbugarden vinterstid etc....

Hva med å stenge veier / innfartsårer til "marka" i bynære områder først?

Her er det virkelig MYE trafikk!!!

Etter mitt syn er det skittent å angripe kun Leirvassbu og Spiterstulen, slik du gjør nå!

Etter alle dine negative poster her inne vedr disse stedene blir det, etter mitt syn, patetisk fra din side.

Dog, langt i fra overraskende!

Ja, Jotunheimen har mange "egoistiske tarmer", men de er det mange av i kongeriket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke fullstendig uenig panda. Jotunheimen nasjonalpark ser desverre ut som en blekksprut!

Dog, vi hadde et ego her for ett års tid siden som ville stenge Snøheimveien, men slettes ikke wiesel til Edsbugarden vinterstid etc....

Hva med å stenge veier / innfartsårer til "marka" i bynære områder først?

Her er det virkelig MYE trafikk!!!

Etter mitt syn er det skittent å angripe kun Leirvassbu og Spiterstulen, slik du gjør nå!

Etter alle dine negative poster her inne vedr disse stedene blir det, etter mitt syn, patetisk fra din side.

Dog, langt i fra overraskende!

Ja, Jotunheimen har mange "egoistiske tarmer", men de er det mange av i kongeriket!

Ja dette var jo velformulert og gjennomtenkt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke fullstendig uenig panda. Jotunheimen nasjonalpark ser desverre ut som en blekksprut!

Dog, vi hadde et ego her for ett års tid siden som ville stenge Snøheimveien, men slettes ikke wiesel til Edsbugarden vinterstid etc....

Hva med å stenge veier / innfartsårer til "marka" i bynære områder først?

Her er det virkelig MYE trafikk!!!

Etter mitt syn er det skittent å angripe kun Leirvassbu og Spiterstulen, slik du gjør nå!

Etter alle dine negative poster her inne vedr disse stedene blir det, etter mitt syn, patetisk fra din side.

Dog, langt i fra overraskende!

Ja, Jotunheimen har mange "egoistiske tarmer", men de er det mange av i kongeriket!

Nei men, Håvard, har du vært oppe i oksygenfattige områder nå igjen? :P

Logikken i innlegget ditt er haltende og forvirrende.

Det ene jeg mener du ikke reflekterer over her, når det gjelder stegning av veier som gir adgang til markaoråder i bynære områder,

er at det for Oslos del faktisk er ganske så tett med boliger nært opp til markagrensen. Jrft. Lillomarka, Songsvann, store deler av vestmarka/Bærumsmarka o.s.v.

Maridalen og Sørkedalen har gårder og andre næringsinteresser som forutsetter veiforbindelser.

Hvordan tilfellet er med ditt område, Trondheim, vet jeg lite om.

Det er jo også tilfellet at markaområdene i forsvinnende liten grad er vernet, i motsetning til nasjonalparkene

Det andre er at dersom man skal følge tankerekken din til veis ende så vil jo ikke noe kunne gjøres. Sitat: Ja, Jotunheimen har mange "egoistiske tarmer", men de er det mange av i kongeriket! Sitat slutt.

Dette er jo en type tankegang som sier; han kjører alt for fort, da kan jo jeg også gjøre det. Eller; han har jo bygd en vei inn til sin hytte, hvorfor kan ikke jeg gjøre det da?

Et annet aspekt som forvirrer meg er at du later egentlig til å være prinsippielt enig i Pandas tanker, men fordi det er Panda som sier det kan du ikke være enig, utelukkende fordi han tidligere har skrevet noe du har vært uenig i.

Når det kommer til veier i nasjonalparker er jeg av prinsipp motstander av dette da det ødelegger den "fredningen" som jeg mener en nasjonalpark e.l. totalt sett bør ha. Slike områder bør i størst mulig utstrekning være uberørt av menneskelig inngripen.

Dette være seg om det er fra statlige/kommunale/private næringsinteresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener jeg at staten også må ta hensyn til de svakeste, slik at adkomsten til naturen blir tilpasset den enkeltes nivå. For vi vil vel ikke ha et elite-friluftsliv der kun de sprekeste får mulighet til å oppleve naturen, mens personer med nedsatt bevegelsesevne og kondisjon i praksis får et friluftsliv-forbud ? Jeg tror ikke vi vil ha et ekskluderende friluftsliv, for det blir isåfall imot DNT's etikk, og første forutsetning for å mobilisere massene til fjells er adkomst, og det vil i praksis si vei.

Et annent moment som dere hobby-fjellfolk fra byen ofte glemmer, er hensynet til naturen. Sett et teoretisk eksempel der tusen personer skal gå over Valdresflya fra Båtskaret til Vargbakken. Hvis alle disse tusen personene går på grusveien, så vil de ikke etterlate nye spor, og det eneste inngrepet i naturen vil være den 4 meter brede grusveien. Sett at denne grusveien ikke var der, da ville førstemann tråkket en sti, som etter hvert ville blitt et gjørmebad som tvinger nestemann til å lage en ny sti ved siden av, og etter at disse tusen personene i tankeeksperimentet hadde ankommet Vargbakken, ville det over Valdresflya vært et hundre meter bredt belte av nedtråkket gjørme som kunne sees fra verdensrommet.

Så gode intensjoner er ikke automatisk fornuftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to dalene er blant Jotunheimens flotteste. Likevel er det kjørevei i hver av dem inn til hver sin private serverings/overnattingshytte. Nasjonalparkgrensen er trukket opp og ned i dalbunnen slik at veiene og hyttene skal ligge utenfor nasjonalparken. Dette fremstår i praksis som en rett til å kjøre og drive hytte midt inne i det som egentlig er en nasjonalpark.

Burde man kanskje vernet dalene i sin helhet slik at Jotunheimen fremstår som et vesentlig mer samlet villmarksområde ?

Det er fullt mulig å drive serverings og overnattingsvirksomhet uten at turister skal ha kjøremulighet helt inn på tunet. Mange steder gjør man det.

Det er irriterende å være enig med Panda. :P

Naturligvis må man beregne en erstatning til de som eier eiendommer som blir berørt av en fredning. Veldig forenklet er dette verdien i dag minus verdien etter fredning.

Resultatet vil være opparbeidede stier der det tidligere gikk en vei. Ikke noe gærnt i dette. Hytte-til-hytteturistene vil bruker 1-2 dager lenger på sine turer og Jotunheimen vil oppleves som vesentlig større enn det den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men, Håvard, har du vært oppe i oksygenfattige områder nå igjen? :P

Logikken i innlegget ditt er haltende og forvirrende.

Det ene jeg mener du ikke reflekterer over her, når det gjelder stegning av veier som gir adgang til markaoråder i bynære områder,

er at det for Oslos del faktisk er ganske så tett med boliger nært opp til markagrensen. Jrft. Lillomarka, Songsvann, store deler av vestmarka/Bærumsmarka o.s.v.

Maridalen og Sørkedalen har gårder og andre næringsinteresser som forutsetter veiforbindelser.

Hvordan tilfellet er med ditt område, Trondheim, vet jeg lite om.

Det er jo også tilfellet at markaområdene i forsvinnende liten grad er vernet, i motsetning til nasjonalparkene

Det andre er at dersom man skal følge tankerekken din til veis ende så vil jo ikke noe kunne gjøres. Sitat: Ja, Jotunheimen har mange "egoistiske tarmer", men de er det mange av i kongeriket! Sitat slutt.

Dette er jo en type tankegang som sier; han kjører alt for fort, da kan jo jeg også gjøre det. Eller; han har jo bygd en vei inn til sin hytte, hvorfor kan ikke jeg gjøre det da?

Et annet aspekt som forvirrer meg er at du later egentlig til å være prinsippielt enig i Pandas tanker, men fordi det er Panda som sier det kan du ikke være enig, utelukkende fordi han tidligere har skrevet noe du har vært uenig i.

Når det kommer til veier i nasjonalparker er jeg av prinsipp motstander av dette da det ødelegger den "fredningen" som jeg mener en nasjonalpark e.l. totalt sett bør ha. Slike områder bør i størst mulig utstrekning være uberørt av menneskelig inngripen.

Dette være seg om det er fra statlige/kommunale/private næringsinteresser.

Hallo Martin, du har vært medlem her i snart 4,5 år!

Panda's "vendetta" mot Spiter og ikke minst Leirvassbu burde du kjenne til :P

Lès hans og undertegnedes meninger i slike tråder og du vil forstå...............

Ja, markagrensa var hellig her i Trheim til de rød/grønne syntes at barnehager var laangt viktigere enn selveste markagrensa!

Forsiktig sagt hmmmm.......

"Maridalen og Sørkedalen har gårder og andre næringsinteresser som forutsetter veiforbindelser." skriver du Martin!

Hva er det i Leirdalen da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Martin, du har vært medlem her i snart 4,5 år!

Panda's "vendetta" mot Spiter og ikke minst Leirvassbu burde du kjenne til :P

Lès hans og undertegnedes meninger i slike tråder og du vil forstå...............

Neida, lillegutt, jeg har slett ikke kjørt noe vendetta mot noen av de stedene.

Men vi er ganske mange som har hatt ubehagelige opplevelser med Spiterstulen og servicen der. De utnytter en faktisk monopolsituasjon til å behandle gjestene sine dårlig. Det må de tåle kritikk for. Dersom de tar seg sammen og tar bedre vare på gjestene sine vil de av oss som har kritisert stedets policy bli fornøyde.

Om du eller Spiterstulen blir rasende over saklig kritikk så er det helt greit for meg. Bli gjerne sint :P

Jeg tviler ellers på at en eventuell fredning av Visdalen vil svekke Spiterstulen på noen måte. Tvert imot vil hytta trolig fremstå som et langt mer attraktivt turmål for folk som ikke på død og liv MÅ kjøre bil helt til døra hver gang de skal oppleve "urørt natur"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forsøk panda, men jeg er faktisk ingen lillegutt i samtale med deg, så jekk deg ned

Når du snakker om monopolsituasjon, da lèr nok mange her inne! Makan til løgn fra din side...

Monopolet har vel DNT. De tør du ikke røre. Ganske feigt det vel?

Ja, er enig, som mange andre i Spiters oppførsel. Liker de ikke selv, men faktum er at de gjør en faen så god jobb mtp ungdom-/leirskolearbeid!!! Vi må ikke glemme det, om vi liker de eller ikke!

Dog, dine tidligere massive angrep på Leirvassbu er hinnsides all fornuft! (ser du ikke tør "face" det faktum).

Er ganske skremt over at du Bjørn, som lærer, sender slike (muligens??) unøyaktige og løgnaktige opplysninger til nye generasjoner.

Er det rart dagens ungdom gjør det dårlig i skolen?

Se første på lærerne sier jeg :P

Tilbake til tarmene i Jotunheimen; personlig skulle jeg ønsket de borte slik panda ønsker.

Dog, da skal mange tarmer fjernes samtidig her til lands syns jeg. Både grisgrendt og bynært!

Er det ryggrad i trådstarter, tja da tar han den kampen. Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheimen med sine svære hytter og alle bilveger fremstår i dag like tilgjengelig som en innendørs klatrevegg i en hvilkensomhelst norsk by.......... :P

1. Kjør inn gravemaskiner

2. Knus kjempehyttene til pinneved (Olavsbu kan stå)

3. Kjør ut pinneveden med lastebil

4. Begynn inderst, grav opp og kjør ut vegmassene på lastebil

5. Torpeder den dumme båten som bringer fjols til fjells (Retur over Besseggen)

6. Opprett Nye Jotunheimen Nasjonalpark som da kan bli atraktiv for friluftsfolk som ikke bare nøyer seg med en kjapp weekend. (Hvorfor har Lars Monsen aldri vært i Jotunheimen ???)

post-728-133474697865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forsøk panda, men jeg er faktisk ingen lillegutt i samtale med deg, så jekk deg ned

Når du snakker om monopolsituasjon, da lèr nok mange her inne! Makan til løgn fra din side...

Monopolet har vel DNT. De tør du ikke røre. Ganske feigt det vel?

Ja, er enig, som mange andre i Spiters oppførsel. Liker de ikke selv, men faktum er at de gjør en faen så god jobb mtp ungdom-/leirskolearbeid!!! Vi må ikke glemme det, om vi liker de eller ikke!

Dog, dine tidligere massive angrep på Leirvassbu er hinnsides all fornuft! (ser du ikke tør "face" det faktum).

Er ganske skremt over at du Bjørn, som lærer, sender slike (muligens??) unøyaktige og løgnaktige opplysninger til nye generasjoner.

Er det rart dagens ungdom gjør det dårlig i skolen?

Se første på lærerne sier jeg :P

Tilbake til tarmene i Jotunheimen; personlig skulle jeg ønsket de borte slik panda ønsker.

Dog, da skal mange tarmer fjernes samtidig her til lands syns jeg. Både grisgrendt og bynært!

Er det ryggrad i trådstarter, tja da tar han den kampen. Lykke til :P

Dersom du vil debattere temaet så gjør gjerne det. Slik du skriver fremstår du mest av alt som bitter og ydmyket. Du er hjertelig velkommen til å delta i debatten men da foreslår jeg at du forsøker å være saklig.

Så til saken:

Årsaken til at jeg tror et varig vern av de to dalførene vil være en god ide er at Jotunheimen vil fremtre som et helhetlig villmarksområde hvor man faktisk kan være mer enn noen timers rusletur fra nærmeste parkeringsplass. Mange andre land har fått til det bl.a Sverige som har Sarek. Det er et sammenhengende og stort villmarksområde.

Veiene innover i Leirdalen og Visdalen er blindveier. De har ingen transportmessig viktighet. Når det gjelder de to overnattingshyttene kan de utmerket godt klare seg uten at turister skal kjøre helt inn på tunet. Flere andre store hytter gjør det blant annet Rondvassbu og Glitterheim. Der er det stinn brakke hele sesongen selv om man må parkere bilen flere kilometer unna. Faktisk vil Spiterstulen og Leirvassbu kunne fremstå som mye mer attraktive dersom de ligger i et ellers urørt naturområde, enn i kanten av hver sin enorme parkeringsplass.

Det er mange av Fjellforums brukere som går tur i Jotunheimen. Jeg er litt opptatt av å høre fleres syn, særlig de som ofte ferdes i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Jotunheimen bør tilrettelegges mest mulig slik at flest mulig får muligheten til å nyte naturen der. Et stykke landskap har ingen egenverdi i seg selv. For at landskapet skal få verdi, må flest mulig mennesker ha glede og nytte av det. Det finnes raddiser som vil verne og gjerde inn naturperler og forby vanlige folk å ferdes der, av hensyn til sin egen dåraktige egoisme, slik at de får hele fjellet for seg selv. Jeg husker for noen år siden, det var en debatt i Fjell og Vidde der "nickers-mafiaen" i DNT ville forby toppturer og tinderangling fordi det ikke hørte hjemme i tradisjonelt norsk friluftsliv. Så man skulle sette opp minefelt og piggtråd-gjerder rundt alle fjelltopper da, for å holde klatrerne unna ?

Fjellene har ligget der i millioner av år, lenge før vi mennesker kom, og de vil ligge der lenge etter at vi mennesker er døde. Å krangle om hvem som eier fjellene, hvem som skal ha rett til å forby ferdsel der gjennom verning, eller hvem som skal ha rett til å bygge motorvei gjennom Jotunheimen, eller industrialisere området og bygge fabrikker i hele fjellheimen, eller kullgruve på toppen av Valdresflya, osv osv......

...det blir som om to lopper krangler om hvem av de som eier bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Martin, du har vært medlem her i snart 4,5 år!

Panda's "vendetta" mot Spiter og ikke minst Leirvassbu burde du kjenne til :D

Lès hans og undertegnedes meninger i slike tråder og du vil forstå...............

Ja, markagrensa var hellig her i Trheim til de rød/grønne syntes at barnehager var laangt viktigere enn selveste markagrensa!

Forsiktig sagt hmmmm.......

"Maridalen og Sørkedalen har gårder og andre næringsinteresser som forutsetter veiforbindelser." skriver du Martin!

Hva er det i Leirdalen da???

Hei Håvard.

Det du skrev inneholder noen feil samt noe som sikkert medfører riktighet.

Først, O.T. jeg har vært medlem her i 5.5 år.

Det er mulig at jeg burde kjenne til dine og Pandas diskusjoner ang. Spiterstulen og Leirvassbu, på den andre side kan det være at jeg ikke har lest alle tråder her inne da jeg hverken har tid eller interesse.

Det jeg skal forsøke er evt. å ta meg tid til å sjekke ut nærmere det du skrev om markagrensen i Trondheim, jeg ble ikke særlig klokere av det du skrev, annet enn at jeg fikk forståelse for at det muligens har vært kontrovers vedr. temaet.

Så til det som gjelder temaet Leirdalen versus Maridalen/Sørkedalen.

For meg er det her særlig tre aspekter som skiller disse.

Det ene er at Maridalen/Sørkedalen er bynært, det er ikke Leirvassbu.

Det andre er befolkningstetthet/størrelser.

Det tredje er at det dalene i Jotunheimen som er omtalt, strekker seg innover i nasjonalpark,

dette er ikke tilfellet med Sørkedalen/Maridalen.

Ut over dette later vi egentlig til å være enig, vi ønsker vel egentlig større verneområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle välkomna detta. Jag tror också att det skulle gynna overnattingsantalet både hos Leirvassbu och Spiterstulen om det ikke var tillatt att köra bil ända dit. Idag parkerar folk vid parkeringen och går sedan vidare direkt. Om man först har tagit en dagsmarsch innan man ser Leirvassbu så skulle i hvert fall jag övernatta där. Likadant om jag gått långt nedifrån böverdalen och ankommer Spiterstulen.

Det vore en dröm, som skulle göra jotunheimen så mycket större, som någon sade tidigare.

Jag vet inte om vegarna måste fjernes, det vore ju det bästa, men det finns ju några setrar som ligger en bit upp i bägge dalarna, och de bör ju få ha vägen kvar... Men det skall vara bomväg, åtminstone sista biten, och efter sista setern kan de gott ta bort vägen!

Leirvassbu och spiterstulen får ta in sin proviant och material med helikopter en gång i veckan.

Sådär, klart! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2k-samler og hobbyfjellturist bosatt i byen har jeg vært noen ganger på de nevnte stedene de siste årene, men syns det er vanskelig å mene noe bastant om dette.

Jeg tror verning og dermed noen timers innmarsj ville redusere antall overnattende betydelig. Mange er på Spiterstulen for å gå Galdhøpiggen på lørdag, drikke øl på kvelden og dra hjem søndag. Samme med Kyrkja på Leirvassbu. Å ikke verne dalene for å ta hensyn til noen få aktører i overnattings- og ølbransjen blir feil.

Jeg syns det er stor forskjell på Leirdalen og Visdalen fram til Spiterstulen. Leirdalen kunne vært en attraktiv dal å gå inn der det dukker opp den en gromtoppen etter den andre. Å gå gjennom bjørkeskogen til Spiterstulen vil nok mange oppfatte som monotont og kjedelig.

Videre fra Leirvassbu går det en vei inn Gravdalen der det starter en vanntunnel som bringer vann til Koldedalen. Noen andre kan kanskje svare på om denne veien fortsatt har en funksjon og at veien i Leirdalen derfor ikke vil kunne fjernes.

Å verne de nevnte dalene vil definitivt redusere trafikken av fotturister i de minst tilgjengelige strøkene. Trafikken utenfor T-stiene er imidlertid så liten fra før at jeg tviler på at disse områdene vil endres nevneverdig.

I en folkeavstemning hadde jeg klint til med Ja til verning av Leirdalen fra Geitsetra og fra skoggrensa i Visdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en folkeavstemning hadde jeg klint til med Ja til verning av Leirdalen fra Geitsetra og fra skoggrensa i Visdalen.

Enig angående Leirdalen, det blir ca 8 km in till Leirvassbu därifrån.

Inte riktigt enig angående Visdalen dock. Går inte björkskoggrensa i Visdalen nästan ända framme vid Spiterstulen? Det ligger en gard som heter Heimresetre, dra grensa vid den garden syns jag. Det blir ca 4 km fra spiterstulen.

Men i övrig förstår jag inte somliga norrmänns motvilja mot att verna björkskog. Det att sku utover en skogklädd dal utan hytter och hus är väl en fantastisk villmarksupplevelse?

Antagligen blir det veldig dyrt att lösa ut greunneierna nå for tiden. Jag har sagt det tidigare, staten borde ha köpt upp mark och vernet den innan marken blev för dyr, men det är ju lätt att vara efterklok. Man bör dock sträva åt det hållet, tycker jag.

Ok, vem går ut och ändrar nasjonalpark-markeringarna nu då? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barre skrev:

Jag har sagt det tidigare, staten borde ha köpt upp mark och vernet den innan marken blev för dyr, men det är ju lätt att vara efterklok. Man bör dock sträva åt det hållet, tycker jag.

.

.

Men staten har aldri hatt så mange penger som nå...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte riktigt enig angående Visdalen dock. Går inte björkskoggrensa i Visdalen nästan ända framme vid Spiterstulen? Det ligger en gard som heter Heimresetre, dra grensa vid den garden syns jag. Det blir ca 4 km fra spiterstulen.

Men i övrig förstår jag inte somliga norrmänns motvilja mot att verna björkskog. Det att sku utover en skogklädd dal utan hytter och hus är väl en fantastisk villmarksupplevelse?

Har ingenting i mot vern av skog. Jeg tror bare at mange ville unngått å dra dit mer enn en gang fordi de de syns dalen er kjedelig å gå. Vernemessig er det positivt siden færre går der. Ville det bare blitt enda flere i taukøen fra Juvasshytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er stor forskjell på Leirdalen og Visdalen fram til Spiterstulen. Leirdalen kunne vært en attraktiv dal å gå inn der det dukker opp den en gromtoppen etter den andre. Å gå gjennom bjørkeskogen til Spiterstulen vil nok mange oppfatte som monotont og kjedelig.

Om nokon av dalane skal vernast bør det være på grunn av spesielt verneverdige naturforhold (dyr, planter, et cetera).

Kva oppfattning folk har om gåturen opp gjennom dalen er temmeleg irrelevant for verneformålet.

Er det nokon dokumentasjon på at vegane inn til Leirvassbu og Spiterstulen har spesielt negative konsekvensar

for miljøet/naturen i Leirdalen eller Visdalen?

Og før nokon byrjar å kverulere på det, eg forstår sjølvsagt at vegane har ei viss innvirkning. Spørsmålet er om innvirkninga

er så stor at vi ikkje kan akseptere videre trafikk inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon dokumentasjon på at vegane inn til Leirvassbu og Spiterstulen har spesielt negative konsekvensar

for miljøet/naturen i Leirdalen eller Visdalen?

Og før nokon byrjar å kverulere på det, eg forstår sjølvsagt at vegane har ei viss innvirkning. Spørsmålet er om innvirkninga

er så stor at vi ikkje kan akseptere videre trafikk inn der?

Områdene er jo allerede nasjonalpark så jeg regner med at det forskningsmessige grunnlaget for fredningen allerede foreligger selv om jeg ikke kjenner den i detalj. Når man i sin tid fredet dalene har man jo helt sikkert hatt en god nok begrunnelse.

Mitt poeng som gjør at jeg startet denne tråden er at jeg ikke ser noen god grunn til at grusveiene skal unntas fra fredningen slik de er i dag. Hvorfor frede hele dalen bortsett fra veien i midten og områdene omtrent ti meter til hver side ?

Man trenger ikke fjerne veien. Tvert imot kan den fortsatt brukes til varetransport frem og tilbake til Spiterstulen/Leirvassbu samt som kjørevei for de som jobber der. Slik fungerer veien inn til Rondvassbu i dag.

Man trenger heller ikke frede helt ned til hovedveien for å oppnå et sammenhengende område med fjellnatur. Det går fint an å bygge en parkeringsplass noen kilometer unna Spiterstulen i enden av Visdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at man bør øke området for freding er å stanse all arbeider med å utbygge de deler av Jotunheimen som ikke er fredet. For et par år siden arbeidet noen med å lage et alpinanlegg nordvest for dagens nasjonalpark. For eksempel.

Det er ikke noen god grunn for at Nasjonalparkgrensen går over Store Smørstabbtind? Området nordover med toppene Veslefjelltind, Storfjelltind, Loftet mfl ligger utenfor nasjonalparken! Ikke en gang breene nord for Galdhøpiggen er vernet!

OK jeg fårstår at det kan bli vanskelig å fjerne ferdselårene over Sognefjellet og Valdresflya, men hva med å la grensen for nasjonalparken gå i veikanten av disse veiene?

PS i syd er ikke Torfinnstindane innenfor Nasjonalparken - hva med å lage heis til topps for feite amerikanere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.